دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

روشنک محمدی: تجسم واقعی یک زن معتاد به خودی خود تاسف‌انگیز است اما وقتی تعداد زنان معتاد را در قالب آمار و ارقام مرور می‌کنی تعجب و تاسفت صد‌چندان می‌شود

  این همان چیزی است که حسن رفیعی، مجری طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که در حال حاضر60 هزار زن معتاد در ایران وجود دارد. به گفته وی 5 تا 6 درصد معتادان کشور، زن هستند که با احتساب جمعیت پایه حداکثر یک‌میلیون و 200 هزار نفری برای معتادان رسمی کشور، این تعداد به 60 هزار نفر می‌رسد.

براساس آمار اعلام شده سال گذشته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی تعداد معتادان این استان بیش از 15 هزار نفر تخمین زده می‌شود که 2 درصد آنها زنان هستند.

با وجود کمتر بودن آمار زنان معتاد نسبت به مردان، نسبت زنان معتاد تحت درمان، بسیار کمتر از مردان درگیر این معضل است که این مسئله برای جامعه نگران‌کننده به نظر می‌رسد متخصصان علت اصلی این مشکل را تابوهای موجود در این زمینه می‌دانند.

شوهرم معتادم کرد

24 سالم بود که به اصرار پدرم با مجتبی ازدواج کردم. پسرم که شد 4 ساله از شوهرم جدا شدم اما دیگر او معتادم کرده بود. مدتی را هیمن طوری خانه این و آن گذراندم اما پدرم به خاطر اعتیادم نگهم نداشت من هم که از پس خرج و مخارج امین بر نمی‌آمدم او را به بهزیستی سپردم. پولم را هم از جیب و کیف زنها در اتوبوس‌های شلوغ برمی‌داشتم. این طوری اموراتم می‌گذشت.

مهین متهم به 14 فقره سرقت است و شاکی‌های متعددی دارد. یکی از شاکی‌های او زنی است که بعد از سرقت جواهراتش توسط میهن از همسرش جدا شده و زندگی‌اش از دست رفته است. شاکی دیگر او زنی است که مهین وامی را که برای عروسی پسرش گرفته بود سرقت کرده است. در حال حاضر مهین بیش از 10 میلیون تومان از مردم سرقت کرده و به علت ناتوانی در بازپرداخت این پول‌ها باید بقیه عمر خود را در زندان سپری کند.

دکتر ماه‌بانو آسیب‌شناس آذربایجانی می‌گوید: زنانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، از آسیب‌های مغزی قابل توجهی نسبت به مردان برخوردارند و تخریب ناشی از اعتیاد، برای آنها بیشتر از مردان است.

کشتمش چون زنم را معتاد کرده بود

خدجیه زن 50 ساله ای بود که بر اثر وارد آمدن ضربه سنگینی به سرش بعد از دو روز در کما ماندن، مرد.علی گفت: خدیجه اعتیاد شدیدی به مواد مخدر داشت و زمانی که من در خانه نبودم برای مصرف مواد به خانه‌مان می‌آمد. روز حادثه وقتی به خانه آمدم او و همسرم را در حال مصرف مواد مخدر دیدم که با مشاهده این صحنه کنترلم را از دست داده و به سوی خدیجه حمله‌ور شدم.

چند ضربه به سر و صورت خدیجه زدم که بیهوش شد. خیلی ترسیده بودم به همین خاطر او را به بیمارستان رساندم اما تصور نمی‌کردم به دلیل کتک‌های من بمیرد.دکتر ماه‌بانو گفت: زنان معتاد خیلی کم‌تحمل‌تر از معتادان مرد هستند به طوری که زنان 2 سال پس از مصرف مواد مخدر به تزریق رو می‌آورند. اما بر اساس یک تحقیق علمی، این مدت زمان برای مردان 8 سال است و آنها 8 سال پس از مصرف مواد مخدر سراغ تزریق می‌روند.

وی افزود: اطلاعات حاصل از آخرین آمارگیری‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بیانگر وجود ۱۴۰ هزار زن معتاد در کشور است، اما از آنجا که بسیاری از زنان معتاد به دلیل همان مسئله برچسب‌زنی اعتیاد خود را پنهان کرده و به مصرف مخفیانه مواد می‌پردازند، احتمال می‌رود که تعدادشان بیشتر از اینها باشد.

 وی اظهار داشت: معمولا شیوه مصرف مواد مخدر، اعتیاد، شدت و عمق آن و رفتارهای توام با مصرف مواد در زنان معتاد با مردان متفاوت است، به طوری که معمولا در زنان روند مصرف مواد مخدر، از اولین تجربه مصرف تا تزریق مواد سیر سریع‌تری نسبت به مردان طی می‌کند به طوری که اعتیاد، زنان را ۶ سال زودتر از مردان از پای در می‌آورد.

زن معتاد با شکایت فرزندش دستگیر شد

منیره گفت: دیگر از دست آزار و اذیت‌های مادرم خسته شده‌ایم، کمکمان کنید.او ادامه داد: حدود 10 سال است که مادرم به تبعیت از پدرم اعتیاد شدیدی به مواد مخدر پیدا کرده و تازگی‌ها هم شیشه می‌کشد.

در این مدت او نه تنها وظایف مادری‌اش را انجام نداده بلکه با انجام کارهای خلاف شأن خانواده، آبروی من و برادرم را میان اقوام و همسایه‌ها برده است. حالا هم که شیشه می‌کشد، دچار عدم تعادل روانی شده و پس از هر بار مصرف اقدام به انجام حرکات غیرعادی می‌کند و هربار که جلوی او را می‌گیریم با داد و فریاد زیاد به وسایل منزل خسارت وارد می‌کند.

اقدس مادر این دختر بعد از دستگیری گفت: 10 سال است که مواد مصرف می‌کنم می‌دانم بچه‌هایم را خیلی اذیت می‌کنم اما دست خودم نیست. او پس از حضور مقابل مقام قضایی طی بازجویی‌های صورت گرفته و تفهیم اتهام با قبول جرمش و با صدور قرار قانونی روانه زندان شد.

به گفته این آسیب‌شناس آذری، به نظر می‌رسد زنان معتاد بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان معتاد باشند، چرا که مصرف مواد در زنان اغلب با آسیب‌های اجتماعی از جمله فرار از خانه، روسپیگری و خشونت توام است.

 از سوی دیگر وقتی یک زن گرفتار اعتیاد می‌شود، تنها او گرفتار پیامدهای فردی و اجتماعی مصرف مواد نشده است، بلکه مصرف مواد در زنان، فرزندان و خانواده آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وقتی زن در یک خانواده دچار اعتیاد می‌شود ارکان خانواده برای از هم پاشیدگی خیلی مستعد می‌شود و فرزندان نیز به‌خصوص دختران خانواده در نتیجه همانندسازی با مادر و مشکلات عاطفی ناشی از مصرف مواد توسط مهربان‌ترین عضو خانواده دچار انحرافات و مسائل و پیامدهای جبران‌ناپذیری می‌شوند. در نتیجه کمترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان، متلاشی شدن خانواده است.

کد خبر 91349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز