ساری- عبدالرحیم دیوسالار – خبرنگار همشهری: پس از برداشت محصول برنج، واردات بی‌رویه برنج خارجی و پیامد‌های تبلیغاتی آن در رسانه ملی، واکنش نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، شالیکاران و کارشناسان را در پی داشت

و به یکی از مهمترین مباحث روز تبدیل شد و اینجا بود که بحث خرید تضمینی برنج  بار دیگر مطرح شد. مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور (مازندران و گلستان) در این باره می‌گوید: ما به‌عنوان مباشر خرید برنج پرمحصول در حال حاضر آمادگی داریم 

برنج مازاد بر نیاز و عرضه کشاورزان را در مراکز خرید مستقیمی‌که ایجاد شده خریداری کنیم، مرکز اصلی خرید برنج در استان مازندران شهرستان بابل است و همین‌طور شهرستان فریدونکنار و در سال جاری در شهرستان‌های آمل و نکا هم مرکز خرید دایر شده است

که البته در شهرستان نکا به دلیل کوچک بودن مرکز خرید محدودیت‌هایی وجود دارد ولی در آمل و فریدونکنار امکانات قابل توجهی برای خرید برنج پر محصول ایجاد کردیم، ضمن این که تمامی‌ کارخانه‌های شالیکوبی اعم از کارخانه‌های شالیکوبی صنعتی مدرن و سنتی می‌توانند به عنوان عامل خرید شرکت غله و خدمات بازرگانی و به‌عنوان مباشر خرید با این شرکت قرار داد ببندند و برنج پر محصول کشاورزان را خریداری کنند و به شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل دهند.

مهندس محمدرضا حیدری افزود: بحث انعقاد قرار داد هم آغاز شده و به‌تدریج که در شهرستان‌های مختلف خرید برنج شروع می‌شود، کارخانه‌های شالیکوبی در کوتاه‌ترین مدت قرارداد منعقد می‌کنند و کارخانه‌ها می‌توانند خرید را ادامه دهند.

وی با  اشاره به این‌که سقفی برای خرید تضمینی قائل نشدیم و بستگی به میزان تحویل کشاورزان دارد، گفت: در سال 85 که بیشترین میزان خرید برنج را در کشور داشتیم در استان مازندران 74 هزار تن برنج پر محصول خریداری شد،

در سال 86 به دلیل مناسب بودن قیمت برنج در بازار آزاد، کشاورزان استقبالی از تحویل برنج به‌صورت تضمینی به دولت نداشتند و در سال 87 هم استقبالی از تحویل برنج پرمحصول توسط کشاورزان صورت نگرفت ولی در پایان سال 87 و فروردین ماه سال 88 نزدیک به 17 هزار تن برنج پرمحصول خریداری کردیم و در سال جاری پیش بینی می‌شود که میزان خرید به 100 هزار تن برسد، البته تحقق این پیش بینی معلوم نیست ولی آمادگی لازم را داریم.

او اضافه کرد: ظرفیت‌های انبارهای ما نزدیک 40 هزار تن است، ضمن این‌که بر اساس قراردادی که با کارخانه‌های شالیکوبی بسته‌ایم، ظرفیت انبارهای آن‌ها را هم در اختیار داریم.

و در حال حاضر مشکلی برای ظرفیت نداریم، ضمن این‌که پس از خریداری برنج، شرکت بازرگانی دولتی، برنامه حمل به نقاطی که مورد نیاز است را  اجرا می‌کند و لذا در زمینه ظرفیت انبار و ذخیره برنج مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 مازندران و گلستان ادامه داد: هیچ محدودیتی برای قرار داد با شالیکوبی‌ها هم وجود ندارد و به هر تعداد که لازم باشد قرار داد می‌بندیم، سال گذشته نزدیک به 80 مرکز خرید بوده و امسال پیش‌بینی می‌شود تا 200 مرکز خرید قرار داد بسته شود.

وی با اعلام این‌که برنامه خرید از اول شهریور ماه بود، افزود: به دلیل این‌که برداشت‌ها با تاخیر صورت گرفته برنامه خرید از الان انجام می‌شود و با این اقدام خرید و فروش از حال رکود خارج شده و اقتصاد برنج با تغییر روبرو می‌شود و این موضوع به نوبه خود باعث افزایش قیمت برنج می‌شود.

وی افزود: دولت هم تعرفه واردات برنج را  افزایش داده و از طرفی تبلیغات برنج خارجی در صدا و سیما ممنوع شده که با این اقدامات پیش‌بینی می‌شود خرید و فروش برنج رونق بگیرد و از حالت رکود خارج شود ولی باید این احتمال را هم داد که شاید کشاورزان برنج را تحویل دولت ندهند و به نفعشان باشد که در بازار آزاد بفروشند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه2 مازندران و گلستان گفت: بحث تنظیم بازار یکی از بحث‌های مهم در توسعه بازرگانی داخلی است.

اگر تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه نباشد معنی آن این است که آن محصول تولیدی در آینده گران خواهد شد، به‌عنوان مثال وقتی قیمت مرغ در بازار زیر 2 هزار و 500 تومان می‌آید، 3 ماه بعد مرغ 3 هزار تومان می‌شود زیرا تولیدکننده از تولید آن منصرف می‌شود و در نتیجه کمبود ایجاد می‌شود و قیمت بالا می‌رود، تلاش بر این است که تولیدکننده مازندرانی برنج زیان نکند فروش آنان بالاتر از قیمت تمام شده برنج باشد.

حیدری در مورد نظارت اعتقاد دارد: در مراکز اصلی خرید، همکاران خودمان حضور دارند به اضافه این‌که گروهی را تشکیل دادیم که از مراکز خرید به‌طور مرتب نظارت می‌کنند و از کارشناسان خبره محلی آموزش دیده هم برای تشخیص میزان شکستگی برنج و انواع برنج و همچنین نظارت بر خرید برنج استفاده می‌شود، در بحث اختلاط غیرمجاز، مجازات‌های تعزیری برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

او تاکید کرد: توصیه ما به همه کشاورزان این است که از اختلاط انواع برنج جدا خودداری کنند و در تحویل آن به مراکز خرید به میزان شکستگی برنج توجه کنند و به همه شالیکوبی‌ها تذکر می‌دهیم که در خرید برنج دقت کنند، زیرا ما نیز در تحویل آن دقت می‌کنیم.

کد خبر 91340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز