همشهری آنلاین: مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آستانه هفته ناجا گفت آماردقیقی درخصوص مصرف مواد مخدر دردانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اقدامات وزارتخانه در راستای پیشگیری ازمصرف مواد مخدر در دانشگاهها، با بیاناینکه آمار دقیقی در خصوص مصرف مواد مخدر در دانشگاهها وجود ندارد، گفت: وزارت علوم به فرهنگ سازی و پیشگیری در زمینه مصرف مواد مخدر معتقد است و در این راستا یکی از مهمترین برنامه‌ها تربیت و اعزام مدرسان پیشگیری از سوء مصرف مواد به دانشگاه‌ها است.

دکتر محسن اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در خصوص وضعیت فعالیت کمیته پیشگیری از مصرف مواد مخدر در این وزارتخانه، گفت: در تابستان گردهمایی مشاوران فرهنگی خوابگاه، ‌مسئولان خوابگاه و کارشناسان فرهنگی خوابگاه را داشتیم و برای آنها دوره آموزشی پیشگیری از مصرف مواد برگزار شد.

به گفته وی همچنین، برای کارشناسان فرهنگی 19 تا 21 مرداد ماه در گیلان دوره آموزشی پیشگیری از مصرف مواد برگزار شد.

وی با اشاره به سایر اقدامات این حوزه به تربیت کارشناسانی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: به این دسته از افراد پس از شرکت در دوره‌های آموزشی گواهی نامه ارایه می‌شود و بعد این افراد به عنوان آموزگاران پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود 70 آموزگار پیشگیری از مصرف مواد مخدر به دانشگاه‌ها معرفی شده است، گفت: این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان مدرسان پیشگیری از سوء مصرف مواد در دانشگاه‌ها مشغول می‌شوند.

وی گنجاندن بخشی جدید در خصوص مصرف مواد در بین دانشجویان، به موارد سنجش طرح پایش سلامت دانشجویان ورودی جدید را طرحی موثر دانست و گفت: اگر در کارنامه سلامت دانشجویان که هر ساله نیمه مهر ماه برای پایش سلامت جسمانی و روانی دانشجویان ورودی جدید انجام می‌شود به مواردی نظیر موارد مخدر پرداخته شود، طرحی بسیار موثر خواهد بود ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاهها به برگزاری جشنواره سیاه و سفید در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه سال گذشته 100 هزار جلد کتابچه برای کل دانشجویان جدید‌الورود ارسال شد که این طرح امسال نیز اجرایی می‌شود، در این زمینه انواع مواد مخدر را به دانشجویان معرفی کردیم و یک کتاب هم دو ماه پیش طراحی کردیم و به دانشگاه‌ها فرستادیم.

دکتر اسلامی در خاتمه با اشاره به سایر اقدامات وزارتخانه در این راستا به برگزاری جشنواره‌هایی برای آشنا‌سازی دانشجویان با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: انتشار و توزیع کتب و جزوات آموزشی در زمینه سو مصرف مواد به دانشگاهها و حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع مواد مخدر از دیگر اقدامات وزارت علوم در این راستا می‌باشد

کد خبر 91329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز