برنج‌های وارداتی‌ پس از آنکه طی یکسال گذشته بازار کشور را پر کردند و اعتراض شالیکاران هم به جایی نرسید، طی یک هفته اخیر بار دیگر خبرساز شده‌اند و بحث آلودگی آنها مطرح شده است.

درباره موضع مجلس  در این باره با مهدی صادق نماینده مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ریشه بروز وقایعی همچون برنج‌های آلوده وارداتی چیست؟

جنجال آلودگی برنج‌های وارداتی ناشی از معضلات مدیریت واردات در سطح کشور است. به‌دلیل عدم‌کنترل کالاهای وارداتی و نداشتن استانداردهای مشخص برای محصولات غذایی و حتی محصولات غیرغذایی و مصنوعات، بعضا با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم.

در اثر ناهماهنگی‌هایی که میان دستگاه‌های مسئول وجود دارد، با عدم‌کیفیت مناسب محصولات غذایی وارداتی نیز روبه‌رو هستیم.

  • آیا مجلس به این مسئله رسیدگی می‌کند؟

ما از سال گذشته نسبت به واردات بی‌رویه و کنترل نشده برنج و بی‌توجهی وزارت بازرگانی به تولیدکنندگان داخلی انتقاد داشتیم. اخیرا و قبل از رسانه‌ای شدن بحث آلوده بودن برنج‌های وارداتی هم به‌طور پراکنده از این موضوع مطلع شده بودیم تا اینکه هفته گذشته رسانه‌ای شد.

طبیعی است که اکنون به‌عنوان نمایندگان مجلس حتما این موضوع را از وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد و وزارت بازرگانی پیگیری خواهیم کرد. مؤسسه استاندارد، اجازه یا تکلیفی برای استانداردسازی در زمینه برنج‌های وارداتی ندارد، اما باید قاطعانه به این مسئله ورود پیدا کند و درصورت صحت آلودگی برنج‌های وارداتی، باید با خاطیان برخورد جدی شود و آنها به محاکم قضایی معرفی شوند.

در مجلس کمیته‌ای از کمیسیون‌های کشاورزی، صنایع و بهداشت تشکیل می‌شود و این موضوع را در هفته جاری به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد.

  • درصورت اثبات آلودگی برنج‌ها، آیا خواستار توقف واردات برنج می‌شوید؟

بحث عدم‌واردات برنج را که ما نمایندگان شهرهای شمالی پیگیری می‌کردیم، به خاطر آلودگی آنها نبود بلکه برای حمایت از برنجکاران داخلی بود که واقعا در حال نابودی بودند. اگر تعرفه واردات برنج به 50درصد افزایش نمی‌یافت، برنجکاری در سال‌جاری تعطیل می‌شد.
اما وزارت بهداشت آلوده بودن برنج‌های وارداتی را تکذیب کرده است.

تکذیب کافی نیست. در این زمینه مؤسسه استاندارد نقش محوری دارد و این مؤسسه است که باید استانداردسازی کند و سایر نهادها نباید دخالت کنند و نظر نهایی را باید مؤسسه استاندارد بدهد.

  • آیا احتمال دارد که برنج‌های آلوده قاچاق باشند؟

در مورد برنج، قاچاق معنا ندارد چون برنج کالایی همچون طلا نیست که قاچاق آن سهل باشد. حال حتی اگر قاچاق هم باشد، وزارت کشور مورد انتقاد است و وزارت بازرگانی نیز باید مانع توزیع آن می‌شد.

  • اگر برنج‌های وارداتی آلوده باشند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا کشور مبدأ هم از همین برنج‌ها مصرف می‌کنند یا خیر؟

من نماینده مردم ایرانم و مسئول زندگی وکلای خود هستم. نمی‌دانم که آیا مثلا در هند برنج‌هایی که در داخل مصرف می‌کنند با برنج صادراتی آن به ایران تفاوت دارد یا خیر.
این شائبه‌وجود دارد که بحث آلودگی برنج‌های وارداتی با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مطرح شده است.

امیدوارم که آلودگی صحت نداشته باشد. ما که یکسال است از واردات برنج انتقاد کرده‌ایم نمی‌خواهیم از این فضا امتیازی برای جلوگیری از واردات برنج به دست آوریم چون بحث سلامت غذایی مردم مطرح است.

کد خبر 91269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز