مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: بعضی وقت‌ها یک عمل یا کاری صورت می‌گیرد که از هر بعد که به آن نگاه کنید سود دارد. یکی از این اتفاقات ساخت پیاده‌راه است.

تصمیم مدرنی که امروزه در شهرهای بزرگ به برنامه‌ای بزرگ برای مسئولان تبدیل شده و آن‌ها می‌کوشند بخشی از مشکلات شهر را با ساختن پیاده‌راه‌ها کاهش دهند.

 حتماً درخصوص پیاده‌راه‌ها مطالب زیادی را خوانده‌اید و شاید هم با نمونه‌هایی از آن‌ها در شهر آشنا شده باشید. ممکن است اکنون به‌دنبال نگاهی دیگر به این گونه مسیرها بوده و خواهان رسیدن به اطلاعات بیشتر درباره نمونه‌های خارجی و هم‌چنین اهمیت و ارزش آن‌ها در یک شهر هستید.

در بسیاری از شهرها کوشیده‌اند تا با ایجاد پیاده‌راه از ایجاد ترافیک در برخی مراکز خصوصاً مراکز خرید بکاهند و ضمن تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کاری کنند تا در این دنیای تنبل کم‌تحرک، مردم کمی هم به‌فکر سلامتی خود باشند! اگر این موضوع را بپذیریم که مردم به تفریح نیاز دارند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که پیاده‌راه‌ها می‌توانند در این امر به آن‌ها کمک کنند.

 به‌طور کلی یکی از تفریحات مردم در برخی کشورها قدم ‌زدن در پیاده‌راه‌‌هاست. معمولاً در پیاده‌راه‌ها فروشگاه‌های مختلفی ازجمله رستوران و تریا وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در شهرهایی که برای خود تاریخی دارند و چند مرکز با این محوریت نیز در آن‌ها یافت می‌شود،

معمولاً پیاده‌راه‌هایی نیز در کنارشان می‌توان دید. در کنار این موضوع باید به این نکته اساسی نیز اشاره کرد که پیاده‌راه‌ها در کنار ارزش‌های اجتماعی دارای جنبه‌های اقتصادی نیز هستند. در صفحه «ترانزیت» امروز همشهری‌مسافر به معرفی 2شهر، 2محله و یک پیاده‌راه می‌پردازیم.

سلطان احمد
همان‌طور که می‌دانید استانبول شهری است که بخشی از آن در اروپا و بخشی دیگر در آسیا قرار دارد. قسمت آسیایی شهر مدرن‌تر و قسمت اروپایی شلوغ‌تر و البته تاریخی‌تر است. شهر قدیمی استانبول که روزگاری در اختیار رومی‌ها بوده اینک مناطق تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

 موزه زیبا و باشکوه توپکاپی، مساجد زیبای سلطان‌احمد و ایاصوفیه و چندین و چند مرکز تاریخی دیگر همگی مکان‌هایی هستند که توریست‌ها برای تماشای آن می‌روند. این منطقه امروزه به منطقه «سلطان احمد» معروف است و چندین پیاده‌راه که بیشتر آن‌ها سنگفرش هستند در نقاط مختلفش به‌چشم می‌خورند.

 این امر برای حفظ آثار تاریخی از آسیب‌هایی که آلودگی می‌تواند به آن‌ها وارد آورد و هم‌چنین راحت‌تر بودن گردشگران صورت گرفته است. البته استانبول پیاده‌راه‌های بسیاری دارد. یکی دیگر از آن‌ها جاده استقلال است که یک‌سر آن به میدان تاریخی تاکسیم(نقسیم) منتهی می‌شود که یکی دیگر از مراکز گردشگرپذیر شهر محسوب می‌شود.

ونیز
ونیز شهری بسیار معروف در ایتالیا است که نصف بیشتر شهرتش را از «مارکوپولو» جهانگرد شهیر ایتالیایی گرفته است. البته یکی دیگر از دلایلی که این شهر را به چنین شهرتی رسانده، خیابان‌های آبی آن است. خیابان‌هایی که مانند رودخانه هستند و مردم به‌جای استفاده از خودرو و موتورسیکلت از قایق برای آمد و شد در آن‌ها استفاده می‌کنند.

در این بین بد نیست به این نکته قابل‌توجه درخصوص این شهر اشاره کنیم که به‌غیر از 2مورد فوق، داشتن پیاده‌راه‌های بسیار ازجمله شاخصه‌های ونیز محسوب می‌شوند. این شهر ایتالیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر پیاده‌راه در دنیا شناخته شده است. ونیز پیاده‌راه‌های بسیاری دارد که به‌هیچ عنوان خودرو و موتورسیکلتی در آن تردد نمی‌کند.

 به‌طور کلی این وسایل نقلیه در شهر حرف اول را نمی‌زنند و این در دنیای امروزی کمی عجیب هم به‌نظر می‌رسد. باید اعتراف کرد ونیز یکی از شهرهای بزرگ، آرام و بی‌سروصدای دنیا به حساب می‌آید.

کپنهاگ
مسئولان برای ساخت پیاده‌راه برنامه‌های ویژه‌ای داشته و دارند. کپنهاگ شهری تاریخی در شمال اروپاست که دارای خیابان‌های باریک و قدیمی بسیاری است. این خیابان‌ها از قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی برای شهروندان به ارث گذاشته شده است. بیش از 40سال است که خیابان‌های اصلی پایتخت دانمارک به پیاده‌راه‌های مهمی بدل شده‌اند.

 مسئولان شهری با به اجرا گذاردن برنامه‌های بسیار و البته مرحله به مرحله موفق شدند خیابان‌ها را به پیاده‌راه‌های ایده‌آل تبدیل کنند. البته اگرچه برخی از آن‌ها هم‌چنان با تردد وسایل نقلیه موتوری روبه‌رو است، اما کارشناسان شهری دانمارکی بر این باورند که تحقیقات و مطالعات‌شان درخصوص فضاهای شهری و تأثیر آن بر زندگی شهرنشینی نشان می‌دهد که اصلاح، بهبود و توسعه پیاده‌راه‌ها، تا 4 برابر زندگی عمومی و شادابی شهرها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل روشن است که  مسئولان کپنهاگ برنامه‌های بسیاری را برای افزایش این پیاده‌راه‌ها درنظر گرفته است.

شانزه‌لیزه
یکی از معروف‌ترین خیابان‌ها و به تعبیر خیلی‌ها معروف‌ترین خیابان جهان شانزه‌لیزه است که وصف آن را بارها شنیده‌، خوانده‌ یا دیده‌اید و خب بعضی‌ها هم از نزدیک این خیابان را دیده‌اند. از تریاها و رستوران‌های کنار خیابان، برج ایفل، میدان کنکورد و دروازه پیروزی که بگذریم از دید فنی خیابان دارای 4خط حرکتی بود که امروزه به 2خط کاهش یافته است.

پیش از این 2خط کندرو در کنار خطوط اصلی قرار داشت، اما با وجود آن‌که شانزه‌لیزه پیاده‌روهای پهن و بزرگی داشت، 2خط کندرو نیز به آن‌ها اضافه شد. این طرح شاید نوعی تشویق برای مردم محسوب شود تا  در این خیابان پیاده‌روی کنند.

البته سخت‌گیری در عبورومرور خودروها یا همان طرح ترافیک کمک کرد تا 2خط باقی‌مانده خیابان با ازدحام خودروها و در نتیجه ایجاد ترافیک سنگین مواجه نشود. به هرحال اگر قرار است ترافیک  ایجاد  شود و صرفاً با چنین طرح‌هایی مردم را تشویق به پیاده‌روی کرد، گمان نمی‌رود موفقیتی در بین باشد.

دومو دی میلانو
تقریباً تمامی شهرهای ایتالیا ارزش تاریخی و باستانی دارند و در این بین شهر صنعتی میلان نیز در شمال این کشور آثار و ابنیه تاریخی فراوان و باارزشی را در خود جای داده است. یکی از این آثار کلیسای بزرگ و بسیار زیبایی است با نام «دومو دی میلانو» که کار ساخت آن 800سال به‌طول انجامیده و بنایی بسیار شکیل و باارزش محسوب می‌شود.

 در مقابل این کلیسا چند پیاده‌راه وجود دارد که به مرکزی تفریحی برای مردم تبدیل شده است. اصلی‌ترین مرکز خرید شهر نیز حوالی همین کلیسا قرار دارد و با استفاده از پیاده‌راه‌ها می‌توان ظرف چند دقیقه به آن‌ رسید.

فضای موجود در مقابل کلیسا به مکان مناسبی برای برخی اجتماعات نیز تبدیل شده است. به‌عنوان مثال به‌هنگام برگزاری مسابقات مهم ورزشی مانند جام‌جهانی و رقابت‌های المپیک، امکاناتی فراهم می‌شود تا مردم بتوانند از طریق مانیتورهای LED یا سیستم‌های ویدئو پروجکشن این مسابقات را تماشا کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 91255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز