باید اعتراف کرد که این روزها، میزان ارائه خدمات ایمنی در شهرها، یکی از معیارهای نشان دهنده میزان توسعه یافته بودن شهرهاست.

ایستگاه‌های آتش نشانی منطقه هم بی‌شک مهم‌ترین مراکزی هستند که به شهروندان تکه سیزدهم پایتخت خدمات ایمنی ارائه می‌‌دهند. اما اینکه میزان تجهیزات و امکانات این ایستگاه‌ها و همچنین میزان آمادگی آتش نشانان منطقه برای امدادرسانی در حوادث مختلف چقدر است، بهانه شد تا روبروی « اصغر یعقوبی» معاون عملیات ایستگاه‌های آتش نشانی منطقه بنشینیم و از چند و چون فعالیت‌هایشان مطلع شویم.

یعقوبی، معاون عملیات منطقه 3 آتش نشانی است که مناطق یک، 3، 4، 8 و 13 شهرداری تهران را پوشش می‌دهد. این منطقه آتش نشانی از 20 ایستگاه حریق، 4 ایستگاه امداد و نجات و یک ایستگاه امداد کوهستان تشکیل شده که منطقه ما هم سهمی از این ایستگاه‌ها دارد. گفت‌و‌گو ما با فرمانده اصلی عملیات‌های آتش نشانان منطقه پیش روی شماست.[چطور با آتش مقابله کنیم؟]

  • بر اساس آمارها معمولا چه نوع اتفاق‌های ناگواری در منطقه 13 بیشتر رخ می‌دهد و آتش نشانان منطقه بیشتر در چه حوادثی به امدادرسانی می‌پردازند؟

حوادث متنوع و مختلفی معمولا در منطقه اتفاق می‌افتد که از جمله آنها می‌توان به تصادف‌های رانندگی، گیر کردن افراد در آسانسور، حریق‌ها و آتش سوزی‌های مختلف، فروکش کردن چاه و ... اشاره کرد. اما به دلیل وجود پارک جنگلی سرخه حصار و بزرگراه‌های مختلف در منطقه 13، بیشترین حوادث منطقه مربوط به آتش سوزی‌های فضای سبز و تصادف‌های رانندگی است. به طور کلی باید بگویم این منطقه نسبت به بعضی مناطق دیگر تهران کمتر حادثه خیز است که نشان دهنده رعایت نکات ایمنی از سوی ساکنان این محدوده از شهر است.

  • راهکارتان برای کاهش این نوع حوادث در منطقه چه بوده است؟

اولین و بهترین راهکار برای کاهش حوادث همان آموزش و پیشگیری است. آموزش در کاهش حوادث بسیار موثر است. وقتی شهروندان، آموزش‌های لازم را دیده باشند هر یک از آنها می‌توانند هم در خانواده، هم در محل تحصیل و هم در محل کار به عنوان یک آتش نشان عمل کنند و به دیگران در خصوص رعایت نکردن نکات ایمنی هشدار دهند.

باید آموزش فرهنگ ایمنی میان مردم جا بیفتد تا حوادث به شکل چشمگیری کاهش یابد. همین فراگیری آموزش‌های رایگان نکات ایمنی در قالب طرح آتش نشانان داوطلب نقش به سزایی در این خصوص دارد.  بسیاری از شهروندان از برگزاری این دوره‌های آموزش آتش نشان داوطلب در ایستگاه‌های آتش نشانی منطقه خبر ندارند.

  • در این دوره‌ها چه چیز به شهروندان آموزش می‌دهید؟

ما برنامه‌های مختلفی را برای آتش‌نشانان داوطلب در نظر گرفته‌ایم. کنار در ورودی تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه، پلاکاردی نصب کرده‌ایم تا شهروندان از برگزاری این دوره‌ها مطلع شوند. شهروندان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به هر یک از ایستگاه‌ها، ثبت‌نام کنند و آموزش‌های لازم را در زمینه نکات ایمنی ببینند.

شرکت کنندگان در گروه‌های 30 یا 40 نفره ساماندهی می‌شوند و در ساعت‌های مشخصی، هم دروس نظری و هم دروس عملی به آنها آموزش داده می‌شود. بعد از پایان دوره هم به آنها مدرک می‌دهیم و همچنین یک کپسول خاموش‌کننده دستی به آنها اهدا می‌کنیم.

این افراد می‌توانند در حریق‌ها و حوادث مختلف شهری به ما و اطرافیانشان کمک کنند.  مدیران سازمان آتش‌نشانی همواره تاکید کرده‌اند که پیشگیری از حوادث برایشان بسیار مهم‌تر از مقابله با آنهاست.

  • چه برنامه‌هایی در این خصوص داشته‌اید؟

 مسلما سازمان آتش‌نشانی در وهله اول به فکر پیشگیری است تا مقابله با حوادث. اول تمام دستورالعمل‌های ایمنی توسط کارشناسان ما صادر می‌شود تا شهروندان با عمل به این هشدارها گرفتار حوادث نشوند. در ضمن بازدید کارشناسان از اماکن پرخطر هم همواره در دستور کارمان قرار دارد.

اگر در این بازدیدها نیازی به آموزش باشد این کار را هم انجام می‌دهیم. کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی را در ایستگاه‌های منطقه مستقر کرده‌ایم تا فعالیت‌هایی را با همکاری شهرداری منطقه شروع کنند. خوشبختانه کار در خصوص پیشگیری با بازدید از اماکن مختلف منطقه و دادن توصیه‌نامه‌های ایمنی شروع شده است و امیدواریم روزبه‌روز گسترش یابد. 

  • بعضی از شهروندان از دیر رسیدن امدادرسانان سازمان آتش نشانی به محل حوادث گلایه‌مندند. زمان استاندارد برای رسیدن به محل حوادث چقدر است و آتش نشانان منطقه با این استاندارد چقدر فاصله دارند؟

زمان استاندارد رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه حدود 180 ثانیه است که آتش نشانان منطقه به این زمان استاندارد دست یافته‌اند. با توجه به افزایش ایستگاه‌ها در هر منطقه و با توجه به اینکه ما تقریباً هر 45 روز، یک ایستگاه در شهر تهران افتتاح می‌کنیم می‌توان گفت که آتش‌نشانان در زمان بروز حوادث به موقع به محل حادثه می‌رسند. البته ممکن است آتش نشانان با توجه به بار ترافیکی که در بعضی از معابر منطقه 13 وجود دارد گاهی اوقات کمی دیرتر برسند.

  • زمان استاندارد جهانی رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه چقدر است؟

زمان استاندارد جهانی هم همان 3 دقیقه است. ما با خودروهای بسیار مجهز و استاندارد موجود در ایستگاه‌های منطقه، مشکلی برای رسیدن به محل حادثه نداریم. فقط نباید در راهبندان گیر کنیم. در ضمن شهروندان هم باید هنگام شنیدن صدای آژیر خودروهای آتش نشانی بلافاصله معبر را برای عبور خودروهای امدادرسان باز کنند.

  • تعداد ایستگاه‌های منطقه برای پوشش دادن کامل حوادث کفایت می‌کند یا به ایستگاه‌های بیشتری نیاز داریم که باید ساخته شوند؟

منطقه 13 حدود 5/12 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت بالغ بر 300 هزار نفر را در خود جای داده است. استاندارد جهانی می‌گوید که ما در این محدوده به 5 ایستگاه آتش نشانی نیاز داریم. در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌مان ساخت یک ایستگاه جدید در خیابان پیروزی و در محدوده خیابان 21 متری دهقان و خیابان طبرسی است که متأسفانه دور از دسترس نیروهای امدادی سازمان آتش نشانی قرار دارد.

اقدامات اولیه برای ساخت این ایستگاه جدید آتش نشانی انجام شده است و امیدوارم که عملیات احداث آن بزودی شروع شود. بد نیست بدانید که هدف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، داشتن 120 ایستگاه در نقاط مختلف پایتخت است و مدیران تمام تلاششان را می‌کنند تا تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی را به این عدد برسانند. 

  • ایستگاه آتش‌نشانی منطقه از تجهیزات و امکانات استاندارد برخوردارند یا برای انجام عملیات‌های مختلف امدادی هنگام وقوع حوادث، نیاز به تجهیزات بیشتری دارید؟

می‌توان به جرئت گفت که اکنون ایستگاه‌های آتش نشانی منطقه بسیار مجهز شده‌اند و تجهیزات کاملا استانداردی در اختیار دارند. خودروهای جدیدی هم برای ایستگاه‌ها توسط سازمان آتش نشانی خریداری شده است که آنها هم جزو بهترین خودروهای امدادی موجود در دنیا هستند.

تمام ایستگاه‌های منطقه به نردبان‌های 56 متری، بالابرها، ماشین‌های نجات و ... تجهیز شده‌اند و آتش نشانان مشکلی هنگام بروز حوادث نخواهند داشت. 

  • آتش‌نشانان منطقه به شکل مستمر آموزش می‌بینند یا نه؟

طرحی با عنوان طرح «سین» داریم که وظایف آتش‌نشانان در طول یک شیفت کاری در آن مشخص شده است. آتش نشانان هر روز ساعت ورزش، مطالعه، بازدید از محدوده زیر پوشش، آموزش حریق و حوادث مختلف، آموزش‌هایی در خصوص زلزله، بازدید از شیرهای آتش‌نشانی و همچنین نقاط حادثه‌خیز محله‌ها دارند.

آنها به طور مستمر آموزش‌های لازم را میَ‌بینند تا هنگام بروز هر گونه حادثه آمادگی لازم را داشته باشند. ایستگاه‌های جدید در راهند  بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط واحد آمار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، روزانه 70 تا 85 حادثه در مناطق مختلف پایتخت، مثل منطقه 13 رخ می‌دهد.

گسترش کلانشهر تهران، ازدیاد روز افزون جمعیت، رعایت نکردن نکات ایمنی و اصول ساختمان سازی و رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از مهم ترین علت‌های بروز حوادث در این ابرشهر هستند. اما بد نیست بدانید که با توجه به اینکه جمعیت تهران حدود 12 میلیون نفر است، این شهر بطور استاندارد به 120 ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد.

اما  اکنون، حدود 80 ایستگاه آتش‌نشانی تمام نقاط تهران را پوشش می‌دهند و به گفته مسئولان سازمان آتش‌نشانی بزودی قرار است که ایستگاه‌های جدیدی به این جمع اضافه شوند. 

  •  راهی برای کاهش خسارت می دانستید که با آشنایی با اصول ایمنی می‌توانید بسیاری از خسارت‌های جانی و مالی حوادث مختلف را کاهش دهید؟ 

 احتمالا خیلی‌ها اصلا اطلاعاتی در این خصوص ندارند و اگر گروه اندکی هم در این زمینه چیزهایی بدانند دانسته‌هایشان محدود است. شما می‌توانید از طریق شرکت در دوره‌های مختلف آموزش ایمنی، اطلاعاتتان را تکمیل کنید، ولی پیشنهاد ما این است که شرکت در دوره‌های آموزش آتش‌نشانان داوطلب که توسط ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه برگزار می‌شود را از دست ندهید. در این دوره آتش‌نشانان داوطلب بیش از 80 ساعت آموزش تئوری و عملی خواهند دید و هر یک از آنها در پایان دوره می‌توانند حداقل در لحظه‌های اولیه حادثه به خانواده و اطرافیانشان کمک کنند.

همشهری محله - 13

کد خبر 91248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز