یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

کافی است چند ساعتی از خواب صحبگاهی‌تان بزنید و پاشنه کفش‌هایتان را ور بکشید و راه کوهستان‌های شمال تهران را در پیش بگیرید

حداقل با این کار می‌توانید به اندازه یک گردش نیمروزی آن هم در یک روز پایان هفته دلپذیر، از آسمان خاکستری و غبارآلود شهر فاصله بگیرید.

چنانچه می‌خواهید لحظاتی توأم با هیجان و استقامت داشته و تجربه ورود به مناظر بکر و جاذبه‌های ناشناخته منطقه را کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم نفس‌هایتان را برای صعود به غارها و صخره‌های سرسخت شمیران چاق کنید.

 توصیه می‌کنیم پیش از حرکت، گزارش ما از غارهای منطقه شمیران را تا انتها بخوانید.  آدم‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که به دنبال ماجراجویی و کسب هیجان قدم در راه‌های ناشناخته و دشوار گذاشته و به مصاف طبیعت رفته‌اند.

 این افراد اگر چه ممکن است در این مسیر با خطرات مختلفی مواجه شوند، اما می‌توانند تجربه‌ای از یک مسافرت دشوار و تا حدی غیرممکن را به دست آورده و با مخاطرات و البته زیبایی‌های پنهان طبیعت دست و پنجه نرم کنند. غارنوردی و صخره‌نوردی از جمله رشته‌های محبوب ورزشی محسوب شده و سال‌هاست که ورزشکاران بسیاری را دور هم گرد آورده است.

اما در 5 سال اخیر این رشته پرطرفدار به یکی از جذاب‌ترین گونه‌های گردشگری ورزشی تبدیل شده و در همه سال گروه‌های مختلفی در قالب تورهای گردشگری راهی غارها و دیواره‌های سنگی ایران می‌شوند. در این بین منطقه شمیران به گواهی بسیاری از کوهنوردان و طبیعت‌گردان از جمله نقاط مستعد برای این قبیل صعودها به شمار می‌رود که البته از گزینه‌های ایمن برای فعالیت‌های تمرینی و بدنسازی است.

 «محمود مدبر» فعال گردشگری و مجری برگزاری تورهای کوهستانی با اشاره به اهمیت غارهای شمیران در توسعه قابلیت‌های گردشگری شمال تهران می‌گوید: «سابقه غارنوردی در تهران به سال‌های 1325 و پس از آن برمی‌گردد و طی این مدت افراد و گروه‌های مختلفی برای ورود و کشف غارهای جدید به ارتفاعات شمالی و شمال غربی این استان وارد شده‌اند.

 در دهه‌های اخیر نیز این رشته تخصصی به یکی از تفریحات ورزشی مهم مردم پایتخت بدل شده و در چند سال اخیر به انتخاب اول طبیعت‌گران تبدیل شده است.» او به حضور سالانه بیش از 600 طبیعت‌گرد حرفه‌ای در غارهای شمیران اشاره کرد و از نبود برنامه‌های مناسب در خصوص اجرای تورهای تخصصی غارنوردی و صخره‌نوردی و کافی نبودن امکانات اطلاع‌رسانی به شهروندان انتقاد می‌کند.

 ناشناخته‌ها را بهتر بشناسید

 پیش از آنکه به درون غارهای منطقه بروید یا صخره‌های سنگی شمیران را درنوردید باید بدانید که اغلب این مناظر ساختاری آهکی و رسوبی دارند و در سالیان متمادی به دلیل بی‌توجهی و فرسایش‌های طبیعی تخریب شده‌اند و از این رو می‌تواند برای افراد تازه‌کار دردسرهایی را ایجاد کند.

 در این زمینه «تاج‌الدین برغانی» مربی کوهنوردی می‌گوید: «غارنوردی از جمله رشته‌های کاملاً تخصصی و البته جنبی کوهستان محسوب می‌شود و افراد علاقه‌مند به حضور در غارها باید آموزش‌های کافی را در ارتباط با غارنوردی و عبور از موانع موجود در آنها ببندند. همین مسئله در مورد صعود از دیوارهای صخره‌ای نیز صدق می‌کند و همه علاقه‌مندان باید در زمینه Rock Climbing یا سنگ‌نوردی تجربه کسب کنند.» 

 او معتقد است: «غارها و دیواره‌های شمیران اغلب شناخته شده و دارای نقشه هستند و بیشتر آنها دهانه‌های عریض، راهروها و دهلیز‌های ایمنی دارند که می‌توانند سلامت گردشگران ورزشی را تضمین کند.»  جالب است بدانید که منطقه کوهستانی شمیران قریب به 8 دهانه غار ثبت شده دارد که از میان آنها می‌توان به «بورنیک، رودفشان، گل زرد، یخ مراد، هملون، خمیره، چاه زنجیر و اسبول» اشاره کرد.

 در میان این غارها گل زرد که در محدوده دشت لار واقع شده با دارا بودن قندیل‌های استالاکتیتی از زیبایی وصف‌ناپذیری برخوردار است؛ درون این غار حوضچه‌های آبی متعددی به چشم می‌خورد و شیب تندی دارد. غارهای هملون و چاه زنجیر نیز با فاصله کوتاهی از منطقه قرار داشته و در مسیر روستا ایگل و میگون واقع شده‌اند و حدود یک هزار و 800 تا 2 هزار و 400 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. 

 چند توصیه به ماجراجویان بی‌ترمز

 پیش از هر اقدامی بهتر است در یک گروه کوهنوردی یا تور تخصصی طبیعت‌گردی عضو شده و حداقل 20 ساعت آموزش ببینید. همراه داشتن کفش نیمه‌سنگین کوهستانی یا سنگ‌نوردی و باتوم راهپیمایی می‌تواند به صعود شما کمک کند. اگر برنامه یکروزه تدارک می‌بینید، کوله‌پشتی کوچک یا متوسط، غذای کنسرو شده، زیرانداز و کاپشن ضدآب، لباس گرم و آب کافی به همراه داشته باشید.

اگر برنامه چند‌روزه‌ای را در پیش دارید کیسه‌خواب، کیف کمک‌های اولیه و GPS را فراموش نکنید و هرگز انفرادی حرکت نکنید.  چنانچه مالک یک خودرو 4WD هستید مسیر بزرگراه شهید بابایی، گردنه قوچک و لواسان بزرگ را با احتساب فرعی‌هایش انتخاب کنید؛ در غیر این صورت از گروهتان عقب نمانید و طبق برنامه پیش بروید. بهتر است بدانید که قدم زدن در غارهای شمیران تا اواسط پاییز جذابیت دارد. پس فرصت را غنیمت بشمارید و غارنوردی در ارتفاعات شمال تهران را امتحان کنید. 

همشهری محله - 1

کد خبر 91242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز