همشهری آنلاین: رئیس جمهور اسلامی ایران با ابراز تاسف از مواضع اخیر اوباما، سارکوزی و براون درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: مواضع آنان موجب تعجب من شد، زیرا ما، 18 ماه زودتر از موعد مقرر برای نصب تاسیسات هسته‌ای، آژانس را از این موضوع مطلع کرده‌ایم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد در چهارمین روز سفر به نیویورک در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان تاکید کرد، به نظر می‌رسد این کار پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ژنو با هدف فضاسازی و فشار بیشتر به ایران صورت گرفته است.

وی افزود: از نظر ما تنها مرجع صلاحیت دار برای اظهار نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران  کهدر پنجمین سفر به نیویورک برای شرکت در شصت و چهارمین نشست اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا عزیمت کرده است، باردیگر در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا، فرانسه و انگلیس تصریح کرد : سه کشور مانند دیگر اعضای سازمان ملل متحد و آژانس هستند و از نظر ما تنها مرجع صلاحیت دار برای اینگونه ابراز نظرها آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

آقای احمدی نژاد درباره مواضع آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: اوباما با شعار تغییروارد صحنه انتخابات و پیروز شد. ازشعارهای وی این بود که نباید آمریکا بر اساس حدس و گمان حرکت کند، اما سخنان وی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خلاف شعارهای اوباما و غیر مسئولانه بود.

وی گفت: کسانی که اطلاعات نادرست به رئیس جمهور آمریکا می‌دهند در حقیقت چهره امریکا را در جامعه بین المللی تخریب می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: اظهارات سارکوزی و براون درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای ما اهمیت ندارد و ما در مسیر قانونی به پیش خواهیم رفت.

آقای احمدی نژاد درباره مذاکره گروه 1 + 5  با ایران گفت: ما امیدواریم تجربه تلخ مذاکرات اروپایی‌ها با ایران تکرار نشود و گروه 1 + 5 با توجه به واقعیت‌ها و با صداقت پشت میز مذاکره با ایران بنشینند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در بسته ارائه شده خود پیشنهادات خوبی درج کرده‌ایم، تصریح کرد: اجرای این پیشنهادها می‌تواند به خلع سلاح واقعی جهان بیانجامد.

وی تاکید کرد: خلع سلاح کامل تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی و همچنین در نظر گرفتن حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای تمامی کشورها از محورهای مهم این بسته پیشنهادی است.

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با رد اتهامات برخی از کشورهای غربی مبنی بر دخالت ایران در امور خاورمیانه گفت: صدها هزار نیروی نظامی خارجی با هدف اشغال و فشار به ملت‌های مسلمان در منطقه حضور دارند و این اتهامات اظهارات مسخره‌ای است که بعدها در تاریخ ثبت خواهد شد.

 رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه کنفرانس خبری با رسانه‌های کشورهای مختلف جهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ژاپنی که از وی درباره دیدگاهش در خصوص برنامه هسته‌ای کره شمالی سوال کرد، گفت: ما مخالف توسعه سلاح اتمی هستیم و معتقدیم سلاح‌های موجود هم باید نابود شوند.

وی افزود: در امریکا براساس آمارهای اعلام شده 50 میلیون نفر فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای هستند اگر منابعی که برای ساخت، انباشت و نگهداری سلاح اتمی هزینه می‌شود برای مردم این کشور خرج شود، برای آمریکا مفید ترخواهد بود و ما به طور اصولی با هر گونه ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح اتمی مخالفیم و خلع سلاح کامل هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک را در جهان خواستاریم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لااستامپا چاپ ایتالیا که ازوی درباره اظهارات نتانیاهو درباره سخنرانی آقای احمدی نژاد و نفی کشتار یهودیان سوال کرده بود، گفت : ما اصولا آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درباره اظهاراتش برای گسترش روابط با امریکای لاتین گفت: ما با همه کشورها از جمله کشورهای امریکای لاتین مایل به همکاری هستیم ،اما برخی کشورها از جمله آرژانتین باید بداند که نباید منافع عده‌ای قلیل را برای نفی منافع ملت خود هزینه کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین باردیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه با توجه به شعار تغییر اوباما به نظر شما اولویت تغییر در رفتار آمریکا چه باید باشد، گفت: اوباما در بدو ورود به کاخ سفید اعلام کرد دولت‌های قبلی بر اساس شایعات عمل کردند و به دیگران احترام نمی‌گذاشتند و آن‌ها را در کارها دخالت نمی‌دادند و تلاش می‌کردند دموکراسی خودشان را بر مردم دنیا تحمیل کنند ما فکر می‌کنیم همین مواردی را که اوباما به آن اذعان دارد تغییر دهد ، مفید است.

وی افزود : اصولا ملت‌ها و دولت‌ها باید با یکدیگر رابطه دوستانه داشته باشند و این به نفع همه است.

آقای احمدی نژاد در ادامه این کنفرانس خبری درباره ضرورت تغییر ساختار شورای امنیت که وی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، گفت: حق وتو تبعیض آمیز و ریشه مشکلات و ناامنی‌هاست و تجربه 60 سال گذشته نشان می‌دهد هر کجا جنگی روی داده یکی از صاحبان حق وتو در آن دخالت داشته‌اند.

وی تاکید کرد: باید رویکرد اعطای حق وتو تغییر کند و تصمیم گیری‌ها در سازمان ملل باید به مجمع عمومی واگذار شود که همه کشورها در آن نماینده دارند.

آقای احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی درباره چشم انداز رابطه با امریکای لاتین گفت: ما با کشورهای امریکای لاتین از جمله برزیل رابطه خوبی داریم و علاقمندیم آن را ادامه دهیم.

وی افزود: بهترین عطری که ممکن است در عرصه بین اللمللی استشمام شود عدالت و آزادی است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا مبنی بر اینکه اندازه و مساحت تاسیسات جدیدی را که ایران اعلام کرده با برنامه صلح آمیز جور در نمی‌آید گفت : من فکر نمی‌کنم اوباما متخصص انرژی هسته‌ای باشد صلاحیت ابراز نظر در این مورد با متخصصان آژانس است.

وی افزود : کسانی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند در واقع به حیثیت آمریکا لطمه می‌زنند اگر آنها صلاح آمریکا را می خواهند کمک کنند چهره آمریکا بازسازی شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درباره تهدید رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم کوچک‌تر از آن است که بخواهد به ایران آسیبی برساند ما از این بابت نگرانی نداریم زیرا ایران کشوری بزرگ است و بزرگتر از آن چیزی که در ذهن برخی می‌گذرد، ‌ایران با سابقه 7 هزار ساله نگرانی از این اظهارات ندارد.

مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان و دیدار به همراه ضیافت شام رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخبگان و متخصصان ایرانی در آمریکا ، آخرین مراحل سفر چهار روزه وی به امریکا است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در سومین روز سفرش به نیویورک با وزیر امور خارجه عمان، روسای جمهور عراق و الجزایر دیدار و همچنین با سردبیران ارشد و مسئولان گروه نشریات تایم گفتگو کرد.

کد خبر 91211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز