چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: با گذشت بیش از یک هفته از آغاز اکران عید سعید فطر، به‌نظر می‌رسد که رونق مجددا به گیشه بازگشته است

فیلم‌های «بی‌پولی»، «دو خواهر»، «زندگی شیرین»، «تردید» و «یک وجب از آسمان» که این روزها روی پرده هستند، تقریبا با همان استقبالی مواجه شدند که کارشناسان اکران پیش‌تر، پیش‌بینی می‌کردند.«بی‌پولی»، «دو خواهر» و «زندگی شیرین» با فروش‌هایی نزدیک به هم، جزء آثار موفق گیشه پاییز محسوب می‌شوند. «تردید» فروش متوسط ضعیفی داشته و با وجود بازیگران شاخصی که در آن ایفای نقش کرده‌اند، خیلی نتوانسته تماشاگر بیابد. «یک وجب از آسمان» نیز روزی 500 هزار تومان بیشتر نمی‌فروشد که کارکرد بسیار ضعیفی در گیشه محسوب می‌شود. به این ترتیب با حضور 3 فیلم پر‌فروش می‌توان گفت که گیشه پاییزی سینما آغاز خوبی داشته است.

«بی‌پولی» دومین ساخته حمید نعمت‌الله، اثری کمدی‌ است که فاصله محسوسی با دیگر تولیدات مرسوم این ژانر در سینمای ایران دارد. «بی‌پولی» که در گروه سینمایی استقلال و در 22 سالن اکران شده، در یک هفته 160 میلیون تومان فروخته است که رقم قابل‌قبولی برای این فیلم محسوب می‌شود.

ضمن اینکه برخی از کارشناسان اکران اعتقاد دارند معدل فروش این فیلم در هفته‌های آتی بالاتر خواهد رفت. «بی‌پولی» به همراه «درباره الی» فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر بود. «بی پولی»، روایتی است کمدی از زندگی جمعی از جوانان بیکار که برای حل مشکل بی‌پولی خود به راهکارهای متفاوتی فکر می‌کنند. این فیلم در جشنواره فجر سال 87 موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن (لیلا حاتمی) شد و در چندین رشته نیز کاندیدای سیمرغ بوده است.

فیلمنامه این اثر را نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست نوشته‌اند و بهرام رادان، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، امیر جعفری، سیامک انصاری، بابک حمیدیان، افسانه بایگان، نادر فلاح، رضا رشیدپور، سوسن مقصودلو، جلال پیشوائیان، افشین سنگ‌چاپ و فرهاد شریفی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«دو خواهر» پر‌فروش‌ترین فیلم روی پرده است که در یک هفته بیش از 180 میلیون تومان فروخته است. از ابتدا نیز مشخص بود که این فیلم، مبدل به یکی از پر‌فروش‌های اکران خواهد شد.

«دو خواهر» نخستین ساخته محمد بانکی است که بازی محمد رضا گلزار در آن حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت. ابتدا بحث دریافت دستمزدی خارج از عرف پیش آمد که واکنش‌هایی را نیز از سوی برخی اهالی سینما به‌دنبال داشت و بعد مشکلاتی که برای گلزار پیش آمد اکران فیلم را به تعویق انداخت.

بااین همه تازه‌ترین فیلم پول‌سازترین بازیگر سینمای ایران که مدت‌ها بود فیلمی را روی پرده نداشت این روزها روی پرده است و به فروش خوبی نیز دست پیدا کرده است. «دو خواهر» در گروه سینمایی قدس به نمایش درآمده و 21 سالن نیز در اختیار دارد. محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، نیکی کریمی، حامد کمیلی، بهنوش بختیاری، پوراندخت مهیمن و احمد پورمخبر از بازیگران «دوخواهر» هستند.

داستان این فیلم درباره جوانی کلاهبردار است که همزمان با دو خواهر در چهره‌های متفاوت ارتباط برقرار می‌کند.«دو خواهر» که نخستین فیلم محمد بانکی در سمت کارگردان است، تماما در اصفهان فیلمبرداری شد.

«زندگی شیرین» ساخته قدرت‌الله صلح میرزایی با آنکه برخی معتقد بودند پر‌فروش‌ترین فیلم اکران عید فطر خواهد شد، در یک هفته اول با فروش نزدیک به 150 میلیون تومانی خود در جایگاه سوم قرار گرفته است.

از بازی جواد رضویان در 2 نقش و حضور رضا شفیعی جم در فیلم به‌عنوان برگ برنده «زندگی شیرین» یاد می‌شد. علی صادقی، بهنوش بختیاری، یوسف صیادی، احمد پورمخبر، بهاره افشاری و افسانه پاکرو از دیگر بازیگران «زندگی شیرین» هستند که اغلب پای ثابت آثار کمدی این سال‌ها بوده‌اند.

«زندگی شیرین» در گروه سینمایی آفریقا اکران شده و 22 سالن نیز در اختیار دارد. «زندگی شیرین» سیزدهمین فیلم بلند سینمایی «قدرت‌الله صلح‌میرزایی» است که دارای مضمونی طنز است و داستان آن درباره امیر محجوبی بازیگر سینماست که در راه ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش هستی با مشکلات خانوادگی مواجه می‌شود. فریبرز برادر دوقلوی امیر پس از سال‌ها وارد ایران شده اما ورود او مشکلات امیر را چند برابر می‌کند...

شاید بتوان با توجه به حضور جواد رضویان، علی صادقی، بهنوش بختیاری، یوسف صیادی، احمد پورمخبر، رضا شفیعی‌جم، بهاره افشاری، افسانه پاکرو و پروین قائم مقامی که نیمی از آنها در «دلداده» فیلم قبلی «قدرت‌الله صلح‌میرزایی» نیز حضور داشتند، این فیلم را تجاری‌ترین فیلم اکران عید فطر دانست که می‌تواند مناسبات اکران را تا حدودی بر هم بزند و حتی از 2فیلم «دو خواهر» و «بی پولی» نیز پرفروش‌تر شود.

اما «تردید» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره بیست و هفتم پس از آنکه در نمایش جشنواره‌ای با واکنش‌های متفاوت مواجه شد، در نسخه‌ای متفاوت روی پرده آمده است.

کریم مسیحی که نزدیک به 2دهه پیش با «پرده آخر»، خود را در قامت فیلمسازی توانا نمایانده بود، با «تردید» خیلی نتوانسته انتظارات را برآورده سازد. نسخه‌ای که هم‌اکنون روی پرده است تدوین مجدد شده و با کوتاه‌شدن 17 دقیقه از آن و موسیقی تازه‌ای که علی صمدی برایش ساخته، سر و شکل بهتری به‌خود گرفته است.

این فیلم که در 12 سالن و در گروه سینمایی عصر جدید اکران شده در هفته اول نمایش خود 43 میلیون تومان در گیشه کارکرد داشته است. بهرام رادان، ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی، علیرضا شجاع‌نوری، حامد کمیلی، فرخ نعمتی و محمد مطیع بازیگرانی هستند که در دومین فیلم بلند سینمایی واروژ کریم مسیحی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«یک وجب از آسمان» نیز درحالی در گروه آزادی به نمایش درآمد که تا دقیقه 90 قرار بود «کتاب قانون» در این گروه سینمایی اکران شود. این فیلم با در اختیار داشتن 11 سالن در یک هفته تنها 3 میلیون تومان فروخته تا کم فروش‌ترین فیلم روی پرده باشد.

دومین ساخته علی وزیریان داستان نوجوانی گلفروش به نام محسن را روایت می‌کند که آرزوی داشتن یک وجب از آسمان را در سر دارد و به آرزویش نیز می‌رسد اما ابتدا هیچ کس تحقق چنین آرزویی را باور نمی‌کند و...

بهروز بقایی، لادن طباطبایی، علی سلیمانی، امیر آتشانی، افسر اسدی، مهوش وقاری، محسن قاضی مرادی، نادر سلیمانی، مینا جعفرزاده و آتیلا پسیانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر 91109

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز