چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در آغازین روزهای هفته دفاع مقدس همرزمان شهید محمدحسن نظرنژاد دور هم جمع شدند تا خاطرات 8 سال دفاع مقدس را در مراسم رونمایی از کتاب «بابا نظر» بار دیگر مرور کنند.

در این مراسم که در سالن سوره حوزه هنری برپا شد، شهردار تهران با بیان اینکه نباید فرهنگ دفاع مقدس به تحریف کشیده شود، گفت: این فرهنگ آنقدر عظیم و عمیق است که هر کس با هر سلیقه‌ای وقتی با آن روبه‌رو شود تسلیم می‌شود، چراکه برخاسته از باورهای دینی و خواسته‌های خداوند است و با فطرت انسان سازگاری دارد.

دکتر محمد باقر قالیباف ، ضمن بیان خاطراتی از این شهید عنوان کرد: شهید
نظرنژاد در شجاعت، تدبیر و تحلیل عملیاتی بی‌نظیر بود و روحیه شهادت طلبی که در درونش وجود داشت چنان آرامشی به او می‌داد که در هیچ‌یک از شرایط سخت جنگ خم به ابرو نیاورد و با قاطعیت می‌توان گفت که او یک اسطوره جنگ بود.

وی با اشاره به شرایط سخت روزهای دفاع مقدس، اظهار کرد: در شرایط سخت آن روز معدود افرادی بودند که می‌توانستند مسلط فکر کنند، اما شهید نظرنژاد در سخت‌ترین شرایط آرامش داشت و صحنه‌های زیادی بود که ما لرزیدم و او هیچ اضطرابی نداشت و به معنای واقعی شهید زنده دوران بود.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم امروز تحریف در جنگ اتفاق بیفتد، گفت: تحریف به‌گونه‌ای است که گاهی ما خودمان به‌عنوان رزمنده به شکلی عمل می‌کنیم که گویا از جامعه طلبکاریم، ما اگر رزمنده بوده‌ایم دینمان را به اسلام و انقلاب ادا کرده‌ایم و حق نداریم آن را به کسی بفروشیم.

قالیباف افزود: به قول شهید چمران زمانی که شیپور جنگ نواخته شد، فرق مرد از نامرد مشخص شد و امروز نباید اجازه دهیم نامردان جلو بیایند و مدعی باشند و کسانی که آن روز می‌توانستند در عرصه جنگ حضور داشته باشند، امروز ادعا داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: زمان‌هایی در جنگ بود که تعداد فرماندهان و مسئولان بسیار کم و شرایط بسیار سخت بود، اما این افراد با گفتن اینکه ما توفیق نداشتیم عرصه را خالی می‌کردند و آنها نباید امروز به‌عنوان پیش قراولان در صحنه باشند.

قالیباف، فرهنگ بسیج را برخاسته از فرهنگ اصیل و دست نخورده دفاع مقدس دانست و افزود: فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ دوستی، برادری و اخوت است و نباید به تحریف کشیده شود و باید آن را در صحنه مدیریت جامعه پیاده‌سازی‌ کنیم.

وی توضیح داد: بارها گفته‌ام امروز نیز تنها همان فرهنگ است که ما را در چالش‌های پیش رو اقتصادی و فرهنگی نجات می‌دهد و نباید از آن فاصله گرفت.قالیباف افزود: اگر امروز در جامعه امنیت و شرایط مناسبی وجود دارد مدیون خون شهدا هستیم و امیدوارم این کتاب ما را در انتقال مفاهیم آن زمان به نسل امروز و معرفی شهیدان کمک کند.

منطبق بر واقعیت‌های جبهه

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی هم در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات شفاهی شهید محمد حسن نظرنژاد به بیان خاطرات مربوط به آشنایی با این شهید بزرگوار و نیز ویژگی‌های فردی و اخلاقی وی پرداخت و گفت: کتاب بابا نظر منطبق بر واقعیت‌های جبهه و جنگ است.

رحیم صفوی در این زمینه افزود: باورم این است که جوانان وقتی بر سر مزار شهدا به راز و نیاز می‌‌پردازند، شهدا در درگاه خداوند متعال واسطه حل مشکل آنان می‌گردند و همچنین شهیدان در مکتب عشق چیزهایی را کسب کردند که علما و اندیشمندان ما در مکاتب فلسفی یاد نگرفته‌‌اند.

وی با اشاره به مطالعه نیمی از کتاب خاطرات شهید بابا نظر، این کتاب را کتابی منطبق بر واقعیت‌های جبهه و حقیقت جنگ دانست و یکی از ویژگی‌های بارز آن را غلو نکردن در گفتار آن برشمرد و افزود: امیدوارم این کتاب همچون کتاب ارزشمند خاک‌‌های نرم کوشک که چاپ هفتاد و چهارم آن فروردین ماه امسال منتشر شده است، مورد استقبال قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به گذشت حدود 20 سال از پایان جنگ افزود: به همت شورای اسلامی دانشگاه‌ها و وزارت علوم، درسی تحت عنوان آشنایی با دفاع مقدس در وزارت علوم تصویب شد و برای همه دوره‌های کارشناسی به‌عنوان درس عمومی و درس اختیاری برای همه رشته‌ها از ترم اول سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های شهید بهشتی، شهید رجایی، دانشگاه کرمان، دانشگاه اهواز و دانشگاه یزد ارائه خواهد شد و امیدوارم این درس بتواند در مقاطع بالاتر و به‌صورت درس تخصصی درآید.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا ضمن تقدیر و تشکر از عوامل و پدیدآورندگان این اثر به‌عنوان پیشنهاد افزود: امیدوارم دفتر ادبیات و هنر مقاومت به غیر از کارهای بزرگی که در رابطه با دفاع مقدس انجام می‌دهد، متناسب با مسائل جدیدی که در کشور رخ می‌دهد و به‌طور خاص موضوع تهدید و جنگ نرم، نسبت به انجام امور پژوهشی و انتشار آن اقدام نماید.

وی با تبیین ویژگی‌ها و میانگین سنی جامعه امروزی ایران اسلامی و لزوم استفاده از پتانسیل آن به بیان تعریف‌ها و مختصاتی در حوزه قدرت نرم پرداخت و اظهار داشت: قدرت نرم عبارت است از قدرت نفوذی که جامعه را متناسب با خواسته‌ها و اهداف خود همسو و ترغیب می‌نماید و تهدید نرم بر قابلیت شکل دادن علایق و ذائقه‌های فرهنگی و نوع اخلاق و رفتار تاکید دارد.

بچه‌های جنگ، نمونه انسان کامل

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی نیز در این مراسم گفت: من این کتاب را 3روزه خواندم و بعد مقداری آن را ویراستاری کردم. زمان جنگ نوجوان بودم و در رفتار این رزمنده‌ها دقیق می‌شدم. ما در جنگ، مردان مردی را دیدیم که خیلی مرد بودند.آنها نسخه انسان کامل بودند خدا هم می‌گوید بعد از شهید، من جانشین او در خانه‌اش هستم هر که آنها را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است.

وی در ادامه با اشاره به کتاب عین‌الحیات علامه مجلسی که شرح وصیت پیامبرص به ابوذر است، خواندن آن را برای شناختن انسان کامل به همه توصیه کرد و افزود: ما درباره انسان کامل نباید دنبال تصوراتمان برویم و این توصیه‌ها نسخه انسان کامل را نشان‌می‌دهد. بچه‌های جنگ هم نمونه انسان کامل بودند.

فرق جبهه و شهر این بود که در جبهه با مرگ بازی می‌کردند و توی شهر برای ماندن تلاش می‌کنند، برای همین به شهر آمدن برای بچه‌های جبهه سخت بود. نتیجه کتاب بابانظر هم این است که انسان کامل میلش به آخرت است نه دنیا.

خاموشی گفت: بابانظر نقل می‌کند چون چشمش را از دست داده بود دکتر گفته بود که نباید گریه کند. بابانظر هم روزی برای درمان به تهران می‌آید اما هوایی می‌شود و به قم می‌رود. می‌گوید یک دل سیر سر دعای کمیل گریه کردم و بعدش چشمم حسابی عفونت کرد! رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم راه حل شدن مشکلات کنونی جامعه را رجوع به خاطرات شهیدان و فرهنگ شهادت و جبهه دانست.

خاطرات دفاع مقدس، راه برون‌رفت از مشکلات کنونی

حسن بنیانیان هم در این مراسم گفت: بعضی‌ها کار خوبی می‌کنند اما عمق و
 اثر بخشی کار خوبشان را نمی‌دانند. چاپ خاطرات جانبازان جنگ و فرماندهان آن از آن دست کارهای خوبی است که عمق آن برای دست‌اندرکارانش مشخص نیست.

همه آنهایی که مصاحبه می‌کنند، خاطرات را نقل می‌کنند، در کار تدوین و چاپ این خاطرات هستند و حتی کسانی که تلاش می‌کنند کتاب به دست مردم برسد و اهل قلمی که مخاطب را تحریک می‌کنند، کتاب را بخوانند، همه کار خیلی ارزشمندی می‌کنند.

وی همچنین با تبیین اهمیت فرهنگ‌سازی‌ و تمدن‌سازی‌ اسلامی، آن را تنها راه برون رفت از مشکلاتی که دست به گریبانش هستیم، خواند و گفت: فرهنگ در ذهن و رفتار و اعتقاد آدم‌هاست و وقتی عینیت خارجی پیدا می‌کند تمدن‌ساز می‌شود. در دوران دفاع مقدس، یکسری آدم‌های پاک به جبهه می‌رفتند که خدا و اعتقاد به قیامت اساس اعتقاد و تفکرشان بود و در رفتارشان نمودار می‌شد.

سلسله مراتب در جبهه هم براساس ایمان و درستی و راستگویی بود. جوان 16ساله‌ای به جنگ می‌رفت و 2 سال بعد عارف به خانه برمی‌گشت.

بنیانیان افزود: امروز هنر تمدن‌سازی‌ در این کتاب‌ها نهفته است. الان حرکت خوبی شروع شده است. راه تمدن‌سازی‌ دور نیست و ما با علمی کردن این خاطرات ارزشمند، می‌توانیم راه حل‌های نجات بشری را از آنها استخراج کنیم.

ادبیات جنگ جوان بماند

مرتضی سرهنگی نیز در این مراسم گفت: سربازهای زمان جنگ پیر می‌شوند. اما ما با نوشتن و منتشر کردن خاطره‌هایشان آنها را تا ابد جوان 20 ساله نگه می‌داریم. ادبیات جنگ در دنیا جوان مانده و در کشور ما هم باید جوان بماند.

وی برای تعیین اهمیت نوشتن خاطره‌های جنگ و کمکی که این خاطره‌نویسی‌ها به نتیجه‌گیری تاریخی می‌کنند چند نمونه از خاطرات میخاییل رمضان، بدل صدام را بیان کرد و افزود: میخاییل رمضان 3جلد از خاطراتش را نوشت و ما ترجمه این کتاب‌ها را در یک جلد منتشر کردیم.

رئیس دفتر ادبیات و مقاومت سوره مهر اشاره‌ای به منشور حکومتی صدام کرد که در 8 بند برای پسرش نوشته بود و گفت: از این 8 بند 4 بند برای نابودی شیعیان است. پسر دومش گفت این کار غیرممکن است و صدام جواب داد من غیرممکن را ممکن و شیعه را از زمین محو می‌کنم.

در همین خاطره‌ها آمده که حسین کامل، داماد صدام و مسئول قیام کربلا روی تانک‌ها نوشته بود لاشیعه بعد الیوم. بعد حرم امام حسین‌ع را به توپ می‌بندد و می‌گوید تو حسینی منم حسینم. بجنگ تا بجنگیم!

کد خبر 91108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز