مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. اما سختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است؛

 آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست. در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند.[چطور با آتش مقابله کنیم؟]

شاید به همین دلیل است که برای تجلیل از این قشر از شهروندان، 7 مهر روز ایمنی و آتش‌نشانی نامگذاری است. به همین مناسبت با یکی از آتش‌نشانان منطقه که نایب‌قهرمان کاراته جهان هم هست گفت‌و‌گو کردیم.

عیسی پروری متولد اول فروردین سال 55 است و لیسانس تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دارد. او در ابتدای صحبت‌هایش از چگونگی روی آوردنش به ورزش می‌گوید: «تقریباً از سن 12 سالگی ورزش کاراته را شروع کردم و اکنون بعد از گذشت 21 سال، موفقیت‌های بسیاری در رشته کاراته سبک کیوکوشین به دست آورده‌ام که آخرین آنها کسب نایب‌قهرمانی وزن آزاد جهان در سال 2008 و در کشور ژاپن بود.»

پروری درباره علت علاقه‌اش به این رشته ورزشی اضافه می‌کند: «زمانی که در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کردم مربی ورزش ما را با رشته ورزشی کاراته آشنا کرد. از همان موقع به این ورزش علاقه پیدا کرده و آن را ادامه دادم. البته ابتدا سبک آزاد کار می‌کردم و شیفته زد و خورد و خشونتی که در آن وجود داشت شده بودم، اما بعد متوجه شدم این رشته اعتماد به نفس خاصی به ورزشکار می‌دهد و دلیل عمده علاقه من به خاطر اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای است که در این رشته ورزشی وجود دارد.» 

پروری معتقد است بطور اتفاقی آتش‌نشان شده، ولی بعد از گذشت چند سال کار در این حرفه آن را دوست دارد: «این شغل را به دلیل تنوع بیش از اندازه آن دوست دارم. از سوی دیگر آتش‌نشان‌ها با نجات جان و مال مردم سر و کار دارند و در واقع به شکل مستقیم با شهروندان در ارتباط بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند. این خصوصیت نیازهای روحی مرا برطرف می‌کند و واقعاً به این شغل افتخار کرده و آن را دوست دارم.»

او درباره شغلش این‌گونه توضیح می‌دهد: «آتش‌نشان بودن نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و ورزش  نیاز اصلی آتش‌نشان بودن است. آتش‌نشان‌ها همواره در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند و در حقیقت آتش‌نشان وارد مکانی می‌شود که همه از آنجا می‌گریزند.» این آتش‌نشان هم‌محله‌ای در این ارتباط بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «استرس این شغل خیلی بالاست، اما زمانی که موفق به نجات جان یک انسان می‌شویم لذت و شیرینی کار را با تمام وجود حس می‌کنم.

 البته زمانی هم که با مورد فوتی مواجه می‌شویم خواه ناخواه در روحیه‌مان تأثیر می‌گذارد.» شغل آتش‌نشانی 2 بخش دارد و پروری از سال 79 در بخش حوادث و حریق کار می‌کند. او خاطره شیرینی از اولین روز کاری‌اش ندارد: «هنگامی که برای اولین‌بار زنگ حریق به صدا درآمد یک مورد گاز گرفتگی گزارش شد که متأسفانه 2 نفر فوتی داشت.

بنابراین، اولین مأموریت کاری‌ام تلخ بود و حتی تصمیم گرفتم این کار را کنار بگذارم، اما ادامه دادم و اکنون خوشحالم که چنین شغلی دارم.» البته او لحظات خوش را هم تجربه کرده است: «یک‌بار یک انبار مواد شیمیایی آتش گرفته بود. در طبقه سوم انبار جهانگیر الماسی هنرپیشه سینما و دوستانش گیر افتاده بودند.

با اینکه حجم آتش‌ زیاد بود، اما ما خوشبختانه توانستیم همه کسانی را که در آتش گیر کرده بودند نجات دهیم.» از نظر پروری، منطقه 9 به لحاظ امکانات فرهنگی ورزشی در حد متوسط قرار دارد. او دراین‌باره می‌گوید: «ورزش نقش مهمی در زندگی و ارتباطات افراد دارد. شاید گفتن این موضوع تکراری باشد، اما این یک حقیقت است که ورزش کردن جوانان را از پرداختن به بعضی امور مانند اعتیاد دور می‌کند.

از جوانان هم‌محله‌ای می‌خواهم که در هر موقعیتی که قرار دارند ورزش را فراموش نکنند، چون ورزش کردن باعث می‌شود افراد در سختی‌ها و شرایط مختلف تصمیم‌های درستی بگیرند که این ناشی از اعتماد به نفسی است که با ورزش کردن به دست می‌آید.» هرچند او سال‌ها در این رشته ورزشی کار کرده و در طی این سال‌ها افتخار‌آفرینی‌های زیادی برای کشورمان داشته است، اما کمی از سازمان تربیت‌بدنی گله دارد:

«متأسفانه سازمان تربیت‌بدنی بین رشته‌ها تفاوت قائل است. از این سازمان می‌خواهم که به رشته‌های انفرادی توجه بیشتری نشان دهند. من چند سال است که ورزش می‌کنم. البته برای خودم ورزش می‌کنم و توقعی از کسی ندارم، اما ای کاش سازمان تربیت‌بدنی کمی هم به ورزشکارانی مثل ما توجه می‌کرد.»

 پروری یک پسر 2 ساله دارد و در پاسخ به این سؤال که دوست داری فرزندت هم این راه را ادامه دهد یا نه، می‌گوید: «اگر در رشته دیگری فعالیت می‌کردم به لحاظ مالی موفق‌تر از الان بودم، اما چون این رشته و ورزش کردن را دوست دارم حتماً او را به انجام این رشته ورزشی تشویق خواهم کرد.»

این ورزشکار هم‌محلی قصد دارد از این به بعد در بازی‌های خارج از کشور به عنوان مربی فعالیت کرده و کم‌کم بازی را کنار بگذارد. بنابراین در مسابقات اروپا که آبان‌ماه در ایتالیا برگزار می‌شود به عنوان مربی در این کشور حضور خواهد یافت.   مقام‌های جهانی عیسی پروری عیسی پروری قبل از اینکه یک آتش‌نشان باشد، یک قهرمان است.

او علاوه بر اینکه 15 دوره قهرمان کشور بوده، از سال 2001 هم افتخاراتی برای کشور کسب کرده است.

آنچه در زیر می‌خوانید خلاصه‌ای از این مقام‌هاست.

¦ سال 2001؛ کسب قهرمانی اروپا در روسیه

¦ سال 2002: کسب قهرمانی اروپا در اسپانیا

¦ سال 2003: کسب قهرمانی اروپا در لهستان

¦سال 2004: کسب مقام هشتم مسابقات جهانی وزن آزاد در ژاپن ¦سال 2005: کسب قهرمانی اروپا در لهستان

¦ سال 2006: مقام سوم مسابقات جهانی سایاکمپلاته در ترکیه

¦ سال 2007: کسب مقام سوم مسابقات اروپا در اوکراین

¦سال 2008: کسب مقام نایب‌قهرمانی وزن آزاد جهانی در کشور ژاپن  درباره  تاریخچه و روز  آتش‌نشانی مهرماه به نام «روز آتش‌نشانی و ایمنی» نام‌گذاری شده است.

در واقع این روز بهانه‌ای است تا از افرادی تقدیر شود که از جان و آسایش خود برای حفظ جان و آسایش دیگر افراد می‌گذارند. ایمنی را «مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث، اعم از طبیعی و غیرطبیعی» معنا کرده‌اند. هدف از نامگذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی» تبدیل ایمنی در کشور به یک فرهنگ است.

بیش از 160 سال از تأسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در ایران می‌گذرد. این ایستگاه در سال 1221 شمسی در شهر تبریز احداث شد. همچنین نزدیک به 80 سال از تأسیس آتش‌نشانی پایتخت می‌گذرد.

پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیرنظامی، فلسفه وجودی آتش‌نشانی‌های کشور توسط بندهای 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداری تعریف شد و از همین‌رو سازمان‌های آتش‌نشانی زیرمجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوند براساس این قانون، شهرداری‌ها ملزم هستند برای حفظ شهرها از خطر سیل، حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ کنند.

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز محسوب می‌شود و طبق آمارها از 40 حادثه طبیعی شناخته شده، 30 مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی و همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی و رسیدن به استانداردهای جهانی در آتش‌نشانی امری ضروری است.

برای رسیدن به استانداردهای جهانی آنچه مهم است افزایش تعداد ایستگاه‌هاست تا بتوان از این طریق مدت زمان رسیدن به محل حادثه را تا حد امکان کاهش داد. البته مشکلات زیادی در حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه وجود دارد که ترافیک، عرض کم کوچه‌ها و خیابان‌ها و مهم‌تر از همه تماس‌های بی‌مورد بعضی افراد است که باعث می‌شود زمانی که حادثه‌ای دیگر در مکانی دیگر رخ داده است، مأموران آتش‌نشانی به محلی اعزام شوند که هیچ حادثه‌ای وجود ندارد و این کار بیشترین ضربه را به کار آتش‌نشانان می‌زند. در واقع این روز بهانه‌ای است برای تقدیر از تلاش‌ها و رشادت‌های مردانی که همواره برای نجات جان و مال دیگران در آماده باش به سر می‌برند.

همشهری محله - 9

کد خبر 91067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز