جمعه ۳ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری منش: ژوست فونتن در تاریخ ۱۸ آگوست سال ۱۹۳۳ در مراکش به دنیا آمد. وی از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ میلادی عضو تیم ملی فوتبال فرانسه بوده‌است. وی در ۲۱ بازی ملی حضور داشته‌است و در بازی‌های ملی‌اش ۳۰ گل به ثمر رساند.

ژوست فونتن

فونتن که از سوی هوادارانش اغلب به نام ژوستو خوانده می‌شد، از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۲ در دنیای حرفه‌ای فوتبال فعالیت کرد. او فوتبال را در سال ۱۹۵۰ در تیم ماروکین کازابلانکا آغاز کرد و تا سال ۱۹۵۳ نیز در این تیم ماند، سپس راهی فرانسه شد.

 در این کشور ابتدا بای باشگاه او.جی.سی نیزا بازی کرد (۱۹۵۳-۱۹۵۶) و بلافاصله بعد از آن به تیم استید ریمس پیوست (۱۹۵۶-۱۹۶۲). در این باشگاه هم مثل تیم ملی فرانسه، چندین سال با مهاجمانی تراز اولی چون پیانتونی، وینسنت و بلیارد هم‌بازی بود که در یک فصل بین ۸۰ تا ۹۰ گل در لیگ دسته اول فرانسه به ثمر رساندند و در سال بازگشت ریموند کوپا (۶۰/۱۹۵۹) حتی در ۳۸ بازی ۱۰۹ گل زدند. فونتن در فرانسه چهار بار به قهرمانی لیگ این کشور و دوبار به قهرمانی جام حذفی دست یافت؛ به علاوه دو بار نیز عنوان آقای گلی لیگ را از آن خود کرد. وی با باشگاه ریمس یکب از نیز در سال ۱۹۵۹ به فینال مسابقات جام باشگاه‌های اروپا در مقابل رئال مادرید رسید.

فونتن در سال ۱۹۶۰ با شکستی پایش مواجه شد که با وجود معالجات و تمرینات زیاد،‌ در سال ۱۹۶۲ در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشت، مجبور به کناره‌گیری از فوتبال شد. او در پایان سال ۱۹۶۱ به عنوان اولین رئیس اتحادیه فوتبالیست‌های فرانسه انتخاب شد و این سمت را تا سال ۱۹۶۴ در اختیار داشت.

 تیم ملی فرانسه

ژوست فونتن بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰، ۲۱ بار پیراهن تیم ملی فوتبال فرانسه را به تن کرد و ۳۰ گل نیز وارد دروازه حریفان کرد و میانگین افسانه‌ای ۴۳/۱ گل در هر بازی را به دست آورد. وی سه بار موفق به هت‌تریک شد و یک بار نیز در دیدار مقابل آلمان برای کسب مقام سوم جهان چهار گل در یک بازی به ثمر رساند. او همچنین تا امروز رکورددار گلزنی در یک جام جهانی می‌باشد: در جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئد موفق به زدن ۱۳ گل شد. این در حالی بود که وی به جای هم‌تیمی‌اش در ریمس، رنه بلیارد که قبل از جام جهانی دچار مصدومیت شده بود، برای حضور در جام به تیم ملی دعوت شده بود.

مربیگری

پس از این که در سال ۱۹۶۲ مجبور به خداحافظی از زمین فوتبال شد، بلافاصله در دوره مربیگری شرکت کرد و به عنوان نفر اول، از این دوره فارغ‌التحصیل شد. در ژانویه سال ۱۹۶۷سرمربی تیم ملی فرانسه شد، اما بعد از دو شکست خانگی در دو بازی دوستانه مقابل رومانی و شوروی، در ماه ژولای از تیم ملی برکنار و لوئی دوگاگ جانشین وی شد. پس از آن به مدت سه سال (۱۹۷۳-۱۹۷۶) هدایت باشگاه پاری سن ژرمن را به دست گرفت و این تیم را در سال ۱۹۷۴ به لیگ دسته اول رساند و در فصل ۷۹/۱۹۷۸ نیز سرمربی باشگاه تولوز بود. وی همچنین در آغاز دهه ۸۰ سرمربی تیم ملی مغرب بود.

ژوست فونتن که نشان افتخاری شوالیه را به دست آورده است، در سال ۲۰۰۰ نیز از سوی مجله تخصصی ورزشی اکیپ به عنوان پنجمین فوتبالیست برتر قرن فرانسه برگزیده شد. وی هم‌اکنون صاحب فروشگاه‌های تجهیزات ورزشی "ژوستو اسپرت" می‌باشد.

موفقیت‌ها:

قهرمان جام باشگاه‌های فرانسه: ۱۹۵۶ (نیزا)، ۱۹۵۸، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۲ (ریمس)
قهرمان جام حذفی فرانسه: ۱۹۵۴ (نیزا)، ۱۹۵۸ (ریمس)
آقای گل باشگاه‌های فرانسه: ۱۹۵۸، ۱۹۶۰ (همچنین دومین گلزن برتر: ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹)
تعداد بازی و گل زده در لیگ دسته  اول فوتبال فرانسه: ۲۰۰ بازی و ۱۶۵ گل ( ۶۹ بازی و ۴۳ گل برای نیزا، ۱۳۱ بازی و ۱۲۲ گل برای ریمس)
۲۱ بازی ملی و ۳۰ گل زده
مقام سوم جام جهانی: ۱۹۵۸
آقای گل جام جهانی با ۱۳ گل زده: ۱۹۵۸
فونتن همچنین به عنوان یکی از برترین فوتبالیست‌های دنیا عضو فیفا ۱۰۰ بوده و در سال ۲۰۰۴ در فهرستی که از برترین بازیکنان ۵۰ سال اخیرهریک از فدراسیون‌های عضو یوفا تهیه شده است، به عنوان برترین فوتبالیست فرانسه انتخاب شده است.

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 90961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز