سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

ترجمه وحیدرضا نعیمی: براساس شاخص نوع مایرز- بریگز (نوعی ارزیابی روان‌سنجی برای تشخیص تمایلات شخصی در افراد و و تصمیم گیری آنان) افراد درون‌گرا انرژی خود را از جهان افکار و تصاویر درونی کسب می‌کنند و اگر زمان زیادی را با دیگران صرف کنند، احساس خستگی می‌کنند.

 از سوی دیگر، افراد برون‌گرا انرژی خود را از جهان افراد و اشیاء خارجی می‌گیرند و اگر زمان زیادی تنها باشند اعصابشان خرد می‌شود. این ویژگی‌ها هیچ ارتباطی به مهارت‌های اجتماعی ندارد.

ترجیح شخص نسبت به جهان درونی یا بیرونی ثابت است. می‌توان تا حدی خارج از این رجحان شخصی عمل کرد  اما نمی‌توان کاملاً‌ تغییر شخصیت داد؛ یعنی فرد برون‌گرا نمی‌تواند درون‌گرا شود و بر عکس. به‌طور متوسط، درون‌گرایان 30 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

هر روزه در زندگی عادی ما با افرادی از این دو گونه روبه‌رو می‌شویم. صرف‌نظر از نوع شخصیت خود، می‌توانیم با استفاده از نکاتی، کیفیت روابط خودمان را با دیگران بهتر کنیم.

توصیه‌هایی به درون‌گرایان

1 – به دیگران بگویید چه هنگام مشغول هستید.
وقتی فرد برون‌گرا می‌بیند شما مشغول مطالعه کردن، نوشتن یا فقط فکر کردن هستید، چه‌بسا این‌گونه برداشت کند که چون کسی نیست با او صحبت کنید، خودتان را مشغول کرده‌اید. بنابراین فکر می‌کنند با شروع کردن مکالمه، لطفی در حق شما می‌کنند. این در حالی است که در واقع آنان مزاحم کار می‌شوند.

برای اینکه این وضع پیش نیاید، حتماً نشان دهید در بحبوحه انجام کاری هستید و اکنون در پی گپ زدن نیستید. این نشان دادن می‌تواند به‌صورت تصویری باشد (مثلاً‌ بستن در)، یا کلامی باشد (ببخشید، من الان عجله دارم این کار را تمام کنم. می‌توانم بعداً‌ صبحت کنم؟) کسی را می‌شناسم که ارباب رجوع زیادی در محیط کار داشت و با وجود اینکه خودش برون‌گرا بود، این مراجعه‌ها مانع از انجام کارش می‌شد. یک نوشته روی در اتاق با این مضمون چسباند: اگر به شما نگاه نمی‌کنم یا پاسخ نمی‌دهم، معذرت می‌خواهم. نمی‌خواهم بی‌ادبی کنم، فقط کار زیادی دارم که انجام دهم. از درک شما متشکرم. فکر نمی‌کنم بیشتر افراد ناچار باشند این کار را بکنند، ولی این ترفند مؤثر بود.

2- سعی کنید بیشتر افکار خود را به زبان آورید.
درون‌گرایان معمولاًًَ بیشتر افکار خود را پیش خود نگه می‌دارند و تا زمانی‌ که از آنچه می‌خواهند بگویند مطمئن نباشند، صحبت نمی‌کنند. عیب این کار این است که بقیه متوجه نمی‌شوند که دارید فکر می‌کنید. اگر کسی برای آگاهی از نظرتان درباره چیزی به شما مراجعه کند و چیزی نگویید، ممکن است تصور کند که اهمیتی نمی‌دهید.  

برای آنکه نشان دهید در واقع به آنچه می‌گویند توجه می‌کنید، سعی کنید کمی با صدای بلند فکر کنید. اشکال ندارد که افکار اولیه خود را که بعداً تغییر می‌دهید، بر زبان آورید. اگر نتوانستید، فقط بگویید به زمان نیاز دارید تا درباره آن فکر کنید.

3 – در نظر داشته باشید که برون‌گرایان نیاز دارند صبحت کنند.
از آنجایی که برون‌گرایان با جهان خارج بیشتر در تماس هستند، صحبت کردن برای آنان مانند نفس کشیدن برایشان ضروری است. افکارشان را به سرعت با دیگران در میان می‌گذارند و نیاز دارند برای افزایش‌دادن انرژی با دیگران گپ بزنند.

این کار می‌تواند سخت‌ترین بخش از مواجهه فرد درون‌گرا با فرد برون‌گرا باشد. همان گفت‌وگویی که به برون‌گرا انرژی می‌دهد، توان درون‌گرا را می‌گیرد. اما فرد درون‌گرا باید در نظر بگیرد این کار فرد برون‌گرا غرض‌ورزانه نیست و می‌تواند دو راه مؤدبانه را در این‌گونه موارد در پیش بگیرد. می‌توانند صبورانه در گفت‌وگو شرکت کنند و هر وقت صحبت به پایان رسید، به تمدد قوا و اعصاب بپردازند. یا می‌توانند گفت‌وگو را قطع کنند و بگویند باید کار دیگری انجام دهند یا مثلاً‌ بگویند من دلم می‌خواهد کمک کنم  اما فکر نکنم فرد مناسبی برای صبحت کردن با تو باشم. البته گاهی گفت‌وگو می‌تواند برای فرد درون‌گرا نیز لذت‌بخش باشد.

4 - برقراری ارتباط را با دیگران فراموش نکنید.
هر چقدر هم که دنیای درون بزرگ باشد، فراموش نکنید که دنیای بیرون نیز برای تعدیل رفتار و تفکر انسان لازم است. حتماً‌ زمانی را برای گذراندن با دیگران در نظر بگیرید و از فرصت‌های اجتماعی که پیش می‌آید، استفاده کنید. و وقتی با دیگران هستید، کاری کنید که دیگران از با شما بودن خوششان بیاید.

توصیه‌هایی به برون‌گرایان

1 – پیش از آنکه بخواهید با کسی بگو و بخند کنید، ببینید کاری نداشته باشد.
اگر کسی تنها به‌نظر می‌رسد، ممکن است واقعاً‌ این طور نباشد. حتی اگر هم یک گوشه نشسته باشد و ظاهراً‌ کاری هم انجام ندهد، چه بسا عمیقاً‌ سرگرم تفکر باشد و نخواهد کسی مزاحمش شود. اگر به چیزی نیاز دارید، سعی کنید از پیش بپرسید (مثلاً آیا شما چند دقیقه وقت داری که درباره مشکلی که دارم، صحبت کنیم؟). اگر علاقه‌ای نشان ندادند، به‌خود نگیرید. آدم نمی‌داند مزاحم چه کاری می‌شود.

2 – اگر کسی صحبت نکرد، بپرسید نظرشان چیست.
گاهی وقتی که با کسی صحبت می‌کنید، به قدری غرق تفکر درباره چیزی که گفتید می‌شوند که فراموش می‌کنند بگویند دارند فکر می‌کنند. اگر منتظر پاسخ او هستید و چیزی نمی‌گوید، می‌توانید نظرشان را بپرسید.

3 – تأثیر فرساینده‌ای را که گفت‌وگو می‌تواند روی شخص داشته باشد، درک کنید.
در نظر داشته باشید درون‌گرایان دنیای درون خودشان را به دنیای بیرونی ترجیح می‌دهند. شاید گفت‌وگو را با باتری پر شروع کنند اما با ادامه بحث، توانشان تحلیل می‌رود. دوام توان آنان به چند عامل بستگی دارد  اما حتماً مراقب باشید ببینید چه هنگام علاقه آنان به بحث رو به نزول می‌گذارد. با درون‌گرایان صریح باشید و بیشتر گپ خود را برای برون‌گرایانی بگذارید که لذت می‌برند.

4 – به یاد داشته باشید که درون‌گرایان به زمان تنهای خود نیاز دارند.
شاید فهم این نکته درباره درون‌گرایان برای برون‌گرایان از همه سخت‌تر باشد که واقعاً‌ می‌خواهند تنها باشند  نه اینکه نمی‌خواهند تفریح کنند یا اینکه از مردم بدشان می‌آید، اما فقط به این دلیل که دنیای درون خود را ترجیح می‌دهند، برای انرژی گرفتن به آن نیاز دارند. اگر کسی نمی‌خواهد با شما بیرون برود، اصرار نکنید، چه بسا فقط به زمانی برای خودش نیاز دارد. البته همیشه این امکان هم وجود دارد که کسی از شما خوشش نیاید!
در دنیا‌، درون‌گرایان و برون‌گرایان زیادی وجود دارند. به جای اینکه در این باره بحث کنیم که کدام بهتر است یا چگونه می‌توان افراد را تغییر داد، بهتر است سعی کنیم بیشتر بقیه را پذیرا باشیم.

pickthebrain.com

کد خبر 90960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز