مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

اهالی منطقه 17 از چند سال قبل چشم به راه افتتاح چند پروژه مهم در حوزه حمل و نقل و ترافیک هستند که به بهره‌برداری رسیدن هر یک از آنها می‌تواند بخشی از مشکلات شهروندان منطقه را در این حوزه حل کند

 پارکینگ طبقاتی 137 در سه‌راهی آذری و پایانه خیابان برزو، از جمله این طرح‌هاست. از طرف دیگر پروژه عظیمی در منطقه ما در حال اجراست. اگرچه شهرداری مجری آن نیست اما حوزه ترافیک بیش از سایر حوزه‌ها با مجریان این طرح یعنی احداث تونل خط  آهن تهران‌ـ تبریز در تعامل است.

 «حیدر جعفری» که اخیراً به عنوان نماینده تام‌الاختیار شهرداری در اجرای پروژه زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز انتخاب شده است می‌گوید: «از آنجا که اجرای این پروژه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات ترافیکی منطقه را حل کند، مدیریت شهری با حساسیت زیادی در حال تعامل و پیگیری چگونگی اجرای آن است.»

 تأخیر در اجرای برخی از این پروژه‌ها و مشکلات کوچک و بزرگی که در حاشیه آن برای شهروندان بوجود آمده است بهانه‌ای شد تا ساعتی را در دفتر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه حاضر شویم و با او به گفت‌وگو بنشینیم.

  • شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه شهرداری از ادامه احداث تونل خط آهن تهران‌ـ تبریز ممانعت می‌کند. کم شدن تعداد افرادی که روی این پروژه مشغول کارند نیز باعث تقویت این شایعات شده است. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

 هیچ ممانعتی در احداث تونل تهران‌ـ تبریز صورت نگرفته است و مجریان طرح در حال حفر تونل هستند و پروژه هم با سرعت قابل قبولی در حال انجام است. گفته می‌شود که شرکت راه‌آهن برخلاف توافقات اولیه حاضر نیست برای ایجاد خط مترو در کنار خط راه‌آهن همکاری کند.

 همان‌طور که می‌دانید زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز یکی از خواست‌ها و آرزوهای بزرگ مردم منطقه 17 بود که بعد از سال‌ها پیگیری از طرف مردم و مدیریت شهری به مرحله اجرا رسید. ما نیز در مدت زمان اجرای این پروژه بیشترین همکاری و تعامل را با شرکت راه‌آهن و قرارگاه خاتم‌الانبیا ¨ص به عنوان پیمانکار این طرح داشته‌ایم.

 ازجمله این همکاری‌ها در اختیار گذاشتن ورزشگاه 5 هزار مترمربعی شهدای منطقه 17 است که با وجودی که در حال احداث آن بودیم اما به دلیل اهمیت کار، این ورزشگاه را در اختیار راه‌آهن قرار دادیم و تعاملات دیگری هم بوده که مطرح کردن همه آنها زمان زیادی می‌طلبد.

از طرف دیگر قبل از اجرای این طرح توافقاتی در سطح مدیران ارشد صورت گرفته بود که در این تونل 4 خط احداث شود و قطار شهری هم از این تونل عبور کند. اخیراً مسئولان مترو طی نامه‌نگاری‌هایی درخواست کردند تا نقشه‌های طرح در اختیار آنها قرار یگیرد و برای ایستگاه‌ها مکان‌سنجی کنند و کارهای عمرانی آنها آغاز شود.

 اما مسئولان راه‌آهن اعلام کردند که تمام هر 4 خط را نیاز دارند و نمی‌توانند هیچ خطی را به مترو اختصاص دهند. از آنجا که مسئله مترو و دسترسی به قطار شهری برای اهالی منطقه 17 اهمیت زیادی دارد ما اعلام کردیم در صورت عدم همکاری شرکت راه‌آهن مدیریت شهری هم در ادامه همکاری و تعاملش با آنها تجدیدنظر خواهد کرد.

  • یعنی در همکاری‌هایتان تجدیدنظر کرده‌اید؟

این موضوعی نیست که در سطح منطقه راجع به آن تصمیم‌گیری شود. مکاتباتی با شورای اسلامی شهر شده و منتظر دریافت دستور از مدیران و مقامات ارشد هستیم. تصمیم‌گیری در این زمینه باید در سطح کلان صورت گیرد.

  • اجرای پروژه در چه مرحله‌ای ا ست؟

 در منطقه 17تمام شمع‌گذاری‌ها انجام شده و در حال دال‌گذاری ¨احداث سقف بتونی هستند.

  •  اگرچه شهروندان منطقه از زیرزمینی شدن خط تهران‌ـ تبریز حقیقتاً خوشحال هستند اما اجرای این پروژه مشکلات زیادی بخصوص در زمینه تردد شهروندان بوجود آورد. شما برای کاستن از این مشکلات چه کردید؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از مشکلات عمده ما در حوزه ترافیک وجود  خط تهران‌ـ تبریز بود. نقاط تلاقی معابر منطقه با این خط آهن همیشه محل بروز تصادف یا ایجاد ترافیک برای شهروندان بود. خوشبختانه با آغاز اجرای این طرح تمامی زیرگذرها ¨سواره‌رو و پیاده‌رو تخریب شدند.

برای عبور و مرور عابران چندین دستگاه پل هوایی نصب شد و خودروها نیز در حال حاضر به صورت موقت از همان زیرگذرهای سابق استفاده می‌کنند. البته در مسیر اجرای پروژه نقاطی را مشخص کردیم و از مسئولان اجرایی طرح خواستیم که کار احداث سقف تونل را در این نقاط سریع‌تر انجام دهند تا ما نیز بتوانیم در این محل‌ها معبر احداث کنیم تا رانندگان برای تردد مشکلات کمتری داشته باشند.

  •  همزمان با اجرای پروژه خط تهران ـ تبریز، خط آهن دیگری در حال اضافه شدن به خط آهن تهران ـ اهواز است.این مسئله باعث نگرانی اهالی شده در حالی که مسئولان راه‌آهن اعلام کردند احداث خط سوم موقتی است. شما به عنوان مسئولی که تعامل نزدیکی با آنها دارید احداث این خط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این خط اصلاً قرار نبود احداث شود. اما قطع تردد قطارها از ریل تهران ـ تبریز و انتقال حرکت این قطارها به ریل تهران‌ـ اهواز باعث ایجاد ترافیک در این خط و بروز مشکلات برای مردم استان‌های دیگر شد. به همین دلیل و با توجه به مدت زمان زیادی که اجرای این پروژه به طول می‌انجامد، مسئولان راه‌آهن خط سومی را به ریل تهران ـ اهواز اضافه کردند. البته به ما هم گفته‌اند احداث این خط موقتی است.

  • احداث خط سوم باعث شده تا زیرگذرهای این خط در ضلع جنوبی نیاز به نوسازی ¨افزایش طول زیرگذرها پیدا کنند. به نظر می‌رسد نوسازی و مرمت زیرگذرها با سرعت قابل قبولی پیش نمی‌رود.

 این طرح در واقع یک پروژه پیش‌بینی نشده بود و ما اعتباری برای مرمت و نوسازی زیرگذرها نداشتیم. هرچند که بخشی از کار بازسازی پل‌های زیرگذر را خود شرکت راه‌آهن انجام می‌دهد. ما نیز با موافقت مرکز از بخش‌های دیگر، اعتباری برای این طرح اختصاص دادیم. قرارداد آن نیز بسته شده و کار بازسازی از زیرگذر شماره یک بزودی آغاز خواهد شد امیدواریم ظرف یک ماه‌ آینده 4 پل زیرگذر مرمت شود.

  •  اجرای این پروژه چه مدت زمان می‌خواهد؟

 فاز اول مرمت زیرگذرها، مربوط به بازسازی قسمت‌های تخریب شده است که تا آخر سال جاری کلیه پل‌ها مرمت خواهند شد. اما در فاز بعدی قصد داریم زیرگذرها را برای رفت و آمد معلولان و جانبازان مناسب‌سازی کنیم و سامانه‌های جدید روشنایی برای آنها در نظر گرفته شده است و در کل قصد داریم یک سبک معماری جدید را برای زیرگذرها استفاده کنیم.

  • بعضی از زیرگذرهای سواره‌رو در خط تهران ـ اهواز واقعاً وضعیت نامطلوبی دارند، از جمله زیرگذر خیابان برادران شهید آقایاری که با تجربه‌ترین راننده‌ها نیز از شیب تند و نبود دید کافی در آن گله دارند. برای این‌گونه پل‌ها طرحی ندارید؟

 زیرگذر آقایاری در واقع برای تردد خودروها احداث نشده است. این زیرگذرها در سال‌های دور به عنوان محلی برای عبور احشام استفاده می‌شده است. بعد از گسترش شهر تهران و قرار گرفتن ریل‌ها در دل شهر با اندکی تغییرات از این زیرگذرها به عنوان پل‌های سواره‌رو استفاده شد.

 در چند سال گذشته هر ماه 2 پل استاندارد ¨گلچین و داود سلامت را در حریم راه‌آهن تهران ـ تبریز احداث کردیم. برای سایر زیرگذرها نیز طرح‌های مطالعاتی انجام شده است اما بخشی که در اینجا مطرح است احتمال زیرزمینی شدن خط تهران ـ اهواز است. همانطور که اطلاع دارید اهالی به دنبال مطرح کردن چنین طرحی هستند و ما هم ترجیح می‌دهیم تا مشخص‌شدن وضعیت صبر کنیم تا از هزینه اضافی خودداری شود.

  • شاخه‌ای از خط 3 مترو در جنوب منطقه قرار است احداث شود. این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

 2 کارگاهی که در میدان و خیابان زمزم در اختیار مسئولان مترو قرار داده بودیم فعال شده و خاکبرداری را شروع کرده‌اند. گزارش کار هم بصورت ماهانه به مدیریت شهری اعلام می‌شود. نقشه‌های مربوط به ایستگاه‌های مترو را گرفته‌ایم تا تملک‌های لازم هم انجام شود. در مجموع کار با سرعت خوبی در حال انجام است و مسئولان مترو هم قول داده‌اند پروژه ‌را زودتر از زمان پیش‌بینی شده آماده بهره‌برداری کنند. ضمن آنکه احداث تونل در منطقه 17 با مشکلات زیادی از جمله معارض‌های پیش‌بینی نشده همچون وجود لوله‌های آب و شبکه‌های قنات مواجه است.

  • شهروندان منطقه 17 سال‌هاست منتظر احداث پایانه‌ در خیابان برزو هستند. اما به نظر می‌رسد اجرای این پروژه همچنان در مرحله تملک املاک معارض متوقف شده است.

یکی از مشکلاتی که همیشه در منطقه 17 با آن مواجه بوده‌ایم کمبود زمین است. منطقه ما بافتی بسیار متراکم دارم و برای اجرای پروژه‌هایی مانند احداث پایانه یا پارکینگ، زمین بایر نداریم. از طرف دیگر با توجه به وجود 3 خط اتوبوسرانی در منطقه و لزوم ساماندهی این خطوط، احداث پایانه در منطقه در دستور کار قرار گرفت.

 برای این منظور پهنه‌ای را که از قبل به عنوان بافت فرسوده اعلام شده بود و به صاحبان املاک واقع در آن پروانه ساخت و ساز داده نمی‌شد به عنوان مکان احداث پایانه در نظر گرفتیم. کارهای مطالعاتی اولیه انجام شد اما به دلیل آنکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای تملک املاک، غیرنقدی بود؛ مردم استقبالی از این طرح نکردند.

 شهروندان محله‌های مجاور هم با احداث پایانه در نزدیکی خانه‌هایشان مخالب بودند که این مسئله هم مشکلاتی به وجود آورد. ما به مردم اطمینان خاطر دادیم احداث پایانه با رعایت کلیه اصول و استانداردها خواهد بود. خوشبختانه امسال اعتبار لازم برای تملک اختصاص داده شده و کار تملک هم آغاز شده است.

چند ملک تاکنون تخریب شده و صاحبان 9 ملک دیگر هم در حال توافق با شهرداری هستند. با توجه به دستور ویژه شهردار منطقه و اهمیت این طرح، من نیز به عنوان عضو کمیسیون توافقات شهرداری منصوب شدم تا ارتباط نزدیک‌تری با تملک‌ها و مالکان داشته باشم. فکر می‌کنم تا اوایل سال 89 کار تملک به پایان برسد.

  •  و کار اجرایی از کی آغاز خواهد شد؟

 تصور ما این بود که کار تملک تا آخر سال 87 به پایان خواهد رسید. به همین دلیل بودجه ساخت و طراحی‌های لازم را انجام دادیم و منتظریم تا محوطه مورد نظر به صورت زمین به ما تحویل داده شود.

  • پارکینگ 137 در یکی از پرترافیک‌ترین نقاط منطقه در حال احداث است و احداث آن می‌تواند به حل بخشی از مشکلات ترافیکی سه راه‌آذری کمک کند. اجرای این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

 از جمله مشکلاتی که باعث شده احداث این پارکینگ با تأخیر مواجه شود، مکان آن بود که درست در مرز بین مناطق 17 و 9 واقع شده بود. تجهیز کارگاه در خود زمین صورت گرفت و به دلیل گودبرداری با مشکلات زیادی همراه بود. قرار بود گودبرداری بصورت قسمت، قسمت انجام شود که در پی دیداری که دکتر شریفی از منطقه داشته دستور داد گودبرداری بصورت کامل انجام شود. مکاتباتی با منطقه 9 انجام شد و با مساعدت‌هایی که صورت گرفت در حال حاضر گودبرداری به طور کامل انجام شده است. قرار است تا آخر سال جاری تمام طبقات زیر همکف ¨5/3 طبقه آماده بهره‌برداری شود.

  •  این مجموعه بزرگ فقط به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

 پارکینگ 137 ظرفیت 900 دستگاه خودرو را دارد. البته بخشی را هم برای موتورسیکلت‌ها طراحی کرده‌ایم. در کنار این کاربری‌ها بخش تجاری هم در نظر گرفته شده است، البته منظور از تجاری ایجاد فروشگاه و پاساژ نیست. مکان‌هایی برای استقرار پلیس«10، کارواش و... در نظر گرفته شده که می‌تواند باعث کاهش تردد خودروها در سطح شهر باشد. 

  •  یکی از مشکلات منطقه 17 معابر کم‌عرض و پرتردد آن است. شما برای کاهش حجم ترافیک این معابر، بعضی از آنها را یکطرفه کرده‌اید. اما هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد و راننده‌ها هر طور که بخواهند تردد می‌کنند. برای حل این مشکل چه باید کرد؟

 همانطور که خودتان هم اشاره کردید مشکل اصلی غیراصولی بودن معابر است و در زمینه رعایت قوانین و مقررات هم باید فرهنگسازی شود. در حوزه ترافیک اعتباری هم برای ارتقای فرهنگ عمومی اختصاص داده شده است. ما هم سعی می‌کنیم از این بودجه در زمینه فرهنگسازی استفاده کنیم. به هر حال یکطرفه کردن معابر با مطالعات کارشناسی انجام می‌شود و مردم هم باید به این باور برسند که رعایت مقررات در نهایت به نفع خود آنهاست.

  •  و حرف آخر؟

 حوزه حمل و نقل و ترافیک برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است. این معاونت در نگاه نخست ستادی و مطالعاتی و در چشم‌انداز کلی اجرایی است. هر قدر که مردم با وظایف و حوزه عملکرد این معاونت آشنا باشند بهتر می‌توانند به ما کمک کنند تا اجرای پروژه‌ها با موانع کمتری مواجه شود.

همشهری محله - 17

کد خبر 90886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز