یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

ندا انتظامی: گرچه برای اجرای نمایش عروسکی سالن خاصی در مجموعه‌های تئاتری تهران در نظر گرفته نشده‌است و اجرای این ژانر تئاترمحدود است به چند اجرا در سالن‌های تئاتر شهر، اما این روزها نمایش‌های عروسکی ایران در جشنواره‌های مختلف خارجی به خوبی می‌درخشند.

زهرا صبری که امسال دردوازدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران-مبارک جایزه ویژه هیأت داوران را برای نمایش «زمین و چرخ» گرفته است، برای شرکت در جشنواره شارویل مزیه راهی فرانسه شد.

به گفته این کارگردان عروسکی این جشنواره عروسکی هر سه سال یک‌بار در شهر شارویل مزیه برگزار می‌شود. این جشنواره صرفا یک جشنواره عروسکی است که درشاخه‌های خیابانی، عروسکی کودک و عروسکی بزرگسال برگزار می‌شود؛ به عبارت دیگر حین برگزاری این جشنواره شهر در دست عروسک‌ها خواهد بود.

سال گذشته داوران بین‌المللی جشنواره عروسکی بعد از دیدن نمایش زمین و چرخ آن را به جشنواره شارویل مزیه معرفی کردند. زهرا صبری درباره هزینه‌های اجرای این جشنواره گفت:«تمام هزینه‌ها را جشنواره تقبل کرده‌است و این اتفاق در این جشنواره امری نادر است.»

به گفته او،‌ مرکز هنرهای نمایشی و بخش بین‌الملل و امور جشنواره‌ها در حل و فصل کارهای اداری همکاری لازم را کرده‌اند.زهرا صبری پیش از این با نمایش «هشت لحظه» در جشنواره تئاتر عروسکی ترکیه، پراگ و لندن و تله‌فیلم زمین و چرخ در جشنواره بین‌المللی پراگ رتبه نخست بخش تله‌تئاتر را به‌دست آورد.

صبری درباره تاثیر شرکت نمایش‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف گفت:«با توجه به اینکه کشورهای دیگر نمایش عروسکی ایرانی را نمی‌شناسند، این جشنواره‌ها پلی است برای معرفی نمایش عروسکی ایرانی؛ خصوصا نمایش عروسکی ایرانی با تمام فرازها و نشیب‌هایی که دارد سیر صعودی خودش را طی می‌کند.»

در این نمایش که براساس داستان‌های مولانا ساخته شده و مهر ماه سال‌جاری در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود، رکسانا بهرام، مونا سربندی و سیما میرزاحسینی مسئولیت هدایت عروسک، هم در اجرای عمومی و هم در جشنواره را برعهده دارند.  اما مهم‌ترین جایزه عروسکی در 6ماه اول سال به بهروز غریب پور تعلق گرفت.

سرپرست گروه تئاتر آران جایزه «شاه ماهی» طلایی از جشنواره تئاتر عروسکی «مسافران دریایی» را دریافت کرد. شاه‌ماهی طلایی جشنواره مسافران دریایی که از 18 سال پیش به هنرمندان مطرح و تأثیرگذار تئاتر عروسکی جهان اهدا شده تاکنون به هنرمندانی همچون سرجیو لئونه، داریوفو، پروفسور یوروکوفسکی، ماسیمو شوستر، ژاک فیلیکس، گرونیا چینلی، مارگرتا نیکولوسکو ماریا سینیورلی و... تعلق گرفته و بهروز غریب‌پور نخستین هنرمند ایرانی است که این جایزه را دریافت کرده است. علاوه بر این توافقاتی برای همکاری‌های مشترک پژوهشی با مدیران این فستیوال ایتالیایی صورت گرفت.

استفانو جونکی، مدیر هنری این فستیوال که در چهاردهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی شرکت کرده بود، سال‌هاست که در زمینه تئاتر عروسکی ایرانی تحقیق کرده است. به‌دلیل علاقه او البته فعالیت‌های هنرمندان تئاتر عروسکی ایران قرار است که در این جشنواره پژوهشی مشترک درباره خیمه شب‌بازی و پهلوان کچل انجام شود.

قرار است سال آینده همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین دوره این فستیوال 100 تن از برندگان این فستیوال در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.غریب‌پور که در چندین جشنواره بین‌المللی عروسکی شرکت کرده است به‌زودی برای اجرای «اپرای عروسکی» در معتبرترین تئاتر روشنفکرانه رهسپار ایتالیا خواهد شد.

به گفته او این سرآغاز آشنایی هنرمندان و مردم عادی با تعزیه خواهد بود و نقطه‌ای برای آغاز فعالیت‌های مشترک میان گروه تئاتر عروسکی «آران» و هنرمندان ایتالیایی خواهد بود.
اما جایزه دیگری که نمایش عروسکی ایرانی موفق به کسب آن شده نمایش عروسکی «ماکاندو» به کارگردانی آزاده انصاری در جشنواره بین‌المللی بلایاوژا بود که از سوی دبیر جشنواره موفق به دریافت دیپلم افتخار شد.

الکساندر کوزاک دبیر جشنواره بلایاوژا بلاروس طی پیامی نمایش ماکاندو را به‌دلیل اجرای موفق اثری کلاسیک، مدرن و خلاق و برای ترکیب درست عروسک و نمایش، لایق دریافت دیپلم افتخار جشنواره دانست و از گروه اجرایی نیز برای شرکت در جشنواره سال بعد دعوت به‌عمل آورد.

در این جشنواره که رقابتی است و سالی یک بار در شهر برست بلاروس برگزار می‌شود، نمایش‌های متفاوتی در ژانرهای گوناگون شرکت می‌کنند. امسال نیز نمایش‌هایی از کشورهای روسیه، گرجستان، آذربایجان، آلمان، اوکراین، برزیل، لهستان و... در این جشنواره شرکت کرده بودند.

این نمایش براساس داستان پیرمردی با بال‌های بزرگ اثر گابریل گارسیا مارکز نوشته شده بود و سال گذشته در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا شد و از تولیدات دفتر عروسکی است که در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران - مبارک شرکت کرد و به عنوان بهترین کار این جشنواره شناخته شد.

کد خبر 90821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز