چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

دکتر حسن روحانی: تحریم یک مسئله است و آثار روانی آن چیز دیگری است. آثار روانی تحریم بیش از خود تحریم است.

هنوز خبری از تحریم مالی و بانکی نیست و حتی قطعنامه فعلی 1+5 به مسائل فناوری هسته‌ای و موشکی مربوط می‌شود، اما همین زمزمه بحث، بر رابطه ما با بانک‌های سوئیس، لندن، چین و روسیه تأثیر گذاشته است.

شاید مخالفان ما با همین هوچی‌گری درباره تحریم بخواهند آثاری را بگذارند که هنوز به آن نرسیده‌اند. حتی اگر مقابله ما با غرب شدید شود، شاید در سال آینده به بحث تحریم بانکی و مالی برسند ولی در عمل از حالا تأثیر خود را گذاشته است. ما نمی‌خواهیم از تحریم استقبال کنیم.

پرونده هسته‌ای را باید از راه سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کرد و نه تقابل با غرب، چرا که مشکلات زیادی برای ما دارد. مسئولان هم به دنبال تحریم نیستند.

انتخابات خبرگان و شوراهای  امسال  در این مقطع از لحاظ سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد. نخست آنکه همانطور که دشمن پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد و ما را به تحریم تهدید می‌کند، ما هم باید به فکر تقابل باشیم. یکی از راه‌های تقابل ملی، حضور در انتخابات است.

حضور چشمگیر مردم حتماً‌ دشمن را تضعیف و ما را تقویت می‌کند.دیگر اینکه مردم در یک روز پای دو صندوق می‌روند و این انگیزه آنها را بیشتر می‌کند.

خبرگان همیشه مهم بوده و جایگاه خود را دارد. خبرگان این دوره طولانی‌تر است و به جای هشت سال، مدت آن نه سال و نیم است تا انتخابات بعدی خبرگان با انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان باشد.

شاید جناح اصلاح‌طلب‌ برای هر دو انتخابات احساس نگرانی کرده باشند و شاید  شرایط برای حضور فعال آنها مهیا نباشد که امیدوارم اینچنین نشود. امیدوارم همه جناح‌ها در انتخابات حضور داشته باشند. اصل حضور و رقابت مهم است منتها نکته ارزشمند، رقابت سالم است.

آنچه خطرناک است، رقابت ناسالم و غیراخلاقی و توأم با تخریب است که نه پسندیده ملت ایران  و نه پسندیده جامعه اسلامی است. رهبری نیز تأکید کرده‌اند که فضا سالم باشد و فضای تخریب نباشد.

فکر می‌کنم شرایط به گونه‌ای است که باید با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت کنیم؛ بویژه انتخابات در تهران که هم میاندوره‌ای مجلس را داریم و هم خبرگان و هم شورای شهر.

انتخابات شورای شهر معمولاً در انتخابات بعدی هم تأثیر دارد که به اعتقاد من نباید این گونه باشد، اما این اتفاق افتاده است و لذا در تهران اهمیت بیشتری هم دارد. ما باید تلاش کنیم که رقابت سالم در انتخابات باشد و  همه گروه‌ها و جناح‌ها در آن شرکت کنند.

اینکه فکر کنیم  مدیریت کشور باید خطی و یک جناحی باشد، فکر درستی نیست. مگر یک جناح چقدر نفوذ دارد؟ همه ما اگر دست به دست هم دهیم، می‌شویم 80 درصد و تازه در شرایط ایده‌آل درصد مشارکت این حد است تا چه رسد به اینکه به یک جناح منحصر شود.

حضور مردم نشانه نشاط است و رأی‌دهنده پس از رأی دادن، به جمع منتخب علاقه پیدا می‌کند و از عدم مشارکت فقط دشمن نفع می‌برد. امیدوارم در 24آذر شاهد حضور فعال مردم در انتخابات باشیم.

کد خبر 9082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز