چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

«به خیال این‌که مثل همیشه خواهد پرید، ترمز نکردم و راندم. اما نپرید و من لحظه‌ای حس‌کردم که چرخ جلو دوچرخه‌ام از یک برآمدگی بالا‌رفت و گذشت.

بلافاصله فضای روبه‌رو و دور و برم و بالای سرم، پر از پرواز و ناز پر شد. چون همه پریدند، گمان‌کردم آن‌ کبوتر هم باکی‌اش نبوده است و او هم پریده است. مخصوصا که یادم آمد چرخ عقب دوچرخ‌هام از هیچ برآمدگی بالا نرفت و نگذشت، بی‌آن‌که در آن لحظه به یاد بیاورم که درد و وحشت هر معجزی می‌تواند حتی معجز پریدن با کمر شکسته.»

داستان کوتاه ایرانی هم‌چنان به حیات خود ادامه می‌دهد و این‌حیات به آهنگ هر قلمی و به هوای هر شهر و دیاری رنگ می‌گیرد و داستان‌نویسان ایرانی حال و هوای دوران و زندگی‌شان را پیش چشم مخاطب می‌آورند.

مجموعه داستان«مرغ‌عشق»، چهارداستان از «عدنان غریضی» دارد که به نثرشیوایی نوشته شده‌اند. درواقع می‌توان گفت نثر، برجسته‌ترین عنصر داستان‌های غریضی است که پیش‌تر از هر چیز دیگر، مخاطب را به خود جلب می‌کند.

درون‌مایه داستان‌ها، از فضای زندگی نویسنده در ایران و خارج از ایران برآمده‌است و در آن ترس‌ها و تنهایی‌های انسان به تصویر کشیده‌ می‌شود و در عین حال تصویری از ذات‌نهانی و خوی خشن و جاهل او به دست می‌دهد.

داستان‌های ایرانی او در جنوب می‌گذرد و داستان‌های دیگر در هلند که گویا نویسنده مدتی در آن‌جا زندگی‌کرده و ضمن آشنایی با فرهنگ و فضای آن کشور، دغدغه‌های یک ایرانی مهاجر را هم بیان می‌کند.

عدنان غریضی، متولد 1323 و از نویسندگان کارآزموده جنوبی است و نثری شیرین و به قاعده دارد. به زبان‌های عربی، انگلیسی و هلندی تسلط دارد و ترجمه‌هایی از او در شعر و داستان منتشر شده است.

«مرغ‌عشق» را موسسه انتشاراتی«آهنگ‌دیگر» از سری«داستان کوتاه‌ایران» منتشر کرده است. تیراژ این کتاب1100 نسخه است و به قیمت 1500 تومان در دسترس علاقه‌مندان است.

کد خبر 9069

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز