همشهری آنلاین: سردوشی‌ها ممکن است مجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زا روی سر و صورت افراد بریزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران آمریکایی با بررسی سردوشی‌ها از 9 شهر مختلف نشان دادند که 30 درصد آنها دارای میزان‌های قابل‌توجه یک عامل بیماری‌زا برای ریه به نام "مایکوباکتریوم آویوم" هستند.

به گفته این پژوهشگران با اینکه این باکتری به طور شایعی در سیستم‌های آب شهری وجود دارد، اما میزان یافت‌‌شده این میکروب در "لایه‌های زیستی" ایجاد شده در سردوشی‌ها بیش از 100 برابر میزان آن در آب شهری است.

به گفته این پژوهشگران اگر شما در ابتدا که دوش را باز می‌کنید، صورت به سمت آن باشد، احتمالا مقدار زیادی از این باکتری را به روی آن می‌ریزد که ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد.

افشانه شده چنین آبی از سردوشی‌ها که حاوی قطرات پر از میکروب است، به روی صورت است،‌ ممکن است باعث استنشاق تا عمیق‌ترین قسمت های ریه شود و به عفونت ریوی بینجامد.

عفونت با این باکتری به خصوص در افرادی که دستگاه ایمنی آنها دچار اختلال است مانند زنان باردار، افراد سالمند و افراد دچار بیماری‌های مختل‌کننده ایمنی خطرناک است.

این پژوهشگران عوامل بیماری‌زای کمتری بسیار کمتری در سردوشی‌های فلزی یافتند تا سردوشی‌های پلاستیکی.


البته نها می‌گویند در مورد خطر عفونت ناشی از سردوشی‌ها نباید اغراق کرد و با انجام چند اقدام احتیاطی می‌توان این خطر را برطرف کرد.

استفاده از سردوشی‌های فلزی، به خصوص انواعی که دارای فیلتر هستند و می‌توان فیلتر آنها را به طور مرتب عوض کرد، می‌توانند به کاهش تجمع میکروب‌ها کمک کنند.

همچنین باز کردن دوش و بعد خارج شدن از اتاقک حمام برای یکی دو دقیقه می‌تواند احتمال استنشاق عوامل بیماری‌زایی که با اولین جریان آب دوش به بیرون رانده می‌شوند، را کاهش دهد.

نتایج این بررسی درجورنال  Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.

کد خبر 90591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز