سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سکوت طولانی تالار وحدت، با اجرای سمفونی مقاومت شکسته خواهد شد

به گفته مجید انتظامی، سازنده سمفونی مقاومت، موسیقی با یک نوای اعتراض‌آمیز توسط گروه کر شروع می‌شود:« زمانی که عنوان مقاومت برای این اثر موسیقایی مطرح شد فکر کردم که با چه دیدی باید این مقاومت را نشان دهم، اما نهایتا به این نتیجه رسیدم که مقاومت یک کلمه‌ دولتی نیست بلکه مفهومی ملی است و می‌توان آن را از خانه‌ تک‌تک شما شروع کرد.» 2 سال پیش بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخت این موسیقی را به مجید انتظامی سفارش داد و قرار بود نخستین اجرای این کنسرت در روز 3 خرداد باشد.

اما به گفته عباس خامه یار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با وجود موانع بسیار، امکان اجرای این اثر در سالروز آزادسازی خرمشهر فراهم نشد. بر این اساس تصمیم گرفته شد که این اثر در آستانه هفته دفاع مقدس به همه رزمندگان و ایثارگران و دوستانی که نقشی در مقاومت داشتند هدیه شود.

برای همین دیروز انتظامی و خامه یار، به همراه مسئولان موسیقی ارشاد در تالار وحدت نشستی خبری برگزار کردند تا درباره اجرای این سمفونی از آخرین روز تابستان توضیحاتی ارائه کنند.

محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در این نشست گفت: «دفتر موسیقی این افتخار را دارد که دولت دهم را با اجرای سمفونی مقاومت آغاز کند. ما ظرفیت‌های موسیقی بسیار گسترده و بسیار زیادی داریم که امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت‌ها در مسیر درست استفاده کنیم.»

مجید انتظامی که سال گذشته سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان‌» را به مناسبت هفته دفاع مقدس اجرا کرد، این بار تصمیم گرفته‌است که متن را در کار جدیدش پررنگ‌تر کند؛ به همین دلیل از 2 خواننده استفاده کرده‌است.

بخش موسیقی سنتی را عبدالحسینی و بخش پاپ را نیما مسیحا می‌خوانند.  سمفونی مقاومت شامل 4 بخش با عناوینی چون جوشش، آواز رود، امید و بانگ پیروزی است که شعر 3 بخش را ساعد باقری و بخش آخر را بیگی حبیب آبادی سروده است.

برخلاف ساخته‌های گذشته انتظامی، آخرین ساخته این آهنگساز بدون نمایش اجرا می‌شود، گرچه او معتقد است که این آثار همچون آثار قبلی‌‌اش این ظرفیت را دارد که همزمان با آن، نمایش اجرا شود، اما به‌دلیل کمبود وقت و عدم‌هماهنگی، در اجرای این اثر، نمایش جایی ندارد. 

همچنین به گفته بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضبط این سمفونی در استودیو انجام شده، تا همزمان با اجرای زنده در تالار وحدت، آلبوم آن در اختیار مخاطبان قرارگیرد.

سمفونی مقاومت ساخته مجید انتظامی از 31 شهریور به‌مدت 5 شب توسط ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی ارشاد از ساعت 20 در تالار وحدت اجرا خواهد شد. به گفته خامه یار، امکان تمدید این کنسرت بعد از اجرا در روزهای مقرر وجود دارد. از امروز امکان رزرو بلیت در گیشه تالار وحدت فراهم است.

کد خبر 90586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز