سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

بذر استعداد در همه انسان‌ها نهفته است و باید با پشتکار و تلاش این بذر را به جوانه تبدیل کرد

در این میان افرادی هستند که استعدادهای خود را رشد و پرورش می‌دهند و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کنند. پیدا کردن آدم‌هایی که به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کنند کار چندان راحتی نیست، بر آن شدیم با یک فرد موفق در زمینه قرآنی به گفت‌وگو بپردازیم.

«ستاره ناظمی» 28 سال سن دارد و 5 سال برای حفظ آیات قرآن زحمت کشیده، او هم‌اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل است. 

  • حفظ آیات قرآن را از چه سالی شروع کردید؟

 سال 79 زمانی که برای کنکور درس می‌خواندم حفظ قرآن را شروع کردم و همزمان با پایان تحصیلاتم در مقطع کارشناسی، قرآن را به طور کامل حفظ شدم.

  • چه مسئله‌ای باعث شد که شما در زمان کنکور به این کار اقدام کنید؟

علاقه زیادی به قرآن داشتم و این علاقه از دوران کودکی در من وجود داشت، در مقطع دوم راهنمایی دانش‌آموزان نمونه مدرسه را به اردوی رامسر بردند و در آنجا با دانش‌آموزی آشنا شدم که حافظ و قاری قرآن بود، من هم با خودم عهد کردم بعد از بازگشت به تهران حفظ قرآن را شروع کنم. یک جز  هم حفظ شدم ولی چون کار سختی بود تا دبیرستان کار حفظ را کنار گذاشتم و کلاس تجوید می‌رفتم.

  • برای حفظ آیات قرآن هم کلاس می‌رفتید؟

 محله ما توحید، یک دارالقرآن دارد و من برای حفظ آیات قرآن به کلاس‌های دارالقرآن می‌رفتم. شرایط خوبی برای حفظ قرآن مهیا بود، نزدیکی محل سکونت به دارالقرآن، استادان خوب و حمایت‌های خانواده، از مهم‌ترین عوامل موفقیت من بودند.

  •  به حمایت‌های خانواده اشاره کردید، خانواده شما چقدر در این مسئله نقش داشتند؟

 یکی از عوامل مهم موفقیت هر فرد حمایت‌های خانواده است. پدرم با دیدن استعداد من در زمینه حفظ قرآن می‌گفت: «دادن شهریه کلاس‌های قرآن از نان شب برای ما واجب‌تر است.»

  •  چند سال است به دارالقرآن محله توحید می‌روید و نظرتان درباره این دارالقرآن چیست؟

 10 سال است که به دارالقرآن می‌روم و به لحاظ آموزشی خیلی خوب است، تنها مشکل این دارالقرآن فرسوده بودن ساختمان و کمبود تعداد کلاس‌هاست.

  • شهرداری منطقه چطور می‌تواند فرهنگ انس با قرآن را در بین شهروندان بوجود آورد؟

شهرداری با امکاناتی که دارد براحتی می‌تواند در بین شهروندان منطقه فرهنگسازی کند، فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ بهترین مکان برای ترویج فرهنگ قرآنی هستند.

  • به نظرتان وضعیت قرآنی منطقه به چه صورت است و ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در چیست؟

 استقبال از برنامه‌های قرآنی به نسبت قبل خیلی بهتر شده و افزایش نسبی کلاس‌های قرآنی، برگزاری مسابقات و ... گویای این امر است. هرچه مسئولان در فعالیت‌های قرآنی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند، از اثرات پربار آن بهره بیشتری می‌برند، انس با قرآن برای قشر جوان فواید زیادی دارد که می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد. اگر در کلاس‌های قرآنی از مربیان خوب استفاده شود خود به خود جوانان جذب مراکز قرآنی می‌شوند. سایت‌های قرآنی و زمینه‌سازی در افزایش پژوهش‌های قرآنی در این امر بی‌تأثیر نیست.

  • آیا در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اید و به طور کل چه فعالیت‌هایی در زمینه قرآنی داشته‌اید؟

 بله، در مسابقات قرآن کشوری که در شیراز برگزار شد رتبه 6 را کسب کردم، داوری مسابقات قرآنی از دیگر فعالیت‌هایم است. در نهایت اینکه مدت 4 سال سابقه تدریس قرآن حفظ قرآن را دارم.

  • به عنوان سؤال آخر، برای حفظ قرآن چه ویژگی‌هایی باید داشت و توجه به معانی قرآن چقدر اهمیت دارد؟

 برای حفظ قرآن علاقه و استقامت خیلی مهم است چرا که راه حفظ قرآن راه آسانی نیست. قرآن درس زندگی است و در جای جای آن موارد آموزنده‌ای وجود دارد که با بهره‌گیری از آن می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. نباید فقط به ظاهر قرآن پرداخت و مطلوب است که از معانی عمیق قرآن در زندگی بهره گرفت.

همشهری محله - 2

کد خبر 90546

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز