پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

میثم قاسمی: کودکی که 28روز پس از آغاز سال 1938میلادی در شهر فریتاون سیرالئون به دنیا آمد، حالا بدل به یکی از مهم‌ترین رجال سیاسی کشور بحران‌زده لبنان شده است.

دوران تحصیل «نبیه بری» در شهرهای صور، بنت‌جبیل و بیروت گذشت تا سرانجام او در دانشگاه بیروت مشغول به تدریس شود و مدتی بعد، راهی پاریس شد تا در سوربن، حقوق بخواند. بری، دوبار ازدواج کرد که از همسر اولش 6فرزند و از همسر دوم خود 3فرزند دارد. نبیه در جوانی با مسائل سیاسی آشنا شد و سپس رابطه نزدیکی با امام موسی صدر- رهبر شیعیان لبنان- پیدا کرد.

این رابطه باعث شد که هنگام تاسیس جنبش امل از سوی امام صدر، بری یکی از نزدیک‌ترین معاونان و مشاوران به قائد اعظم باشد. او بعدها به رهبریت این جنبش میانه‌رو شیعه رسید. گذشته نبیه بری، از او مردی میانه‌رو و صلح‌طلب ساخته است؛ مردی که در مقام ریاست پارلمان و در میانه آشوب‌های سیاسی لبنان، همه گروه‌ها حرفش را می‌شنوند و در نیت خیرش شک نمی‌کنند.

به دنبال ترور رفیق حریری- نخست‌وزیر سابق لبنان- و زمین‌لرزه سیاسی بزرگی که از این ترور در لبنان به وجود آمد، ارتش سوریه با فشار آمریکا و سازمان ملل پس از 30سال حضور در لبنان، مجبور به ترک این کشور شد و به این ترتیب، شکاف میان گروه‌های فعال سیاسی افزایش یافت.

شرایط لبنان، روز به روز بحرانی‌تر شد و دو جناح متخاصم، حملات متقابلی را علیه یکدیگر انجام می‌دادند و هر از چندی نیز صدای انفجارهایی، کشور را به لرزه درمی‌آورد. در اوج چنین درگیری‌هایی، نبیه بری پیشنهاد اجرای گفتگوهایی را میان سران لبنانی داد که با استقبال همگان روبه‌رو شد. سرانجام و در پی چهارماه مذاکره، توافقاتی میان این گروه‌ها حاصل شد اما به فاصله اندکی از آخرین جلسه گفت‌وگوها، به‌اسارت‌گرفته‌شدن دو سرباز اسرائیلی، منجر به جنگی شد که ۳۳روز به طول انجامید. با پایان جنگ، اختلافات گروه‌ها دوباره آغاز شد.

 نبیه بری این بار نیز پیشنهاد ازسرگیری گفت‌وگوها را داد، به این شرط که فقط دو خواسته حزب‌الله مبنی بر تشکیل کابینه وحدت ملی یا توسعه دولت بررسی شود و برای این گفت‌وگوها، فقط پانزده روز زمان تعیین کرد. جلسات آغاز شد و در پایان هر جلسه، با آن‌که عملا توافقی حاصل نشده بود، بری در جمع خبرنگاران، امیدوارانه سخن گفت. او در پایان جلسه سوم گفت‌وگوها خبر از دستیابی به توافق، ظرف چند روز آینده داد اما در پایان جلسه چهارم، دیگر حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد. رئیس مجلس لبنان پس از این جلسه به‌سرعت راهی فرودگاه شد و با یک هواپیمای اختصاصی جمهوری اسلامی، بیروت را به مقصد تهران ترک کرد تا در اجلاس سران پارلمان‌های آسیایی شرکت کند.

 هنوز هواپیمای حامل نبیه بری از حریم هوایی لبنان خارج نشده بود که پنج وزیر شیعه کابینه لبنان با استعفای دسته‌جمعی خود، عملا شکست گفت‌وگوها را اعلام کردند. با این حال، بری هنوز آنقدر مهم است که گروه‌های متخاصم اعلام کنند تا بازگشت او به کشورش، دست به اقدامی نمی‌زنند. نبیه بری در تهران سخنی از مشکلات پیش‌آمده نگفت و حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نیز نشد. بری، تنها رئیس‌مجلس آسیایی بود که در حاشیه اجلاس، با رهبر ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

حالا او به کشورش بازگشته و همگان منتظر اقدام گروه‌های لبنانی هستند. آیا باز هم نبیه بری می‌تواند ریش‌سفیدی کند؟

نبیه، پسر حاج‌مصطفی بری، سال‌هاست که برای خودش آدم مهمی شده است.

کد خبر 9050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز