همشهری آنلاین: حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنان در خصوص رخدادها و مواضع سیاسی- بین‌المللی ایران پاسخ گفت

به گزارش ایسنا، قشقاوی در بخشی از سخنان خود در خصوص گفت‌وگوی ایران با غرب گفت: بارها اعلام کرده‌ایم ملت ایران اهل تعامل و گفت‌وگو است و طبیعی است که در چارچوب بسته پیشنهادی که ارایه شده است آمادگی این گفت‌وگو را داریم و خارج از بحث ‌فروش هواپیما، که تعدادی از رسانه‌ها در خصوص این پیشنهاد از سوی آمریکا به ایران سخن گفته‌اند، بارها اعلام کرده‌ایم فروش قطعات و یا حذف هواپیما به یک کشور آن هم هواپیمای غیرنظامی به مثابه نقض حقوق بشر تلقی می‌شود و هیچ دلیل منطقی و انسانی وجود ندارد که این حق را از مسافران در گزینش هواپیماهای مختلف برای مسافرت بردارند.

وی افزود: اگر به دلیل محدودیت در انتخاب هواپیما مسئولیتی وجود داشته باشد، بسیار بسیار طبیعی است که مسئولیت این خطر متوجه کشورهای تحریم کننده است و امیدواریم این سیاست غلط و غیرانسانی توسط کشورهای غربی برداشته شود و از بین برود.


قشقاوی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان انجام گفت‌وگو و مذاکره در چارچوب بسته پیشنهادی که ایران به 1+5 ارایه کرده است، گفت: زمان خاصی نمی‌توانم عرض کنم اما می‌توانم بگویم با عنایت به ابراز تمایل عمومی که از سوی دو طرف وجود دارد، کانال‌های ذی‌ربط زمان را تنظیم می‌کنند و تماس را در این باره برقرار می‌کنند و طبیعی است که پس از این که زمان مشخصی تعیین شد، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

او هم‌چنین در مورد اخبار مطرح شده در ارتباط با میزبانی ترکیه در مورد مذاکرات ایران با 1+5 گفت: دیروز سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این موضوع را تکذیب کرده است و این تماس نیز از خود تهران صورت گرفته است و ایشان گفته است که ما چنین چیزی را نگفته‌ایم؛ اما به هر حال همواره اعلام کرده‌ایم مایلیم به عنوان کشور دوست و همسایه ایران نقش سازنده‌ای داشته باشند اما در مورد موضوع میزبانی مذاکرات 1+5 این موضوع تکذیب شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات چای از کنیا به ایران گفت: به هر حال درصدی از نیازهای کشور نیاز به چای وارداتی دارد؛ گرچه امیدواریم در تمام محصولات کشاورزی خودکفا شویم و هرگز نیاز به ورود هیچ محصول خارجی نداشته باشیم اما باید توجه داشت که هر گاه سخن از فعالیت تجار ایرانی برای ورود برخی محصولات می‌شود صرفا برای نیازها و مصرف داخلی ایران نیست. ایران امروز در کوی صادرات به بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، آسیای مرکزی، عراق و کشورهای دیگر است و بنابراین واردات ضرورتا به معنی مصرف داخلی نیست.

قشقاوی ادامه داد: واردات کار بسیار درستی است چرا که در همین فعالیتی که تجار ما برای صادرات برخی از کالاها از طریق ایران به کشورهای دیگر دارند در عین حال از آن سو نیز زمینه صادرات کالاهای ما نیز فراهم می‌شود و ضرورتا واردات چای در مقابل پرداخت پول نیست بلکه زمینه صادرات کالاهای ما نیز فراهم می‌شود و این موضوع مطلوب ماست که صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کند.

وی در عین حال گفت: در مورد واردات چای باید گفت این موضوع تاکنون به وقوع نپیوسته است و بعضی‌ها چنان می‌گویند که گویی محموله‌های چای وارد شده است در حالی که ما هنوز در حال مذاکره هستیم و هیچ محموله چایی تاکنون وارد نشده است و در تلاش هستیم زمینه را فراهم بکنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: این‌ها بیانگر نشاط دیپلماسی اقتصادی ما و کار بسیار مطلوبی است ضمن این که ما به عنوان ایرانی همواره تمایل داریم در همه موارد محصولات داخلی‌مان در اولویت و مورد توجه قرار گیرد و ما صادرکننده باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیگیری سرنوشت مجید کاکاوند، تبعه ایرانی که در فرانسه بازداشت شده است با توجه به برگزاری دادگاه وی در مهرماه گفت: ایشان به عنوان توریسم به فرانسه سفر کرده است و براساس اتهامات کاملا واهی و غیرمستند دستگیر شده است. خانواده ایشان بسیار نگران وضعیت وی هستند. متاسفانه اقدامی درباره آزادی ایشان صورت نگرفته است. امیدواریم در چارچوب حقوق انسانی ایشان عمل شود و هر چه زودتر زمینه رهایی‌اش و رفع نگرانی خانواده آقای کاکاوند فراهم شود.

قشقاوی در پاسخ به این پرسش که گروه 1+5 تلاش می‌کند مذاکرات ایران را به سمت مساله 1+5 بکشاند؛ موضع ایران در این خصوص چیست؟ گفت: آن چه که مقامات ما بارها تاکید کرده‌اند این است که ملت ایران بر حقوق مسلم هسته‌‌ای خود گفت‌وگو نمی‌کند اما در فرایندی که همان بسته پیشنهادی است همان طور که همه ملاحظه کرده‌اند که قطعا یک بخش از آن رفع نگرانی از موضوع هسته‌یی و توجه به خلع سلاح جهانی هسته‌‌ای است، گفت‌وگو می‌کند.

او افزود: انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای برای همه و نبود سلاح هسته‌‌ای برای هیچ‌کس، آرزوی همه است و این نکته مهمی است که می‌تواند محور مذاکره قرار گیرد. ظرفیت ملی، منطقه‌یی و جهانی جمهوری اسلامی ایران به صورتی نیست که مسایل به صورت مقطعی، ریز و جزیی مورد بحث قرار گیرد. این ظرفیت، ظرفیت خوبی برای طرف مقابل است که صادقانه و سازنده مسیر تعامل را با ما در پیش گیرد؛ چه در زمینه بحث امنیت جهانی. هم‌چنین رفع بحران اقتصادی و بحث هسته‌‌ای جهانی می‌توان وارد گفت‌وگو شد و ظرفیت‌های خوبی در ایران در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: وقتی ایران عنوان می‌کند عدالت و صلح برای پیشرفت، این شعاری انسانی است و همه افکار عمومی جهان منتظر تحقق این شعار زیبا و انسانی و عدالت محور هستند و غربی‌ها می‌توانند بر این اساس تعامل و گفت‌وگو با ایران را شروع بکنند؛ این به نفع آن‌ها و جهان بشریت است و هیچ منطقی نمی‌تواند با این موضوع مخالفت کند. این آمادگی خوبی است که می‌تواند نتیجه بخش باشد و گفت‌وگو انجام شود.

خبرنگاری در مورد برگزاری اجلاس خزر بدون حضور ایران و نتایج آن پرسید که قشقاوی پاسخ داد: دیپلماسی ایران درباره خزر بسیار فعال و موفق است. به این معنا که ما براساس قاعده شناخته شده بین‌المللی همواره رفتار کرده‌ایم. این قاعده وجود دارد که همواره رژیم حقوقی دریاهای بسته باید با توافق و اجماع کلیه کشورهای ساحلی صورت گیرد. ما نیز در این چارچوب تلاش خود را داشته‌ایم که نقطه اوج آن برگزاری دو اجلاس سران در عشق‌آباد و تهران بوده است و طبیعی است که اجلاس باکو در سطح سران قرار است برگزار شود و قبل از آن نیز وزیران خارجه و کارشناسان باید تمهید این اجلاس را فراهم کنند.

او با بیان این که باید حقوق همه کشورهای ساحلی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به احقاق حقوق خود در دریای خزر پافشاری دارد و تاکنون نیز چنین عمل کرده است و هیچ تغییری هم در مواضع کشور درباره خزر در طول سال‌های اخیر ایجاد نشده است.

قشقاوی گفت: به محض این که متوجه شدیم بناست در قزاقستان چنین اجلاس چهار جانبه‌ای برگزار شود و قرار است موضوعات مختلفی و از جمله ممکن است راجع به خزر گفت‌وگو شود، وارد موضوع شدیم و علاوه بر گفت‌وگو با سفیران مقیم این کشورها در تهران و بیان اعتراض جمهوری اسلامی که بدون ایران نمی‌توان بحث خزر دنبال شود و در نتیجه نامه‌ای از سوی منوچهر متکی هم ارسال شد و همه منابع خبری به درستی اشاره کردند که این تحرک خوب باعث شد آن‌ها اعلام کنند بنا نیست درباره رژیم حقوقی خزر در این جلسه صحبت و پیگیری شود و بدیهی است که این بحث‌ها به دنبال مباحث اجلاس سران تهران در اجلاس آتی سران در باکو صورت می‌گیرد که این اجلاس با حضور جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: همواره معتقدیم تعامل سازنده بین کشورهای ساحلی می‌تواند مفید و موثر باشد و دریای خزر باید دریای صلح و دوستی باشد.

وی ضمن انتقاد از مطالب مطرح شده در بعضی از رسانه‌ها در مورد این اجلاس گفت: با وجود تحرکاتی که از سوی ایران در مورد دریای خزر انجام شد بعضی از رسانه‌ها هم‌چنان روی منهج قدیم خود هستند و انتقاد می‌کنند. ما متوجه نشدیم که علت این انتقادات چیست در حالی که وقتی دیپلماسی فعال است و تاثیر مستقیم دارد و از طرف مقابل هم مواضع روشنی اعلام کرده است، سخنان انتقادگونه چه توجیحی دارد. انتقادها باید به گونه‌ای شود که از دل آن رشد و توسعه ملی درآیدکه برای نسل آینده کشور ما مفید باشد. انتظار داریم رسانه‌ها در این مورد بیش‌تر توجه کنند و بین موفقیت و انفعال تفاوت قائل شوند و در مواردی نیز تشویق کنند و چقدر خوب است که منتقدان این کار را بکنند. ما منتظر تشویق آن‌ها هستیم. البته انتقاد سازنده نیز امری مطلوب است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سکوت ایران در اتهاماتی که درباره قاچاق سلاح به ایران، یمن و نیز سوریه بوده است گفت: دستگاه دیپلماسی، دستگاه سکوت نیست؛ قبل از هر کسی اخبار و تحولات را رصد می‌کند و مباحث کارشناسی انجام می‌دهد اما باید گفت بسیاری از اخباری که از منابع صهیونیستی و یا روزنامه‌های شناخته شده مثل ساندی‌تلگراف و دیلی‌تلگراف که وابسته به محافل صهیونیستی هستند جای پاسخ ندارد. نمی‌شود که هر چه منابع صهیونیستی می‌گویند و عموما در مقاطع مهم و پیش از اجلاس‌ مطرح می‌کنند را نمی‌توان مرتب پاسخ داد. نفس پردازش ممکن است تاییدی بر طرح‌های بی‌ربط باشد؛ بنابراین سکوت هم اگر می‌شود سکوتی حساب شده است.

وی با بیان این که ما نمی‌خواهیم به فضاسازی‌های بی‌پایه‌ای که عمدتا ریشه در محافل صهیونیستی دارد پاسخ دهیم، خاطرنشان کرد: آن‌ها به دنبال اهداف دیگری هستند و حتی به تکذیب‌ها نیز توجه نمی‌کنند. در مورد بحث قاچاقچی بلژیکی نیز باید گفت او قاچاقچی حرفه‌‌ای تسلیحاتی است و خود نیز پیش از این گفته بود که با بعضی از سرویس‌های امنیتی غرب ارتباط دارم. پس مشخص است که دست محافل امنیتی در این مورد وجود دارد که فضاسازی تبلیغاتی بکنند. در مورد بحث قاچاق سلاح روسی نیز طرف‌های روسی آن را تکذیب کرده‌اند.

قشقاوی ادامه داد: در مورد یمن نیز موضع ما روشن است. آقای متکی با همتای خود تماس تلفنی داشته است. همواره مذاکراتی بوده است و بین سفیر ما و سفیر یمن نیز مواضع ما کاملا شفاف است. ما به وحدت و تمامیت ارضی یمن احترام می‌گذاریم. رابطه دوستانه دو جانبه رو به پیشرفتی با یمن داریم. امیدواریم مشکلات داخلی خودشان را با تدبیر و درایت و راه‌حل‌های سیاسی حل کنند و موضوع سعده را بحثی داخلی می‌دانیم. همان‌طور که تاکنون نشان داده شده است، خونریزی راه‌حل مشکلات نیست. توصیه ما همواره به عنوان کشور دوست و برادر یمن این است که مسیر درایت و تدبیر سیاسی را پیشه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت شهرام امیری که در سفر به عربستان ناپدید شده است نیز گفت: شهرام امیری در سفر زیارتی به عربستان دچار این سرنوشت شده است. خانواده‌ ایشان به شدت پیگیر وضعیت او هستند و به وزارت خارجه مراجعات مکرری دارند تا عربستان سعودی به مسئولیت خود عمل کند. ما معتقدیم دولت عربستان مسئول وضعیت شهرام امیری است که هرچه زودتر برای او تعیین تکلیف شود و سرنوشت ایشان را هرچه زودتر برای خانواده‌اش روشن کند.

قشقاوی در مورد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک نیز گفت: جزییات برنامه‌ها به‌زودی اعلام می‌شود، اما آن چه که مهم است غیر از حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حاشیه‌ آن نیز گفت‌وگوهایی با همتایان خود،‌هموطنان و برخی افراد تاثیرگذار رسانه‌‌ای و روشنفکران خواهد داشت. جزییات و زمان آن بعدا اعلام می‌شود. این سفر مثل دوره‌های گذشته می‌تواند پربار و مفید باشد و فرصتی است که کشورهای دیگر با نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در آستانه‌ی تشکیل دولت دهم آشنا شوند.

او هم‌چنین در مورد اظهار تمایل مقامات مصری برای گفت‌وگو با ایران تصریح کرد: همواره گفته‌ایم مصر ظرفیت بسیار بزرگ جهان اسلام و کشور تاثیرگذاری است و تمدن و فرهنگ بالایی دارد. از ناحیه‌ ما همواره این مساله بوده است که رابطه‌ ملت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ بزرگ دو کشور ایران و مصر همواره در خدمت وحدت جهان اسلام قرار گیرد.

خبرنگاری در مورد تاثیر نشست کشورهای حاشیه‌ دریای خزر بدون ایران در حوزه‌ برداشت منابع انرژی پرسید و قشقاوی پاسخ داد: قطع نظر از هر نشستی که به صورت یکجانبه، ‌دوجانبه و سه‌جانبه و یا چهار جانبه برگزار شود، همه می‌دانند ما در مواردی که سهم خود در دریای خزر می‌دانیم تا کنون اجازه‌ی بهره‌برداری به هیچ شرکت خارجی برای استفاده نداده‌ایم و این سیاست را قاطعانه عملی می‌کنیم. این که کشورها با هم گفت‌وگو کنند امر متداولی است اما اگر هدف این باشد که بخواهند رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین کنند، حتما اجماع و توافق همه‌ کشورهای ساحلی را نیاز دارد.

وی افزود: در مورد رژیم حقوقی دریای خزر و از جمله استفاده از منابع دریای خزر حتما باید ایران حضور داشته باشد. جامعه‌ جهانی بر روی بحث زیست‌محیطی حساسیت دارد و به دلیل ویژگی خاص زلزله‌خیزی خزر در اعماق باید مواردی لحاظ شود و ما ملاحظات جدی در این مورد داریم به همین دلیل بود که اعتراض جدی و اقدام جدی دیپلماتیک کردیم و ایران بر استیفای حقوق خود بسیار قاطع است و در صحنه‌ی عمل و مذاکرات دیپلماتیک آن را عملی کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد دوستی ایران با ونزوئلا و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی چاوز گفت: ما با بسیاری از کشورها ارتباط داریم و دوست ما هستند و در این حال ممکن است مواضع‌شان با ما در بحث خاورمیانه و رژیم صهیونیستی مشابه نباشد. کما این که مثلا در ترکیه که دو روز پیش مهمانی داشتیم نیز این مساله وجود دارد. ما رابطه‌ خوبی با کشورهای آمریکای لاتین و از جمله ونزوئلا داریم. این مساله مزایای فراوانی برای منافع ملی ما دارد به ویژه در حوزه‌ اقتصادی، کار با کشور ثروتمند و تاثیرگذار در اوپک مثل ونزوئلا برای ما مهم است. ما می‌توانیم بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب از ونزوئلا وارد کنیم و آن‌ها نیز در بحث صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی می‌توانند با ما ارتباطاتی داشته باشند که به نفع منافع آن‌هاست.

قشقاوی افزود: سفر ایشان هم سفر بسیار خوبی بود؛ اما نمی‌خواهم گله بکنم ولی بعضی از مطالبی مطرح شد که باعث تعجب است. مثلا گفته می‌شود ایشان به مشهد رفتند و تحت تاثیر قرار گرفتند و این صحبت عجیبی است؛ اولین‌بار است که طرف غیرمسلمان به مشهد می‌رود. طبیعی است که دیدن حرم رضوی برای هر کسی چه مسیحی و چه غیرمسلمان متاثرکننده است. این چه بحثی است که از سوی بعضی‌ها مطرح می‌شود. مگر تا کنون این گونه نبوده است؟ مگر امام رضا (ع) فقط برای مسلمانان است؟ دلیل این نقادی‌ها چیست؟

وی ادامه داد:‌ ابعاد روابط ما با ونزوئلا مشخص است. توسعه‌ روابط با ونزوئلا 100 درصد به نفع ماست و یک درصد جای انتقاد ندارد. این که این موارد را پردازش می‌کنند و زمینه‌ی شوخی‌های ژورنالیستی قرار می‌دهند درست نیست. آن هم در مواردی که او مهمان دولت مهمان‌نواز ایران است.

قشقاوی افزود: ما هرچه در جلسات کارشناسی به این موضوع پرداختیم دلیل انتقادات را در نیافتیم؛ امیدواریم که حتما کسانی که به این موضوع نقد می‌کنند بنویسند که چه توجیهی برای این مسائل دارند و همکاری ما با ونزوئلا در اوپک چه ضرری برای منافع ملی ما دارد. آیا زمینه‌ی صدور کالاهای ما و خدمات فنی و مهندسی و گسترش حوزه‌ همکاری در جهان به ضرر ماست؟ حمایت از حقوق هسته‌یی ما از سوی کشورهای دیگر علیه منافع ماست؟ امیدوارم مقالاتی در این مورد نوشته شود و جواب منطقی به این موضوع بدهند.

قشقاوی هم‌چنین در مورد ائتلاف سوریه و ایران برای نقش‌آفرینی در لبنان گفت: ما همواره نقش سازنده‌ای در لبنان داشته‌ایم؛ کما این که سوریه ، قطر و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در روند تاسیس دولت آشتی ملی و برگزاری انتخابات نقش سازنده‌ای داشته‌اند. امیدواریم هرچه زودتر مسائل داخلی لبنان با درایت و همکاری و وحدت همه‌ گروه‌ها حل شوند.

 خبرنگاری در ادامه با بیان این که چاوز در کشور خود از حقوق هم‌جنس‌گرایان به شدت دفاع و تلاش کرده است در قانون اساسی کشورش آن را بگنجاند، به انتقاد از نحوه برخورد با چاوز در ایران پرداخت که قشقاوی پاسخ داد: هر کشوری بحث‌های داخلی خود را دارد. طبیعی است که آقای چاوز هم در کشور خود مخالفان و موافقانی دارد. موضوعاتی مثل هم‌جنس‌گرایی بحث‌های بسیار جدی در بسیاری از کشورهاست. ما نمی‌خواهیم بحث‌های داخلی کشورها را طرح کنیم و موضوعات داخلی کشور ما هم مربوط به ماست. ما چارچوب داخلی خود را داریم همان‌طور که اجازه دخالت به کشور خارجی را نمی‌دهیم در مورد سایر کشورها هم باید این موضع را داشته باشیم. این ارتباطی با سفر رسمی یک رئیس‌جمهور به ایران ندارد، آن هم در چارچوب مذاکرات و توافقات مشخص.

کد خبر 90452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز