دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: آزاد‌سازی قیمت و حذف یارانه آرد نانوایی‌های فانتزی موضوعی است که از روزهای نخست ماه مبارک رمضان مطرح بوده و مسئولان و دست‌اندرکاران تولید نان دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه آثار و نتایج این اقدام مطرح کرده‌اند.

برخی این اقدام را عاملی برای افزایش چندین برابری قیمت نان و کاهش تقاضا برای نان فانتزی حجیم و نیمه حجیم قلمداد کرده و معتقدند این اقدام به کاهش سرمایه‌گذاری و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد.

برخی دیگر از منتقدان این شیوه ساماندهی بازار نان و تاثیر این امر بر افزایش تقاضا و نابسامانی بازار نان‌های سنتی را زمینه شکل‌گیری تخلف بیشتر در اینگونه نانوایی‌ها قلمداد می‌کنند. آثار این آزاد‌سازی قیمت بر سایر واحدهای صنفی مانند ساندویچ فروشی‌ها یا اجرای برخی طرح‌ها مانند طرح تغذیه مدارس، از دیگر پیامدهای آزادسازی نرخ آرد و قیمت نان فانتزی است. در واقع سیاستگذاری‌های اخیر مسئولان بازار نان ابهام‌های پیشین تولید و بازار نان سنتی و صنعتی را تشدید کرده است.

آزاد‌سازی‌ آرد مصرفی واحدهای نان فانتزی و انبوه‌پز و حذف یارانه آن باعث شده تا طرح‌هایی همچون تغذیه مدارس که سال گذشته به مرحله اجرا درآمد بلاتکلیف بماند. گرچه این آزاد‌سازی‌ گامی در جهت هدفمند کردن یارانه‌ها محسوب می‌شود، اما نگرانی‌ای که اکنون وجود دارد نحوه و نوع فعالیت این واحدها در طرح‌های مختلف تولید و توزیع نان است. طرح تغذیه مدارس ازجمله طرح‌هایی است که پس از اقدام اخیر دست‌اندرکاران با مشکل مواجه خواهد شد؛ طرحی که سال گذشته توسط یک کارخانه نان صنعتی و چند کارگاه‌ شیرینی پز اجرا شده بود.

با این وجود مجید پارسانیا، معاون وزیر بازرگانی که ریشه معضل را اجرای این طرح توسط قنادی‌ها و نه مشکلات تامین آرد قلمداد کرده، در واکنش به مباحث مطرح در زمینه تاثیر آزاد‌سازی آرد و قیمت نان فانتزی بر طرح تغذیه مدارس می‌گوید: پس از برنامه سال گذشته و براساس جامعه هدفی که وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌کند از طریق واحدهای صنعتی تولید نان می‌توان هم به تغذیه مدارس و هم به فرهنگ‌سازی مصرف نان با کیفیت و بهداشتی کمک کرد.

این در حالی است که محسن لزومیان، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان نان صنعتی درخصوص طرح تغذیه مدارس می‌گوید: با اجرای این طرح به واحدهای صنعتی 20 تنی کمک می‌شود که ما موافق این مسئله هستیم مشروط به اینکه مثل سال گذشته واحدهای کارگاهی شیرینی‌پزی در این طرح سهیم نشوند چرا که واحدهای صنعتی 5 تنی تولید نان صنعتی می‌توانند در این طرح عظیم و ارتقای فرهنگ و سلامت جامعه سهیم باشند؛ لذا از دست‌‌ا‌ندر‌کاران این طرح می‌خواهیم تا در اجرای هر چه بهتر آن با انجمن تولید‌کنندگان نان صنعتی مشورت کنند.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه دولت باید به حیات تولیدکنندگان نان‌های حجیم کمک کند، در زمینه بودجه تخصیص یافته به این طرح می‌افزاید: امسال 26 میلیارد تومان برای طرح تغذیه نان مدارس تخصیص داده شده که این رقم در سال گذشته بیش از اینها بود ولی تنها 11 میلیارد تومان آن جذب شد. پارسانیا معتقد است با واحدهای جدید تولید نان صنعتی امسال سطح پوشش بیشتری را می‌توانیم در طرح تغذیه مدارس داشته باشیم.

اما لزومیان می‌گوید: با توجه به حذف یارانه آرد نان‌های حجیم و نیمه حجیم اگر دولت می‌خواهد این واحدها به حیات خود ادامه دهند باید در طرح تغذیه مدارس سهمیه‌ای را برای این واحدها در نظر بگیرد چرا که واحدهای تولید‌کننده نان حجیم و نیمه حجیم به لحاظ پراکندگی در استان تهران می‌توانند باعث کاهش هزینه حمل‌ونقل و توزیع بهتر نان در مدارس شوند.

از سوی دیگر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی نان صنعتی با بیان اینکه اکنون دیگر تولید نان حجیم و نیمه حجیم توجیه ندارد، می‌گوید: واحدهای تولید نان حجیم و نیمه حجیم خودسرانه اقدام به تاسیس این واحدها نکرده‌اند و طرح توجیهی آنها براساس آرد یارانه‌ای کیلویی 45 تومان بوده است، در حالی‌که این واحدها امروز با آرد آزاد کیلویی 410تومان مواجه هستند.

با این روند اختلاف دیدگاه‌ها در زمینه چگونگی اعمال حمایت‌های لازم و شرایط فعالیت نانوایی‌های صنعتی همچنان ادامه داشته و در حالی که معاون وزیر بازرگانی از تاسیس یک انجمن جدید برای واحدهای20 تنی تولید نان صنعتی خبر می‌دهد، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان نان صنعتی این امر را خلاف قانون قلمداد می‌کند.

از سوی دیگر در حالی که پارسانیا، معاون وزیر بازرگانی، معتقد است که واحدهای صنعتی نان دارای تعاریف دقیقی  بوده و آنچه به‌عنوان نان صنعتی نام برده می‌شود واحدهای کاملا اتوماتیک هستند که  ظرفیت تولید حداقل 20 تن نان در روز را دارند، بر این اساس فعالان این حوزه در حال تاسیس یک انجمن جدید هستند تا این گروه خاص بتوانند تحت آن عنوان عمل کنند.

اما دبیر انجمن تولیدکنندگان نان صنعتی استان تهران در زمینه ایجاد یک انجمن دیگر برای واحدهای 20 تنی می‌گوید: با توجه به اینکه پروانه واحدهای 5 تنی و 20 تنی را وزارت صنایع صادر کرده است هر دو در یک خانواده قرار داشته و تنها ظرفیت تولید آنها با یکدیگر متفاوت است. لزومیان معتقد است که براساس قانون وزارت کار، در یک استان 2 انجمن با تداخل در نوع فعالیت نمی‌توانند وجود داشته باشد و ایجاد چنین انجمنی خلاف قانون است.

کد خبر 90422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز