شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بعد از تعطیلات 5 روزه سالن‌های تئاتر به‌مناسبت لیالی قدر، از امروز نمایش‌ها به صحنه برمی‌گردند.

از سوی دیگر اگرچه این روزها تئاتر تعطیل بود اما فعالیت جشنواره‌های تئاتر همچنان ادامه دارد و هیات انتخاب جشنواره‌های مختلف که به‌زودی شاهد برپایی آنها هستیم مشغول بررسی آثار رسیده به جشنواره‌ها بودند.

هیأت انتخاب آثار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان متشکل از سیمین امیریان، اردشیر صالح‌پور و رسول هنرمند 12 اثر برای بخش مسابقه ایران و 4 اثر برای بخش مسابقه بین‌الملل را معرفی کردند.

به گفته مصطفی رحمان‌دوست، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 105 اثر از نقاط مختلف ایران و حتی از شهرهای دور‌افتاده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در بخش بین‌الملل نمایش‌هایی از 4 کشور دنیا یعنی کشورهای برزیل، ایتالیا، کانادا و آلمان حضور دارند.

وی به سایت ایران تئاتر گفت: آلمان با 4 اثر در جشنواره حضور دارد که تنها یک اثر در بخش مسابقه حاضر خواهد بود و ایتالیا نیز با 2 اثر در جشنواره شرکت کرده که تنها یک اثر در بخش مسابقه شرکت می‌کند.

به گفته وی 2 بخش جنبی نیز در جشنواره امسال وجود دارد؛ یک بخش به آثار اصفهانی اختصاص دارد؛ چرا که از میان 16 اثر رسیده از استان اصفهان، تنها 3 اثر پذیرفته شد و 13 نمایش دیگر که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تولید شده‌اند، در شهرهای مختلف استان و در بخش جنبی نمایش داده می‌شوند.

‌بخش دیگر جنبی ‌جشنواره به تئاتر خیابانی اختصاص دارد که این نمایش‌ها در حیاط مدارس اجرا می‌شود. اما این تمام فعالیت جشنواره‌های داخلی تئاتر نیست. چهارمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان آثار پذیرفته شده را معرفی کرد.

هیأت انتخاب آثار چهارمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان متشکل از شهرام کرمی، کوروش احمدی و افشین خورشید باختری 30 اثر را برای شرکت در جشنواره معرفی کردند.

همچنین هیات انتخاب هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی متشکل از ‌‌امیر دژاکام، مسعود دلخواه و مریم معترف اسامی آثار پذیرفته شده نهایی بخش نمایش‌های تجربی جشنواره و بخش مسابقه ایران را معرفی کردند. جشنواره نمایش ماه هم نمایش‌های بخش صحنه‌ای‌(‌شهرستان‌ها) خود را از امروز ارزیابی می‌کند.

تئاترهای روی صحنه

مجموعه تئاتر شهر این هفته میزبان 5 گروه نمایشی است. در سالن اصلی نمایش «باغ شکرپاره» به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی ساعت 20:15 به صحنه می‌رود و داستان به پادشاهی رسیدن شلی را روایت می‌کند. کاظم هژیرآزاد، اسماعیل بختیاری، ناصر عاشوری، کرامت رودساز، عباد نظری، رهام مخدومی و... بازیگران نمایش هستند.

«خشکسالی و دروغ» محمد یعقوبی ساعت 20:30 در سالن چهارسو اجرا می‌شود. این نمایش داستان زندگی یک وکیل است و علی سرابی، مهدی پاکدل، ‌رؤیا دعوتی و آیدا کیخایی در آن بازی می‌کنند.

در سالن سایه هم نمایش «مرثیه‌ای برای یک سبک وزن» ایوب آقاخانی در ساعت 20:15 اجرا می‌شود و هدایت هاشمی، افشین هاشمی، خسرو احمدی و نگار عابدی بازیگران این نمایش کمدی هستند.

در تالار قشقایی نمایش «مهر هفتم» سعید شاپوری اجرا می‌شود که برگرفته از فیلم اینگمار برگمان است و روایتگر زندگی شوالیه‌ای است که در بازگشت از جنگ با مرگ مواجه می‌شود.

فرزین صابونی، شبنم مقدمی، ‌رؤیا میرعلمی، علیرضا محمدی، بهنام تشکر، آذر خوارزمی، احمد لشینی و الهام جعفرنژاد بازیگران این نمایش هستند که ساعت 20:30 اجرا می‌شود. با پایان یافتن این نمایش قرار است نمایش «رستم و سهراب» از تاجیکستان به کارگردانی سلاطان عثمانف به روی صحنه برود. این نمایش از 16 تا 27 مهرماه اجرا می‌شود که پیش از این قرار بود در سالن اصلی اجرا شود که با نظر کارگردان در سالن قشقایی اجرا خواهد شد.

«مجلس برادرکشی» به کارگردانی سیروس همتی نیز در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود. این نمایش با بازی مجید رحمتی، ساقی عقیلی، شیرین امامی، مرجان صادقی، فاطمه حیدری‌فر، محمد بخشی‌زاده، سیروس همتی و محسن میرزاعلی ساعت 20:45 اجرا می‌شود.

تالار مولوی مانند همیشه میزبان 3 نمایش در سالن‌های اصلی و کوچک است. «بوبوک» نوشته و کار بنفشه اعرابی از ساعت 18 در سالن اصلی به صحنه می‌رود و به زندگی پس از مرگ چند انسان می‌پردازد. بهرام سروری‌نژاد، علی برجی، طوفان مهردادیان، پریسا محمدی، محمد طیب‌طاهر، امیر محرابی، فرزین نوبرانی و اکبر فتا‌ح‌زاده در این نمایش بازی می‌کنند.

نمایش «پرواز از فراز تیر چراغ برق» محمدرضا اجاقی ساعت 20:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. این نمایش داستان جوانی است که برای به دست آوردن دختر مورد علاقه‌اش از تیر برق بالا می‌رود. مجید علم‌بیگی، آرش میراحمدی، سیدمحمد باباحیدری، مدیا ذاکری، فرامرز قلیچ‌خانی، سمیه آباده و مریم عسگری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین «در این شهر فرشته‌ای وجود ندارد» نوشته شهرام احمدزاده به کارگردانی بیتا خارستانی ساعت 19:15 در سالن کوچک مولوی به صحنه می‌رود. این نمایش با بازی غزاله جزایری، عباس جمالی، آرمین ریاضی‌فر، فاطمه سرلک، هوتن شکیبا، مهرآفرین محمدبیگی و حمید ملاحسینی روایتگر یک خانواده سنتی ایرانی و اتفاقاتی است که برای دختر خانواده رخ می‌دهد.

تماشاخانه ایرانشهر از این هفته میزبان نمایش جدیدی به کارگردانی نیما دهقان خواهد شد. نمایش «خنکای ختم خاطره» در ساعت 19 در سالن شماره 2 اجرا خواهد شد. این نمایش اپیزود یک نوشته حمید رضا آذرنگ است که تشییع یک شهید گمنام را از شهری به شهر دیگر تا رسیدن به مقصد روایت می‌کند.

این نمایش با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اجرا خواهد شد و در آن بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، علی سرابی، فرزاد حسنی، سعید چنگیزیان، الهام کردا، محسن بابایی و حمیدرضا ‌آذرنگ بازی می‌کنند. در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر هم نمایش «زال و رودابه» به کارگردانی نادر رجب‌پور اجرا می‌شود.

در تماشاخانه سنگلج همچنان نمایش «قولنج» به کارگردانی حسین بابایی و با بازی سعدی افشار ساعت 20:30 اجرا می‌شود. تماشاخانه مهر حوزه هنری هم میزبان نمایش «ترانه آب» احسان جانمی است که ساعت 17 اجرا می‌شود. این نمایش با بازی امین زارع، الهام رضایی، رادنوش مقدم و محسن احمدی روایتگر جوانی است که قصد پایان دادن به زندگی‌ خود را دارد.

تالار هنر همچون هفته گذشته میزبان نمایش «زندگی کوتاه است» مهدی مهدی‌آبادی خواهد بود. این نمایش روایتگر زندگی یک آدم برفی است که در کنار مترسک با هم بخشش و دوستی را تجربه می‌کنند. این نمایش در ساعت 18:30 اجرا می‌شود. مونا بیگی، مجتبی گوهرخای، بهاره میرزاپور و مرتضی احمدی بازیگران این نمایش هستند.

خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر از این هفته میزبان نمایش «آذر» حسین فرخی می‌شود. این نمایش تلفیقی از مونودرام است که طراحی با نور و حرکت در آن استفاده شده است و درباره پرستاری است که در دوران جنگ حین جابه‌جایی مجروحان بر اثر انفجار نارنجک آسیب می‌بیند. فریبا شاهسون، ناصر عرفانیان، حسن فرخی و فتانه صبوری بازیگران این نمایش هستند.

خانه کوچک نمایش دانشکده هنر و معماری نیز در هفته جاری میزبان نمایش «اسب‌های پشت پنجره» نوشته ماتئی ویسنی‌یک و ترجمه تینوش نظم‌جو خواهد بود که با کارگردانی برکه فروتن به صحنه می‌رود. نمایش «ماه در مرداب» هم نوشته فارس باقری و کارگردانی محمد کوروش‌نیا این روزها ساعت 18 در تالار محراب اداره کل ارشاد استان تهران روی صحنه است.

فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایش «جادوگر شهر رنگین‌کمان» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که ساعت 19 در سالن گوشه روی صحنه می‌رود. در این نمایش به نویسندگی محمود اکبرشاهی و مجید شکری و کارگردانی اکبرشاهی بازیگرانی چون مجید شکری، رضا غفارنژاد مولایی، نیما جوان و سعید حاجی‌حیدری نقش‌آفرینی می‌کنند.

کد خبر 90301

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز