شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ایالات متحده اعلام کرد: حاضر است برای تشویق کره‌شمالی به ازسرگیری گفت‌وگوهای شش‌جانبه هسته‌ای که به بن بست کشیده شده است، با این کشور به‌طور مستقیم گفت‌وگو کند

به این ترتیب واشنگتن به یکی از درخواست‌های مهم و همیشگی پیونگ یانگ که در سال‌های اخیر به‌عنوان شرط اصلی از سوی این کشور مطرح شده‌است پاسخ مثبت داد.

به گزارش بی‌بی سی، به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، واشنگتن هنوز درباره زمان گفت‌وگو با کره‌شمالی تصمیم‌گیری نکرده است. پی‌جی کراولی تاکید کرد: این تصمیم آمریکا به معنی تغییر در سیاست‌های ایالات متحده نیست و گفت‌وگوهای احتمالی در قالب مذاکرات شش‌‌جانبه ‌صورت خواهد گرفت.

کره‌شمالی در ماه آوریل در پی انتقادهای بین‌المللی از این کشور به خاطر انجام آزمایش موشکی، گفت‌وگوهای شش‌جانبه هسته‌ای را ترک کرد. به گفته کراولی این تصمیم آمریکا یک تصمیم کوتاه مدت است که با هدف بازگرداندن کره‌شمالی به گفت‌وگوهای هسته‌ای اتخاذ شده است.

کره‌شمالی در سپتامبر 2005 در توافق با روسیه، چین، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی متعهد شد در ازای دریافت کمک‌های بین‌المللی برنامه اتمی خود را متوقف کند. اما گفت‌وگوهای شش‌جانبه بارها به خاطر عدم‌تایید توقف فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ‌ بیان در کره‌شمالی دچار مشکل شده است.

آزمایش هسته‌ای دوم کره‌شمالی که 4 ماه پیش انجام شد یکی دیگر از موارد اخلال در روند گفت‌وگوها بود. کره‌شمالی، آمریکا و کره‌جنوبی را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

کره‌جنوبی اعلام کرد: از گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و کره‌شمالی تازمانی که این گفت‌وگوها در جهت پیشبرد مذاکرات چندجانبه در زمینه پایان‌دادن به برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی باشد، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا بر برگزاری مذاکرات دوجانبه به‌منظور ترغیب کره‌شمالی به بازگشت به گفت‌وگوهای گروه 6 متشکل از نمایندگان 2کره، چین، آمریکا، ژاپن و روسیه تاکید دارد.

مقامات آمریکایی در ارتباط با دیدارهای مستقیم، پیام‌های مبهم و دوپهلویی را ارسال کرده بودند، زمانی می‌گفتند قبل از هرچیز، تعهد پیونگ‌یانگ به ازسرگیری مذاکرات چندجانبه باید مورد تاکید قرار گیرد، زمانی هم می‌گفتند که مذاکرات دو جانبه تنها درچارچوب مذاکرات چندجانبه امکان‌پذیر خواهد بود.

طبق توافقنامه حاصله در مذاکرات گروه6، کره‌شمالی در سپتامبر ۲۰۰۵با صرف‌نظر کردن از برنامه‌های هسته‌ای خود در ازای دریافت کمک‌های غذایی و سوختی موافقت کرد اما انجام آزمایش‌های هسته‌ای و ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای از سوی پیونگ یانگ،  مانع به‌بار نشستن این توافقنامه شد.

کد خبر 90300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز