مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

آزاده سهرابی­: شهرداری نهادی است عمومی اما نه به این معنا که نهادی دولتی باشد بلکه نهادی است عمومی و غیر دولتی

نگاهی که بسیاری از شهروندان به درستی تفسیری از آن ندارند و باعث شده همان نگاهی  راکه به نهادهای دولتی دارند  به شهرداری و خدماتی که ارائه می‌دهد نیز داشته باشند.

در حالی‌که شهرداری بودجه کلیه خدماتی که به شهر می‌دهد را از محل درآمدهایی که با پرداخت‌های شهروندان در موضوع‌های مختلف  صورت می‌گیرد تأمین می‌کند. به عبارت بهتر این ما هستیم که طبق تعریف این نهاد در همه جای دنیا باید هزینه‌های جاری شهر را بپردازیم و پیرو آن از مدیریت شهری انتظار داشته باشیم.

در کنار این دیدگاه طی سال‌ها شهرداری با ارائه خدمات در ابعاد فرهنگی و هنری و ورزشی سعی کرده پا به پای خدمات شهری و عمرانی شهر گام‌های مهمی برای رفع کمبودها بردارد اما در عین حال باعث شده تا شهروندان در کنار همه انتظارات که شهرداری به مرور ایجاد کرده  از یکسری حوزه‌ها در مدیریت فرهنگی و اجتماعی غافل بماند و از سوی دیگر شهروندان این انتظار را داشته باشند که عموم این فعالیت‌ها دولتی ارائه شود.

در منظر اول باید گفت که درست است که شهرداری با توجه به کاستی‌هایی که به درستی در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهر می‌دید، طی سال‌های اخیر انقلابی در خدمات‌دهی در این عرصه‌ها را به عهده گرفت اما از سوی دیگر باعث شد ما یادمان برود که برخی نهادهای دیگر نیز هستند که می‌توانند به این مهم ورود کنند و با توجه به فضایی که در اختیار دارند این حوزه‌ها را پوشش دهند.

 همان‌طور که می‌دانیم برای ارائه خدمات در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی همواره شهرداری با کمبود فضا روبرو بوده و از همین رو چاره‌اندیشی‌هایی مانند این را دیده که خدمات فرهنگی و اجتماعی خود را به پارک‌ها و خیابان‌ها و حتی پاساژها و مراکز خرید ببرد. در حالیکه با یک نگاه دقیق درمی‌یابیم که به‌طور کلی ما فضا برای ارائه این خدمات در سطح شهر و محله‌ها کم نداریم.

محل‌هایی که در اختیار شهرداری و مدیریت شهری نیستند اما نیاز به همراهی آنها با فعالیت‌های این نهاد به خوبی احساس می‌شود. مساجد و مدارس مهم‌ترین این فضاها هستند. که علاوه بر ماهیت فرهنگساز آنها که همسو با چنین فعالیت‌هایی است، دارای جایگاه مورد اعتماد بالایی هستند. 

به جرئت می‌توان گفت که اگر در تمام محله‌ها مساجد و مدارس به عنوان فضاهایی فرهنگی و اجتماعی شروع به خدمات‌دهی به شهروندان کنند یا تنها این مکان‌ها برای ارائه خدمات شهرداری آماده همکاری با این نهاد باشد ما گام‌های بلندی برای جبران کمبودهای فرهنگی و اجتماعی برداشته‌ایم.

هرچند طی سال‌های اخیر مشارکت مساجد در برنامه‌های شهرداری بسیار قابل اعتنا بوده مانند همکاری آنها با معاونت اجتماعی در مناسبت‌های مختلف و یا برگزاری نشست‌های مردمی با مدیریت شهری در روزهای مشخص اما بیشتر جای این همکاری در آموزش و پرورش محسوس است.در انتها برای این نزدیکی بیشتر بین نهاد شهرداری با مساجد و آموزش و پرورش و مدارس هر محله باید به نقش مؤثر شورایاری‌ها اشاره کرد که عموماً خود یا از اهالی فرهنگی و دبیران محله‌ها هستند و یا اعضای فعال بسیج و هیئت امنای مساجد.

همشهری محله - 7 

کد خبر 90288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز