شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

چند روزی بیشتر به بازگشایی مدارس باقی نمانده است و بسیاری از دانش‌آموزان پس از 3 ماه استراحت و تفریح، حالا خودشان را برای شروع فصل تحصیلی جدید آماده می‌کنند

اداره آموزش و پرورش منطقه نیز برای شروع سال تحصیلی جدید برنامه‌هایی را در نظر گرفته است تا دانش‌آموزان منطقه در محیطی مطلوب به تحصیل بپردازند. «علی بلباسی» حالا بیش از یک سال است که مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه را بر عهده دارد. شروع سال تحصیلی جدید فرصت مغتنمی‌شد تا بار دیگر با او درباره برنامه‌های بازگشایی مدارس و وضعیت مراکز آموزشی منطقه گفت‌وگو کنیم. 

  • به مناسبت آغاز مهر و بازگشایی مدارس، اداره آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی را برای مدارس و دانش‌آموزان منطقه در نظر گرفته است؟

 نزدیک به 2 ماه است که ستاد بازگشایی مدارس به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در اداره آموزش و پرورش منطقه و همچنین در مدارس محله‌ها شکل گرفته است. جلسه‌های متعددی با مدیران و معلمان برگزار کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای شروع سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است. حجم برنامه‌ها بسیار وسیع است و نمی‌توان به همه آنها اشاره کرد،

 ولی از مهم‌ترین آنها می‌توان به ارائه برنامه‌های هفتگی مدارس به دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان در همان روز نخست، استقبال از سال اولی‌ها، جمع‌آوری وسایل مستهلک و اسقاطی مدارس و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی در آنها اشاره کرد 

  • منظورتان از اجرای طرح‌های عمرانی در مدارس چه جور طرح‌هایی است؟

ایمن‌سازی زمین ورزش دانش‌آموزان و تعمیر و مرمت سرویس‌های بهداشتی از جمله طرح‌های عمرانی است که به مناسبت بازگشایی مدارس در هر یک از مدرسه‌ها اجرا می‌شود. البته طرح‌های عمرانی دیگر هم داشته‌ایم که مربوط به همه مدارس نبوده و فقط در چند مدرسه اجرا شده است.

  • مراکز آموزشی منطقه از لحاظ امکانات آموزشی و ورزشی در چه وضعیتی قرار دارند؟

 شرایط مدارس از نظر امکانات آموزشی در حد قابل قبول است. این شرایط مدارس منطقه باید نسبت به شرایط مدارس دیگر مناطق تهران سنجیده شود که می‌توانم بگویم نسبت به آنها از نظر امکانات آموزشی در شرایط بهتری قرار داریم. سعی مدیران اداره آموزش و پرورش منطقه این است که برای بهتر شدن این وضعیت، امکانات علمی ‌و ورزشی مدارس را افزایش دهند.

  •  سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در منطقه چقدر است؟

 آمار دقیقی در این زمینه وجود دارد؟  سرانه آموزشی برای دختران مقطع ابتدایی  72/2 مترمربع و برای پسرها 45/1 مترمربع، برای دختران دوره راهنمایی 15/4 مترمربع و برای پسران 45/2 مترمربع، برای دختران دوره متوسطه  93/3 مترمربع و برای پسران 76/3 مترمربع، در هنرستان‌های حرفه ای سرانه فضای آموزشی برای دخترها 92/4 مترمربع و برای پسرها 43/4 مترمربع پیش بینی شده است.

  • این سرانه فضای آموزش استاندارد است؟ 

 به دلیل اینکه ما در منطقه فضای آموزشی کمی‌ داریم می‌پذیریم که هنوز سرانه فضای آموزشی‌مان با استاندارد فاصله دارد. البته سرانه فضای آموزشی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

  • چرا به دخترها فضای آموزشی بیشتری نسبت به پسرها تعلق می‌گیرد؟

 سیاست آموزش و پرورش بر این مبنا است که فضای آموزشی بیشتری را به دختران اختصاص دهد، چون آسیب‌پذیری دخترها بیشتر است. دختران بیشتر از پسران به تحرک و ورزش در محیط مدرسه نیاز دارند.

  • امسال چه تعداد دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس منطقه ثبت‌نام کرده‌اند؟ 

  ثبت‌نام تا پایان شهریور ادامه دارد و به همین دلیل هنوز آمار دقیقی در این زمینه نداریم. اما سال گذشته تعداد دانش‌آموزان منطقه در مقاطع تحصیلی کودکستان، ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، هنرستان، فنی و حرفه‌ای و پیش دانشگاهی حدود 38 هزار و 30 نفر بود. امسال هم احتمالاً در همین حدود است.

  •  چند مرکز آموزشی برای آموزش و تربیت این تعداد دانش‌آموز در منطقه فعال خواهند بود؟

119 واحد آموزشی در منطقه فعالیت می‌کنند. ما 35 فضای آموزشی دولتی برای ابتدایی در نوبت اول و در نوبت دوم 14 واحد آموزشی داریم. در مقطع راهنمایی 26 مدرسه در نوبت اول و 9 مدرسه در نوبت دوم فعالیت می‌کنند. مدارس متوسطه ما نوبت دوم ندارند و یک نوبته هستند و تعدادشان هم 20 واحد آموزشی است. در حوزه فنی و حرفه ای و کار و دانش 10 واحد آموزشی و برای پیش دانشگاهی هم 5 واحد آموزشی در منطقه وجود دارد. 

  •  چند درصد از این مدارس منطقه فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارند؟

 بیشتر مدارس منطقه فرسوده‌اند. بین سال‌های 76 تا به حال، تنها 16 مدرسه در منطقه احداث شده که تعداد کمی ‌است. 27 واحد آموزشی ما بیش از 50 سال قدمت دارند. 29 واحد آموزشی نیز بیش از 40 سال و 10 واحد آموزشی هم بیش از 20 سال است که ساخته شده‌اند. این آمار با استانداردهای جهانی خیلی فاصله دارد. البته بد نیست بدانید در اکثر کشورهای دنیا، ساخت و نگهداری مدارس بر عهده متولیان دیگری به غیر از اداره آموزش و پرورش است. اداره‌های آموزش و پرورش این کشورها فقط امکانات نرم افزاری را تأمین می‌کنند.

  • همه والدین از این وضعیت نگران کننده مدارس خبر دارند؟

 قطعاً نمی‌توانم بگویم که همه والدین از این موضوع خبر دارند، ولی مسلماً عده‌ای از آنها مطلع شده‌اند، چون روزبه‌روز به تعداد خیران مدرسه‌ساز یا کسانی که در این زمینه کمک می‌کنند، اضافه می‌شود، هر چند که مسلماً این کار هم کافی نیست.

  • برای شروع سال جدید چند مدرسه نوسازی و مرمت شده است؟

  مدرسه ابتدایی پسرانه رسالت، ابتدایی پسرانه ابن سینا و ابتدایی دخترانه اندیشه امسال با همکاری سازمان نوسازی مدارس شهر تهران و خیران مدرسه ساز نوسازی شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت. مدارس مطهری، خوارزمی‌و کاشانی نیز مقاوم‌سازی و مرمت شد. نیازمان در این حوزه خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، ولی فعلاً همین کارها را توانسته‌ایم انجام دهیم.

  •  چند مدرسه امسال تخریب و نوسازی می‌شوند؟

 امسال هم قرار است مدارس ولیعصر¨عج©، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سپاه، میرزا کوچک خان و صادقیه تخریب و بازسازی شوند. همه این مدارس به غیر از سپاه که زمان بیشتری را برای ساخت نیاز دارد برای سال دیگر آماده خواهند شد. البته ممکن است مدارس دیگری هم به این جمع اضافه شود، ولی اینها قطعی شده‌اند.

  • تکلیف دانش‌آموزان این مدارس در زمان تخریب و نوسازی چه می‌شود؟

 دانش‌آموزان این مدارس به مدارس دیگر انتقال پیدا می‌کنند تا زمانی که مدرسه‌شان ساخته شود. بنابراین بعضی از مدارس به ناچار 2 نوبته می‌شوند. چاره‌ای نداریم، نوسازی مدارس اهمیت زیادی دارد که باید هرچه زودتر انجام شود. 

  •  مدارس استیجاری هم در منطقه داریم؟

 12 مدرسه استیجاری در منطقه وجود دارد که خوشبختانه با مالکانشان مشکلی نداریم. مدیریت شهری و خیران منطقه همواره مساعدت‌هایی به ما می‌کنند تا بتوانیم این مدارس را به تملک خود درآوریم.

  • تجهیزات و وسایل مدارس مانند نیمکت‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید از وضعیت خوبی برخوردارند؟

 چند سالی است که اداره آموزش و پرورش منطقه زیر نظر سازمان نوسازی، تجهیزات آموزشی استاندارد را تهیه می‌کند. اکنون بیشتر وسایل در مدارس استاندارد هستند تا سلامت دانش‌آموزان به خطر نیفتد.

  • گرفتن وجه نقد در هنگام ثبت‌نام از والدین قانونی است؟

 آموزش ما رایگان است، پس هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و ما با مدیران چند مرکز که اقدام به این کار کرده‌اند، برخورد کرده‌ایم. والدین با مشاهده این تخلف می‌توانند به ما اطلاع دهند تا ما برخورد لازم را با اولیا مدارس داشته باشیم.

همشهری محله - 13

کد خبر 90286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز