شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد خواستار مذاکره با کره شمالی به منظور بازگرداندن این کشور به گفت وگو در چارچوب گروه شش جانبه است.

به گزارش الجزیره، فیلیپ کورلی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ضمن اعلام خبر فوق گفت: تا این لحظه به جز اعلام  آمادگی گفت و گو با کره شمالی، تصمیم دیگری نگرفته‌ایم. گفت و گو ی دو جانبه ما با پیونگ یانگ به پیشرفت در گفت و گوه‌های شش جانبه کمک خواهد کرد.

این اظهارات در حالی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان می شود که پیشتر واشنگتن اعلام کرده بود تنها در صورتی با کره شمالی وارد گفت و گو خواهد شد که این کشور بازگشت به گفت و گو در چارچوب گروه شش جانبه را بپذیرد. گروه گفت وگو‌های شش جانبه متشکل از کشور‌های کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اما هرگونه تغییر جدی در سیاست امریکا نسبت کره شمالی را رد کرد و گفت: گفت وگوهای دو جانبه به منظور بازگرداندن کره شمالی پشت میز مذاکرات چند جانبه انجام می‌گیرد.

با این حال جان هریسون استاد مدرسه مطالعات بین الملل راجاراتنام در سنگاپور در مصاحبه با الجزیره گفت که اقدام آمریکا در پذیرش انجام مذاکره دو جانبه با کره شمالی گامی بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود زیرا یکی از درخواست‌هایی که کره شمالی در گروه گفت وگوه‌ای شش جانبه مطرح کرده بود، انجام مذاکره مستقیم با آمریکا بود.

او افزود: موضع آمریکا نیز در قبال این درخواست همواره این بوده است که این مساله موضوعی بین المللی و مرتبط با امنیت منطقه‌ای است از همین رو مذاکرات باید با حضور کشور‌های منطقه(شرق آسیا) برگزار شود.

این کارشناس نتیجه گیری می‌کند: بنابراین می‌توان این اقدام آمریکا را به منزله پذیرش شرط اولیه کره شمالی و گامی قابل توجه تعبیر کرد. 

کد خبر 90238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز