همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند ویروس آنفلوآنزای خوکی نسبت به ویروس آنفلوآنزای فصلی، ممکن است سلول‌هایی در بخش‌های عمیق‌تر ریه را آلوده کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج این بررسی که روز پنج‌شنبه 10 سپتامبر  (19 شهریور) منتشر شد، اولین تایید آزمایشگاهی بر مشاهدات پزشکان بالینی است در این مورد است که مبتلایان به ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) علائم شدیدتری نسبت به افرادی نشان می‌دهند که دچار آنفلوآنزای فصلی معمول می‌شوند.

ویروس آنفلوآنزا با چسبیدن به مولکول‌های به نام گیرنده‌ها، که در سطح بیرونی دیواره سلولی قرار دارند، وارد سلول‌ها می‌شود.

بخش خارمانند روی ویروس و گیرنده روی سلول مانند کلید و قفل عمل می‌کنند. برخی از ویروس‌ها تنها به سلول‌های معینی وارد می‌شوند، و برخی دیگر به اصطلاح دارای شاه‌کلیدی هستند که به آنها امکان می‌دهد، انواع بیشتری از سلول‌ها را آلوده کنند.

هنگامی که ویروس وارد سلول می‌شود،‌ دستگاه‌های آن را برای تکثیر کردن خود به کار می‌گیرد، نهایتان سلول پر از ویروس پاره می‌ود و ویروس‌های جدید به سلول‌های دیگر حمله می کنند.

ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی خودشان را تقریبا به طور انحصاری به سلول‌هایی می‌چسبانند که در بینی، گلو و بخش بالایی راه‌های هوایی قرار دارند، و به این ترتیب علائم شاخص آنفلوآنرا را به وجود می‌آورند از جمله آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه خشک.

اما پژوهش جدید که نتایج آن در نشریه Nature Biotechnology منتشر شدها ست، نشان می‌دهد که ویروس آنفلوآنزای خوکی جدید، با توانایی چسبیدن به طیف گسترده‌تری از گیرنده‌ها- می‌تواند سلول‌ها را در بخش‌های عمیق‌تر ریه آلوده کند.

این بررسی‌های آزمایشگاهی بوسیله تن فیزی از امپریال کالج لندن و همکارانش انجام شده است که در آن 86 نوع گیرنده متفاوت در معرض ویروس آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوکی قرار گرفتند.

گونه‌های ویروس آنفلوآنزای فصلی به سرعت به نوعی از گیرنده در سلول‌های بخش‌ بالایی راه تنفسی قرار دارد، متصل شدند.

اما ویروس آنفلوآنزای خوکی هم چنین توانست به گیرنده‌های سلولی یافت‌شده در بخش‌های عمیق‌تر ریه‌ها هم متصل شود، هر چند به شکلی ضعیف‌تر نسبت به گیرنده‌های راه‌های هوایی بالایی.این اتصال به عفونت شدیدتر ریه منجر می‌شود.

فیزی بر این خطر تقویت انتخاب طبیعی گونه‌های ویروسی که نفوذ به بخش‌های عمیق ریه را ترجیج می‌دهند، تاکید می‌کند.

او گفت:‌ "اگر ویروس آنفلوآنزا در آینده جهش پیدا کند،‌ممکن است به گیرنده‌های بخش‌های عمقی ریه محکم‌تر متصل شود، و این امر به معنای آن است که تعداد افراد بیشتری علائم شدید آنفلوآنزای خوکی را تجربه خواهند کرد."

متخصصان اپیدمیولوژی که با استفاده از تکنیک‌های آماری، به وارسی داده‌های به دست آمده از سایر کشورها پرداخته‌اند، به الگوهای نگران‌کننده مشابهی رسیده‌اند.

متخصص اپیدمیولوژی فرانسوی،‌ آنتوان فلولت گزارش کرد که شمار موار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در مارتینی و کالدونیای جدید که مستقیما به خود ویروس بوده‌اند، و نه عفونت‌های باکتریایی یا بیماری‌های زمینه‌ای،‌ 100 برابر بیشتر از آنفلوآنزای فصلی بوده است.

بسیاری از این مرگ‌ها ناشی از "سندروم زجر تنفسی حاد" (ARDS) است که برای درمان به طور میانگین به سه هفته بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه دارد. تنها 50 درصد بیماران مبتلا به ARDS زنده باقی می‌مانند.

کد خبر 90144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز