چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

قیمت گران برخی از انواع شیر موجب شده است که شیر‌های یارانه‌ای، مشتریان زیادی پیدا کنند

این در حالی است که سوپرمارکت‌ها سهمیه مشخصی برای شیر‌های یارانه‌ای دارند و به همین دلیل برای خرید این شیر‌ها مقابل مغازه‌ها صفی طولانی از مشتریان تشکیل می‌شود و هر نفر معمولا یک کیسه شیر یارانه‌‌ای دریافت می‌کند.

این در حالی است که متاسفانه برخی از شهروندان در این مورد دست به برخی اقدامات می‌زنند که حق دیگران را ضایع می‌کنند. برای مثال برخی از افراد پس از اینکه سهمیه شیر خود را دریافت کردند بار دیگر به آخر صف باز‌می‌گردند تا پس از فرا رسیدن نوبتشان، یک کیسه شیر دیگر دریافت کنند.

این اقدام موجب ضایع شدن حق افرادی می‌شود که دیرتر به صف رسیده و سهمیه شیرشان را دریافت نکرده‌اند. جلوگیری از اینگونه اقدامات که بیشتر نمونه‌ای از نقض حقوق شهروندی است تنها به وجدان افراد باز می‌گردد و البته دیگر افراد حاضر در صف یا فروشندگان هم می‌توانند مانع اینگونه منفعت‌طلبی‌ها شوند.

اطلاع رسانی مفید

با توجه به شایع شدن بیماری آنفلوانزای خوکی و از سوی دیگر نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع بیماری‌های واگیردار، برخی از نهاد‌ها و سازمان‌ها دست به اقدامات جالبی در این زمینه زده‌اند که برای شهروندان بسیار مفید است.

به عنوان مثال، برخی مراکز بهداشت بروشور‌های جامعی تهیه کرده‌اند که در چند ورق خلاصه اطلاعات مورد نیاز در خصوص آنفلوانزای خوکی و نحوه پیشگیری و درمان آن را به مردم ارائه می‌کنند.

از آنجایی که این بروشور‌ها چکیده اطلاعات را به مخاطب ارائه می‌کنند، امکان مطالعه آن در هر شرایط و زمانی وجود دارد و از سوی دیگر این بروشور‌ها را می‌توان نگهداری کرد و در مواقع نیاز اطلاعات آنها را به کار برد. این اقدام خوب می‌تواند به الگویی برای سایر مراکز که وظیفه تامین سلامت مردم را بر عهده دارند، تبدیل شود.

گفتنی است این بروشور‌ها به‌طور رایگان عرضه می‌شوند و این یکی دیگر از جنبه‌های مثبت این نوع اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود.

در صورت پارک،گِلی می‌شود

این اواخر برخی شهروندانی که فضای جلوی منزل را متعلق به خود می‌دانند گاه دست به حرکاتی می‌زنند که چندان جوانمردانه به نظر نمی‌رسد. برای نمونه آنها بدون اینکه جلوی باغچه منزل خود بنویسند « در صورت پارک کردن گِلی می‌شود» با فشار آب شروع می‌کنند به آب دادن به باغچه.

روز نخست راننده می‌اندیشد که حتما طرف دقت نکرده است اما هنگامی که این اتفاق هر روز برای خودروی راننده‌هایی که به موازات باغچه این افراد پارک می‌کنند روی می‌دهد دیگر جای شکی باقی نمی‌ماند که عمدی در کار است. حال آنکه فضای جلوی منازل  و محل کار به جز جلوی ورودی پارکینگ‌ها و محدوده‌‌های توقف ممنوع، متعلق به عموم است و جای دخل  و تصرف در آن نیست.

با وجود این برخی شهروندان به خود اجازه می‌دهند علاوه بر گِلی کردن و پنچر کردن خودرو‌ها، وسایلی را جلوی منزل یا محل کسب کار خود بچینند تا جلوی توقف خودرو‌های دیگران را بگیرند. به هر حال به چنین اشغالگری‌هایی باید بی‌توجه بود و در صورت تخلف صاحبخانه یا صاحب محل کسب از وی شکایت کرد.

سوپرمارکت یا نانوایی

تمام شواهد و قرائن به خوبی نشان می‌دهد که نان برای گران شدن جدای از شیوه‌های کنجدی، تغییر شکل و اندازه راه‌‌های دیگری را نیز پیموده است.

یکی از این راه‌ها جا خوش کردن روی ویترین سوپرمارکت سر محل است. به این شکل نان‌هایی که نانو‌اها با پاسخ «تمام شد» از فروختن آن سر  باز می‌زنند با قیمت چند برابر سر از سوپر مارکت‌های یاد شده در می‌آوردحال آنکه فروش آزاد اقلام یارانه‌ای حتی با الف بای علم اقتصاد نیز جور در نمی‌آید.

کد خبر 90120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز