مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

هوشنگ صدفی: مدتی قبل زمزمه‌هایی درباره طرح زیرگذر میدان سپاه تا بهارستان شنیده شد

 مدیرعامل سازمان مهندسی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «ادامه امتداد بزرگراه صیاد شیرازی، بعدها گلوگاه خواهد شد. با توجه به ظرفیت جدید، این مسیر باید در سطح یا زیر سطح ادامه پیدا کند. به دلیل هزینه بالای معارضان ملکی در منطقه، گزینه تونل زیرگذر از میدان سپاه تا بهارستان و احتمالاً از آنجا تا میدان شوش توسط سازمان مهندسی مشاور در حال بررسی و مطالعه است.»

اوایل تیرماه سال 87، همشهری محله منطقه 12 گزارش خبری از عملیات احداث پل هوایی اتوبوس‌های تندرو در خیابان انقلاب به چاپ رساند که به نقل از مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آمده بود که پل ظرف 3 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

از آن زمان نزدیک به 13ماه می‌گذرد اما پل هوایی روشندلان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.دکتر سیدمسعود نصرآزادانی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در گفت‌و‌گو با همشهری محله، درباره دلایل این  تأخیر توضیح داده است:

  • توقع نداشتیم آقای مهندس، در روزگاری که شهرداری در افتتاح به موقع پروژه‌ها نسبت به تأخیر‌های چندساله در دوره‌های قبل، خوشنام شده بود، یک تأخیر 13 ماهه آزار بدجوری توی ذوق می‌زند، اینطور نیست؟

حق با شماست. البته فقط در این باره که 13 ماه تأخیر دیگر پذیرفتنی نیست. نه شهرداری قرار است جوری عمل کند که شاهد چنین تاخیر‌هایی باشیم و نه دیگر شهروندان این تأخیر‌ها را می‌پذیرند. اما ماجرا این است که در مورد پل روشندلان، طرح خیلی گسترده‌تر شد. این پل‌هوایی زمان آغاز عملیات ساخت خیلی محدودتر از این بود. در ابتدا قرار بود پل‌هوایی فقط برای استفاده اتوبوس‌های تندرو ساخته شود.

اما بعد عرض پل بیشتر شد تا همه خودرو‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این در مرحله اول فقط تقاطع خیابان‌های روشندلان و انقلاب مدنظر بود، اما به دلیل نزدیکی تقاطع پیچ‌شمیران و خیابان بهار طول پل‌هوایی افزایش پیدا کرد .به این ترتیب هم طول و هم عرض پل از آنچه اول مورد نظر بود بیشتر شد.

 اگر قرار بود همان طرح اولیه اجرا شود، حتی ممکن بود زودتر از زمانبندی اعلام شده، کار تمام شود، اما الان یکی از بزرگ‌ترین پل‌های پایتخت ساخته می‌شود . بنابراین این تأخیر 13ماهه با بقیه تأخیر فرق می‌کند و کاملاً طبیعی است. 

  • خب بالاخره کی افتتاح می‌شود ؟

با حمایت و پشتیبانی دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران و اهمیت پل‌هوایی در تسهیل ترافیک و افزایش سرعت اتوبوس‌های تندرو، روند اجرایی پل هوایی رو به اتمام است. در ماه‌های گذشته با وجود تغییرات هندسی، پیشرفت بالای 80 درصد بوده که امیدواریم تا پایان شهریور ماه و با بازگشایی مدارس بتوانیم از این پل هوایی استفاده کنیم. 

  • حالا که تا افتتاح پل زمانی نمانده، اما خوب بود برای این طرح هم یک روزشمار نصب می‌کردید. 

 اصل راه‌اندازی روزشمار برای پروژه‌های عمرانی شهر تهران بیشتر با هدف ایجاد فرهنگ زمانبندی و نماد پاسخگویی شهرداری در تحویل به موقع پروژه‌ها به مردم است. این موضوع ضمن سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه‌ها، می‌تواند موجب افزایش اعتماد شهروندان نسبت به مدیران شهری شود. با این حال چون پروژه‌های عمرانی زیادی در شهر تهران اجرا می‌شود، شاید دیگر نیازی به نصب روزشمار برای همه آنها نباشد.

  • مهم‌ترین موانع برای ساخت پل چه بوده‌اند؟

شاید اصلی‌ترین مانع در هر پروژه وجود لوله‌های آب، گاز، کابل و مخابرات باشد. این پل هم فارغ از این مسائل نبود. یکی از موارد بحرانی عبور لوله آب قطوری در مسیر پل‌هوایی و وجود لوله‌های گاز، کابل برق و تلفن بود. محدودیت فضای پل هم تا حدودی به جابجایی این امکانات شهری دامن می‌زد که خوشبختانه با تمهیدات مهندسی در سازه فونداسیون پل توانستیم به شکل مطلوبی آنها را جابجا کنیم.

 جابجایی این سازه‌های بزرگ را می‌توان نوعی ابتکار مهندسی در پروژه‌های شهری دانست.نصب تیرها، ستون‌ها و بتون‌ریزی به دلیل رفت و آمد وسایل نقلیه صرفا در فاصله ساعات 11 شب تا 5 صبح امکان‌پذیر بود، این محدویت باعث شد که در اجرای آرماتوربندی نیز از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده کنیم، روش منحصر بفردی که بر اساس آن مواد پیش ساخته در مکان دیگری تهیه و در محل پل هوایی نصب می‌شد. ناگفته نماند که در جابجایی لوله‌های آب، گاز، تلفن و برق نیز قریب 5 میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته‌ایم . 

  • اوج کار شما در ساخت پل تقریبا با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار مصالح همزمان بود.گران شدن آهن می‌تواند سرعت هر پروژه شبیه به این را کم کند.

بله خب در این مدت مصالح گران شدند. قیمت مصالح ساختمانی هم در اختیار شهرداری نیست. با افزایش قیمت فلزات، سیمان و سایر لوازم ساختمانی پروژه‌ها نیز دچار نوساناتی می‌شوند، اما با وجود بحران‌های مالی و مصالح ساختمانی، در این پروژه و سایر پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران توقف نداشته‌ایم که این نشاندهنده مدیریت هوشمند پروژه‌های عمرانی شهری است.

  • شهرداری مناطق 12 و 7 که این پل مرز بین آنهاست، در ساخت پل چه کمکی کردند؟

رفع و رجوع معارضان ملکی، رمپ‌های ورودی و خروجی برعهده مدیران منطقه 7 و 12 شهرداری تهران است که موضوع را پیگیری می‌کنند.البته بخشی از معارضان ملکی باقی مانده که امیدواریم با همکاری مالکان و ساکنان محلی، این مشکل نیز در آینده برطرف شود. با این حال پل در زمان مقرر افتتاح خواهد شد.

  • راه‌اندازی پل چه تأثیری بر حرکت اتوبوس‌های تندرو خواهد داشت؟

 قبلاً هم اقداماتی برای افزایش سرعت در مسیر اتوبوس‌های تندرو انجام شده که یک موردش اصلاح میدان امام حسین(ع) بود. امیدواریم با راه‌اندازی این پل هم سرعت اتوبوس‌ها در چند ایستگاه بین 4 تا 5 دقیقه افزایش یابد. در چنین وضعیتی اگر تعداد مسافران را در اتوبوس‌های تندرو مورد استفاده در مسیر بررسی کنیم، می‌بینیم که فایده اقتصادی قابل توجهی برای شهروندان خواهد داشت.

  • اسم پل همین است؛روشندلان؟

نام‌گذاری معابر، میدان‌ها و پل‌ها از اختیارات شورای اسلامی‌شهر تهران است که پس از تصویب به شهرداری تهران اعلام می‌شود، البته تاکنون برای این پل هوایی نام مشخصی مطرح نشده است.

همشهری محله_ 12

کد خبر 90093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز