مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: یکی از مهم‌ترین راهکارهای غلبه بر معضل ترافیک تهران احداث و راه‌اندازی بزرگراه‌های شهری است

تا بتوان بخش مهمی از تردد روزانه خودروها را به این مسیرها انتقال داد. با توجه به این مساله، مدیران شهری با بررسی دقیق نقاط حساس و پرتردد پایتخت، سعی دارند با احداث و گسترش بزرگراه‌ها بر غول ترافیک غلبه کرده و تا حد امکان آن را سبک و روان سازند. بزرگراه‌ شقایق از جمله شاهراه‌های جنوبی شهر تهران محسوب می‌شود که حد فاصل 2بزرگراه مهم و پرتردد قرار گرفته است.

بزرگراهی در 3فاز اجرایی که افتتاح فاز یک آن توانست نقش مهمی‌ در کاهش ترافیک محدوده خانی‌آبادنو و هم‌چنین تسهیل دسترسی به بزرگراه‌های اطراف ایفا کند. ملاصالحی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه19  در گپ‌وگفت این شماره همشهری‌مسافر به تشریح  جزییات بیشتر ی از نتایج افتتاح مسیرهای جدید منتهی به بزرگراه‌ شقایق و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌تندگویان می‌پردازد. 

 نخستین گام را برداشتیم

سرانجام با افتتاح و راه‌اندازی فاز یک بزرگراه‌ شقایق این امکان میسر شد تا شهروندان منطقه19 و مناطق مجاور بتوانند به راحتی و سهولت از بزرگراه‌ شهید‌تندگویان به بزرگراه آزادگان دسترسی داشته باشند. تکمیل پروژه بزرگراه‌ شقایق به دلیل موقعیت مهم و خاص خود می‌تواند تا حد زیادی از بار ترافیکی مسیر‌های مجاور کاسته و به شاهراه اتصالی حدفاصل بزرگراه‌ شهید‌تندگویان تا بزرگراه آزادگان تبدیل شود.

مهندس ملاصالحی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه19 که مدیر اجرایی این پروژه محسوب می‌شود، درخصوص افتتاح فاز یک بزرگراه‌ شقایق می‌گوید: این پروژه از مدت‌ها پیش به عنوان یکی از اهداف اصلی شهرداری منطقه در 3فاز در دست احداث قرار گرفت که طول هر کدام از این فازها به ترتیب 5کیلومتر، 2ونیم‌کیلومتر و 500متر است.

خوشبختانه به تازگی فاز اول این بزرگراه‌ با همت معاونت فنی و عمرانی منطقه19 و دیگر عوامل اجرایی پروژه، افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این پروژه یکی از پروژه‌های مهم شهرداری منطقه محسوب می‌شود و شهروندان می‌توانند در کمترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن با دسترسی و عبورومرور از این مسیر خود را از غرب به شرق و بالعکس برسانند.

 ملاصالحی به جزییات بیشتر بخش افتتاح شده این پروژه اشاره کرد و گفت: فاز اول این پروژه به طول 5کیلومتر با عرض 45متر به بهره‌برداری رسید و بزرگراه‌ شهید‌تندگویان را به بزرگراه‌ شهیدکاظمی متصل کرد.

 فازدوم بزرگراه‌ شقایق نیز به طول 2ونیم‌کیلومتر امکان دسترسی بزرگراه‌ شهیدکاظمی به شهرک دولتخواه را مهیا می‌کند که در صورت افتتاح و بهره‌برداری بار ترافیکی این محدوده به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. فاز سوم این پروژه مهم نیز طولی در حدود 500متر دارد و به عنوان نقطه پایانی بزرگراه‌ شقایق، شهرک دولتخواه را به بزرگراه‌ آزادگان متصل می‌کند.

تقاطع 35میلیارد ریالی

در قسمتی از این پروژه، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدتندگویان با خیابان شقایق نیز وجود دارد که چندی پیش به بهره‌برداری رسید. این تقاطع غیرهمسطح با هزینه‌ای بالغ بر 35میلیارد ریال احداث و طی مراسمی ‌با حضور شهردار تهران و مسئولان شهرداری افتتاح شد.

با راه‌اندازی این تقاطع مهم و بزرگ، شهردار  قالیباف به شهروندان جنوب شهر این اطمینان را داد که گام‌های موثری در جهت توسعه جنوب شهر برداشته شده که یکی از این موارد، افتتاح تقاطع بزرگراه شهیدتندگویان-شقایق و حل بخش اعظمی ‌از معضل ترافیکی منطقه19 بود. پیش از افتتاح این پروژه، دسترسی شرق به غرب وجود نداشت که خوشبختانه هم‌اکنون عبورومرور در منطقه علاوه بر مسیر‌های شمال به جنوب در 2مسیر شرقی-غربی هم امکان‌پذیر است.

تقاطع بزرگراه شهیدتندگویان-شقایق با هدف بهبود حمل‌ونقل سریع و روان محدوده خانی‌آباد و  تسهیل در دسترسی سریع به میدان‌میوه‌و‌تره‌بار مرکزی تهران احداث شد و با 63متر طول، 20متر عرض و 4دهنه و ارتفاع 6متر از کف بزرگراه یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در این منطقه محسوب می‌شد.

عملیات اجرایی این تقاطع از اواسط سال85 توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه19 آغاز شد که ساختار سازه‌ای این پل از بتون‌آرمه و شامل شمع‌های متعدد بتونی اصطحکاکی، ستون، سرشمع، سرستون‌ها و کوله‌های بتونی است.

 ضمن آن‌که تابلیه این تقاطع نیز متشکل از تیر فلزی و دال بتونی با تکیه‌گاه ساده است. ازجمله نکات قابل توجه طراحی و معماری خاص این تقاطع می‌توان به شیبراهه‌ها و گردراهه‌های زیبا با دیوار خاکی مسلح نمادار هم‌چنین نمای خاص با قطعات خورشیدی اجرا شده اشاره کرد.

جزییات پروژه شهید‌تندگویان-شقایق

معاونت فنی و عمرانی شهر تهران به عنوان کارفرمای پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید تندگویان با خیابان شقایق عملیات اجرایی را به همراه سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به عنوان مجری طرح آغاز کرد که مهندسان مشاور گذرراه و هم‌چنین پیمانکار این پروژه یعنی مجتمع عمرانی ایرانشهر نیز دیگر عوامل اجرایی پروژه را تشکیل می‌دادند.

 این تقاطع اهمیت فراوانی در ترافیک خیابان شقایق یا همان خانی‌آبادنو دارد و امکان دسترسی محلات و معابر اطراف را به بزرگراه شهید تندگویان مهیا می‌سازد. برقراری ارتباط سریع و روان در منطقه خانی‌آبادنو ، بهبود دسترسی به میدان مادر میوه‌وتره‌بار تهران و رفع گسیختگی بزرگراه شهیدتندگویان ازجمله اهداف مهم مسئولان فنی و عمرانی شهرداری در این پروژه بود که خوشبختانه با راه‌اندازی آن به این مهم دست یافتند،

 اما به موازات اجرای موفقیت‌آمیز بخش‌های مختلف پروژه باید به مشکلات آن نیز پرداخت که باز مثل همیشه قضیه رفع معارضین پروژه و برطرف کردن آن است. مجریان طرح در طول مدت زمان اجرای این پروژه با 3نوع معارض روبه‌رو بودند. معارض تاسیساتی شامل تیرهای برق و کابل‌های برق فشارقوی زمینی می‌شد، معارض ملکی که در ضلع غرب بزرگراه‌ شهیدتندگویان و خیابان انبار دارویی وجود داشت و معارض محلی که به اعتراض اهالی و ممانعت از اجرای رمپ‌ها و اصلاح هندسی مربوط می‌شد. خوشبختانه این مشکلات نیز با انجام امور کارشناسی توسط شهرداری تهران حل شد که البته از کل هزینه‌ 35میلیارد ریالی اجرای پروژه، حدود 750میلیون ریال برای رفع معارض تاسیساتی هزینه شد و2580میلیون ریال نیز صرف رفع معارض ملکی گردید.

 ازجمله بخش‌های مختلف این پروژه می‌توان به پل روگذر شقایق(4دهنه)، رمپ‌های راستگرد خیابان شقایق، لوپ شرقی شهیدتندگویان، رمپ دسترسی محلی، دو مسیر کندرو شمالی–جنوبی و هم‌چنین رمپ شرقی– غربی اشاره کرد که هم‌اکنون قابل بهره‌برداری است.

 احجام کلی پروژه:

خاکبرداری: 21000مترمکعب
خاکریزی: 45000مترمکعب
قالب‌بندی: 12500مترمربع
آرماتوربندی: 560تن
بتو‌ن‌ریزی: 9800مترمربع
اسکلت‌ فلزی: 280تن

همشهری مسافر

کد خبر 90058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز