چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

مطهره قدردان: سوابق گوناگون حبیب‌الله کاسه‌ساز، در بخش‌های مختلف سینمای دفاع مقدس و همچنین کارگردانی و تهیه کنندگی او در این حوزه ما را ترغیب می‌کند تا درباره سینمای دینی دفاع مقدس با او باب صحبت را باز کنیم.

کاسه‌ساز در کنار فعالیت‌ها و سوابق مسئولیتی که داشته است. تاکنون مدیر تولید بیش از 10 فیلم سینمایی بوده است. 

  • آقای کاسه‌ساز؛ بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان سینمایی معتقدند که سینمای ما به نوعی رو به ابتذال می‌رود و در مسیری نزولی از اخلاقیات دور می‌شود... شما در این رابطه چگونه فکر می‌کنید؟

 سینما به طور کلی شرایطی دارد که دارای وضعیت و تلورانس‌های خاص خود است. متأسفانه ما در هیچ دوره‌ای نتوانستیم وضعیت را به صورت مشخص نگه داریم و البته بخش اصلی این نقص در سینمای ما به مدیر سینمایی و تصمیم‌گیری‌های او برمی‌گردد.

  •  منظورتان از این نقص مدیریتی چیست؟

 ببینید... معمولاً مدیرهای سینمایی ما همیشه تصور می‌کنند طرز فکر خودشان درست‌ترین طرز فکر است.

  • این تصور چه مشکلاتی را بوجود خواهد آورد؟

باعث می‌شود که ما نتوانیم سینما را در وضعیت ثابتی نگه داریم. همان طور که در طول چند سال گذشته این اتفاق افتاد و ما نتوانستیم یک برنامه مدون و تنظیم شده را برای سینمای کشور داشته باشیم. همه این‌ها به دلیل این است که هر مدیری که می‌آید می‌خواهد نظر خود را به کرسی بنشاند.

  •  این بی‌برنامگی چه تأثیراتی برروی سینمای امروز کشور در زمینه‌های مختلف داشته؟

این موضوع بحث وسیع و مفصلی است که در جای خود قابل پرداختن است، اما شما نگاهی به حوزه‌های مختلف سینما بیندازید. با یک توجه ساده به راحتی متوجه می‌شوید که به طور مثال حوزه‌هایی مثل دفاع مقدس، سینمای معناگرا و کودک در این بی‌برنامگی از عدم حمایت‌های لازم دولتی به شدت رنج می‌برند. 

  •  در واقع شما پرداختن به این حوزه‌ها را در گرو حمایت‌های دولتی می‌دانید؟

مسلماً! ما اصلاً نمی‌توانیم از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم که فیلم کودک یا دفاع مقدس بسازد. در همه کشورهای پیشرفته دنیا دولت برای تهیه و ساخت فیلم‌های نظامی، امکانات لازم را در اختیار فیلم‌سازان می‌گذارد. 

  •  نقش سینما در مناسبات ملی و مذهبی کشور را تا چه اندازه ارزیابی می‌کنید؟

 به طور کلی درباره اهمیت سینما در مناسبات ملی و مذهبی کشور، ذکر بخشی از نخستین سخنرانی امام(ره) در بهشت زهرا(س) کافی است تا بدانیم سینما به اندازه‌ای در کشور ما حائز اهمیت بوده که امام(ره) در آن شرایط و اوضاع به هم ریخته کشور صحبت درباره سینما را جزء اولین مطالب قابل ذکر قرار دادند.

خاطرم است که ایشان در این سخنرانی فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم؛ با فحشا مخالفیم!» این سخن، خبر از بینش عمیق حضرت امام می‌دهد و اینکه ایشان تا چه اندازه به این موضوع اعتقاد داشتند که سینما می‌تواند نقش انکارناپذیری در مناسبات ملی - مذهبی ما داشته باشد.

  •  نقش سینما در حوزه دفاع مقدس چه طور؟

سینمای دفاع مقدس هم مثل خودِ دفاع مقدس مظلوم است. در حال حاضر تعداد فیلم‌سازان و کارگردان‌هایی که دغدغه‌شان ساخت فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس است به تعداد انگشتان دست رسیده است.

در حالی که ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم و نگذاریم که این چراغ راه خاموش شود که این هم باز باید مورد حمایت مستقیم دولت قرار بگیرد. ما هم به عنوان دست‌اندرکاران سینما باید کارهایی را ارائه بدهیم تا مخاطب بیشتری را به خود جذب کند.

  •  فیلم‌هایی که تا به حال در این زمینه ساخته شده‌اند از سوی دولت حمایت مالی شده‌اند؟

بله، فیلم‌هایی مثل دوئل، آخرین مرحله، آژانس شیشه‌ای و امثال آن‌ها بخش ا‌عظمی از هزینه‌های خود را از طریق دولت وقت تأمین کردند. من خودم، یک فیلم در حوزه دفاع مقدس را در سال 77-76  با هزینه شخصی خودم ساختم که هنوز هم بابت آن بدهکارم! به همین دلیل نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار این سرمایه‌گذاری را داشت.

  •  با توجه به آغاز به کار وزیر جدید ارشاد جدید چه انتظاری از ایشان در این حوزه بخصوص دارید؟

 امیدوارم که ایشان بتوانند برنامه‌هایی را که ارائه دادند با موفقیت به مرحله اجرا برسانند. تعامل خوبی با دست اندرکاران سینما داشته باشند و سینمای دفاع مقدس و سینمای معناگرا در لابه لای سایر ساخته‌ها، به عنوان یکی از دغدغه‌های او باشد. چرا که بر اساس گفته مقام معظم رهبری، «ما از این 8 سال دفاع مقدس می‌توانیم تا 80 سال بهره ببریم.»

همشهری جمعه

کد خبر 90031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز