چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

گروه ورزشی: شاید این آخرین حکم محمد علی‌آبادی در سازمان تربیت‌بدنی بود چه آنکه به گمان بسیاری این حکم می‌بایست در روزهای ابتدای حضور رئیس سابق ورزش زده می‌شد

 اما 4 سال انتظار برای ورزشی که تنها گروه خاصی به دنبال آن هستند، شاید انگیزه لازم را برای جابه‌جایی در فدراسیون تنیس ایجاد نکرده بود، هرچه باشد حواشی این ورزش در مقابل ورزش‌های دیگر هیچ بود.

در این میان فضاسازی از سوی فدراسیون سابق تنیس در مسابقات بین‌المللی، نکته‌ای بود که بسیاری از ضعف‌های تنیس را پوشش می‌داد. به طور مثال قهرمانی تیم جوانان کشورمان در مسابقات دونفره در یکی از تورنمنت‌های آفریقایی. باز هم نکته قابل توجه این بود که این مقام آنقدر بزرگ جلوه داده شد که اگر کسی با تنیس آشنایی نداشته باشد، ممکن است تصور کند چیزی در سطح جام جهانی فتح شده است. در پس این پیروزی البته ارزشمند، موارد جالبی وجود داشت؛ مسابقات بین‌المللی در رده جوانان به 5سطح طبقه‌بندی می‌شود که رده 5 پایین‌ترین و یک بالاترین سطح آن است. مسابقات آفریقا تنها یک تورنمنت از صدها موردی بود که در سراسر جهان به طور مستمر برگزار می‌شود.

سطح این مسابقات رده 4 بوده و برگزاری آن در یک کشور آفریقایی باعث شده تا تنها 2 یا 3 بازیکن سطح بالا در آن حضور داشته باشند و سایرین حتی جایی بین هزار نفر اول جهان نیز نداشتند. این اطلاعات و ارقام از سایت فدراسیون بین‌المللی تنیس استخراج شده و جالب اینکه در فینال مسابقات دونفره که تیم ایران به مقام اول رسیده، تیم حریف اصلا حضور نداشته و مسابقه‌ای برگزار نشده است.

از سوی دیگر، ناکامی چندباره تنیس‌بازان ایران در مسابقات جام دیویس‌آسیا دیگر به موضوعی طبیعی تبدیل شده بود. اردیبهشت‌ماه تیم ملی تنیس ایران که برای شرکت در پیکارهای گروه سوم آسیا-اقیانوسیه در چارچوب مسابقات جام دیویس 2009 به شهر حلب سوریه سفر کرده بود، با قبول 3 شکست متوالی در برابر 3 رقیب همگروهش از صعود به نیمه‌نهایی و به تبع آن راهیابی به گروه دوم قاره کهن- چیزی که هدف اصلی‌اش از شرکت در این پیکارها بود- باز ماند و مجبور شد بر سر رتبه‌های پنجم به پایین و بهتر بگوییم به قصد ابقا در گروه سوم آسیا با تاجیکستان و سنگاپور که مثل ایران در گروه خود به 2 رده پایینی تنزل یافتند، مسابقه بدهد.

 تیم ملی در این مرحله، تاجیک‌ها را 2 بر یک و سنگاپور را 3 بر صفر برد و در این دسته ماندنی شد. در شروع این پیکارها 8 تیم حاضر در صحنه به 2 گروه 4 تیمی تقسیم شدند. ایران در گروه دوم در کنار سوریه، عربستان و سریلانکا قرار گرفت و تیم‌های گروه اول را لبنان، جزایر پاسیفیک، سنگاپور و تاجیکستان تشکیل می‌دادند.

در نهایت، ایران 3 بر صفر به میزبان (سوریه) و با نتایج مشابه 2 بر یک به سریلانکا و عربستان باخت و در گروهش آخر شد و سوریه و سریلانکا از این گروه صعود کردند. از گروه مقابل نیز لبنان و جزایر پاسیفیک صعود کردند. 4 تیم «صعودکرده» برای کسب 2 رتبه اول مسابقات و به تبع آن راهیابی به گروه دوم آسیا، ابتدا به طور ضربدری و سپس در فینال به رقابت مشغول شدند و یک بار دیگر ایران از صعود به گروه دوم بازماند.

 تغییرات در تنیس

ناکامی‌های پی‌درپی تنیس در مسابقات جام‌دیویس، شرایطی را ایجاد کرده بود که احساس تغییرات در فدراسیون تنیس تقریبا مسجل شده بود، چه آنکه با شرایط ایجادشده لزوم حضور یک فرد جدید کاملا احساس می‌‌شد. مجید شایسته، مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش، شهردار سابق منطقه 18و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد.

او در حالی جانشین خروشی شده که پیش از این محمد جمشیدی نیز به عنوان رئیس هیات‌تنیس تهران به عنوان گزینه اصلی احراز پست سرپرستی فدراسیون تنیس محسوب می‌شد اما بازی به سرعت تغییر کرد و چهره‏ای که از مدیران فعال شهرداری سابق بود این پست را از آن خود کرد.مجید شایسته در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به برنامه‌های خود برای اداره فدراسیون تنیس می‌گوید: «به هر حال در گذشته با تمام مشکلاتی که وجود داشت، مسئولان سابق همه تلاش خود را برای ارتقای جایگاه تنیس انجام دادند.

تنیس ایران نیز پتانسیل‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌های  زیادی برای رشد دارد که باید جهت‌دهی مشخصی برای آن شود. در حال حاضر مسابقات در رده‌های نوجوانان و جوانان با حضور چهره‌ها و استعدادهای بسیار خوبی برگزار می‌شود که در آینده می‌توانند رشد قابل توجهی داشته باشند. برنامه‌های مدونی را برای توسعه تنیس طراحی کرده‌ام که عمدتا در راستای برنامه‌های فدراسیون قبلی است. اما  مهم‌ترین هدف من در فدراسیون موفقیت این رشته ورزشی در عرصه‌های ملی و جهانی است.»

کد خبر 90002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز