سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌در دیدار عصر دوشنبه با اعضای هیأت دولت، 10توصیه مهم به دولت نهم در عرصه تدوین و اجرای سیاست‌ها و طرح‌های اقتصادی ارائه فرمودند.

حل مشکلات تورم و اشتغال، پیگیری عدالت، سرعت بخشیدن به اجرای سیاست‌های اصل 44، کاهش فشار تورمی خدمات دولتی، خودداری از شتابزدگی در اجرای طرح‌های اقتصادی، بهره‌‌گیری از دیدگاه کارشناسان، هدفمند کردن یارانه‌ها، توجه کامل به سند چشم‌انداز، تنظیم سرعت اجرای برنامه‌ها در راستای چشم‌انداز، موکول نکردن کارها به تصویب طرح تحول اقتصادی و ادا کردن سهم دولت در اجرای سند چشم‌انداز مهم‌ترین توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت دهم در عرصه اقتصاد بود.

 پیگیری عدالت

رهبر معظم انقلاب اسلامی، ادامه رویکردهای اساسی دولت نهم نظیر عدالت، مبارزه با فساد، حمایت از قشرهای ضعیف، ساده‌زیستی، توجه به مناطق محروم و تلاش بی‌پایان برای حل مشکلات مردم را ضروری خواندند و افزودند: ادامه تلاش در این مسیر، خدا را راضی و مردم را هم خشنود خواهد کرد.

هدفمند کردن یارانه‌ها

رهبر معظم انقلاب اسلامی‌توزیع نشدن عادلانه ثروت و درآمد عمومی‌کشور را نمونه مشخصی از بی‌عدالتی خواندند و خاطرنشان کردند: در بحث یارانه‌ها، قشرهای فقیر از کمک‌های دولت بهره کمتری می‌برند که هدفمند کردن یارانه‌ها که به دولت‌های قبلی نیز توصیه می‌شد می‌تواند این مشکل را حل کند.

 توجه کامل به سند چشم‌انداز

توصیه سوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت دهم، توجه کامل به سند چشم‌انداز 20 ساله بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: سند چشم‌انداز به تعبیری، بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سند کشور است بنابراین باید هم فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های کاری دولت با شاخص سند چشم‌انداز سنجیده شود.

وظیفه اجرایی دولت در چشم‌انداز

ایشان گذشت 4 سال از آغاز اجرای سند چشم‌انداز را یادآوری کردند و افزودند: باید به سمت آینده روشن پیش‌بینی شده در این سند مهم حرکت کنیم و دولت دهم باید ضمن تنظیم سرعت اجرای برنامه‌ها، سهم خود را در تحقق اهداف این سند، پیگیری و ادا کند.
  اجرای سیاست‌های اصل 44اجرای کامل سیاست‌های اصل 44، توصیه دیگر رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور و کابینه جدید بود.

موکول نکردن کارها به تصویب طرح تحول

ایشان کارهای انجام شده در این زمینه را ناکافی دانستند و افزودند: نباید منتظر تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها و تصویب طرح تحول اقتصادی ماند و کار را به بن‌بست رسیده فرض کرد بلکه باید به هر شکل ممکن، در مسیر اجرای سیاست‌های اصل 44 به جلو رفت.

تورم و اشتغال

رهبر معظم انقلاب اسلامی حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم به‌ویژه تورم و اشتغال را بسیار مهم خواندند.

کاهش فشارهای تورمی خدمات دولتی

ایشان افزودند: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کرد که فشار تورمی ‌به مردم از ابعاد مختلف از جمله از ناحیه هزینه خدمات دولتی کم شود.

پرهیز از شتابزدگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای   بر پرهیز از شتابزدگی در طرح‌های اقتصادی و بهره‌گیری مناسب از دیدگاه‌های کارشناسی تاکید کردند.

استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان

ایشان در این زمینه تأکید کردند: از دیدگاه‌های کارشناسی درست و دقیق، به‌ویژه در مسائل اقتصادی، مالی و پولی به‌طور کامل استفاده کنید زیرا کم‌توجهی به مسائل کارشناسی در مباحث اقتصادی ممکن است به زیان‌های بزرگی منجر شود.

کد خبر 89989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز