سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل سه‌شنبه 21 نوامبر (30 آبان) اعلام کرد همه‌گیری جهانی ویروس ایدز (HIV) در حال گسترش است و در حال حاضر 39.5 میلیون ‌نفر در سراسر جهان به این ویروس مرگبار مبتلا هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس گزارش جدید سازمان ملل درباره همه‌گیری ایدز (AIDS) امسال 2.9 میلیون نفر به علت ایدز مرده‌اند و 4.3 میلیون نفر  به HIV آلوده شده‌اند. گسترش بیماری بیش از همه در آسیای شرقی، اروپای شرقی و آسیای مرکزی بارز بوده است.

ایدز از هنگام گزارش اولین مورد آن در سال 1981 تا به حال 25 میلیون نفر را در جهان کشته و به یکی از مخرب‌ترین بیماری‌های تاریخ بشر  بدل شده است.

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل دوشنبه در یک  اجلاس کارکنان سازمان  در ژنو  گفت: " ایدز در کمتر از ربع قرن به طور چشمگیری جهان ما را تغییر داده است. ایدز،سل و مالاریا مرگبارترین سه بیماری هستند که جهان تا به حال شناخته است."

گزارش مشترک برنامه ایدز سازمان ملل ایدز (UNAIDS) و سازمان جهانی بهداشت (WHO)  تصدیق می‌کند که دسترسی به درمان‌های ایدز در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته است و در نتیجه بسیاری از افراد آلوده به ویروس  زندگی طولانی‌تری پیدا کرده‌اند. اما در عین حال یادآور می‌شود که هنوز کار زیادی به خصوص در زمینه پیشگیری از بیماری باید انجام شود.

آفریقای زیر صحرا – با 63 درصد یا 24.7 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز - بیشترین بار بیماری را دارا است، اما در آسیای شرقی، اروپای شرقی و آسیای مرکزی تعداد افرادی که با HIV  زندگی می‌کنند نسبت به دو سال قبل 21 درصد افزایش یافته است.

سریعترین گسترش ویروس در اروپای شرقی و آسیای مرکزی با 70 درصد افزایش موارد عفونت جدید در طول دو سال گذشته  مشاهده می‌شود.

در آسیای جنوبی و  جنوب‌شرقی تعداد موارد عفونت جدید نسبت به سال 2004 15 درصد افزایش داشته، در حالیکه در آفریقای شمالی و خاورمیانه میزان افزایش 12 درصد بوده است. در آمریکای لاتین، منطقه کارائیب و آمریکای شمالی بیماری تقریبا ثابت مانده است.

این گزارش می‌گوید در همه مناطق دنیا تعداد افرادی که با این ویروس مرگبار زندگی می‌کنند در طول دو دهه گذشته افزایش یافته است. در برخی کشورها این افزایش به علت دسترسی بهتر بیماران به داروهایی بوده است که آنها بیشتر زنده نگه می‌دارد.

هیچگاه این همه زن در جهان به  HIV مبتلا نبوده‌اند. 17.7 میلیون زن در سراسر جهان حامل ویروس ایدز هستند که در مقایسه با دو سال پیش افزایشی بیش از یک میلیون نفر را نشان می‌دهد. نسبت زنان مبتلا در میان بیماران به خصوص در آفریقای زیرصحرا تکان‌دهنده است که 59 درصد مبتلایان به HIV/AIDS را تشکیل می‌دهند.

گزارش سازمان ملل می‌گوید مهمترین دلایل سرایت ویروس ایدز در آسیا،اروپای شرقی و آمریکای لاتین آمیزش جنسی بدون حفاظ با روسپیان و بین مردان و نیز استفاده از سرنگ آلوده مشترک در میان معتادان تزریقی است.

آسیا پس از آفریقای زیرصحرا، دومین کانون عفونت ایدز در جهان است. حدود 8 میلیون نفر در آسیای جنوبی و جنوب‌شرقی با  HIV/AIDS زندگی می‌کنند.

این گزارش می‌گوید شواهد فزاینده‌ای مبنی بر  شیوع ایدز در میان مردانی که با یکدیگر آمیزش جنسی دارند در چین، کامبوج، هند، نپال، پاکستان، ویتنام و تایلند وجود دارد.

یک زوج در مقابل یک آگهی بهداشتی در باره ایدز در پکن پایتخت چین

در آمریکای شمالی حدود 1.4 میلیون نفر مبتلا  به ویروس ایدز مبتلا زندگی می‌کنند که بیانگر افزایش مداوم در طول دو سال گذشته است، اما علت این افزایش عمدتا به خاطر تاثیر داروهای ضدایدز در افزایش طول عمر بیماران است.

اقلیت‌های نژادی و قومی در امریکا بیش از همه درگیر همه‌گیری ایدز هستند، به طوری که نیمی از تشخیص‌های ایدز در فاصله سال‌های 2001 و 2004 در آمریکائیان آفریقایی‌تبار و  20 درصد موارد در اسپانیایی‌تباران رخ داده است.

همچنین دسترسی به درمان‌های موثر ضدایدز در چند سال گذشته در آمریکا باعث افزایش 21 درصد در تعداد افراد مبتلا به ویروس ایدز که دو سال یا بیشتر زنده مانده‌اند، نسبت به اوائل دهه 1990 شده است.

کد خبر 8984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز