مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

پویا عباسی: سالن شست‌وشوی اتوماتیک با برس‌های آویزان، مخازن آب و کف و بارش شدید، منتظر ورود اتومبیل‌هاست

 گرد‌و‌غبار رفت‌و‌آمد در پایتخت قرار است در این سالن به آب و کف و تکنولوژی سپرده شود و پاکیزگی و درخشندگی، حاصل کار باشد. حدود 40سال از فعالیت کارواش فردوس و دستگاه تمام‌اتوماتیک و سالخورده‌اش می‌گذرد اما کار شست‌وشو هم‌چنان ادامه دارد و رد شدن از تونل، به‌معنای درخشندگی و تمیزی اتومبیل‌هاست.

یک‌تونل تاریک و خیس، مطلوب جاسوس‌ها یا قاچاقچی‌ها برای رد‌‌‌و‌‌بدل کردن اطلاعات و... این تصویر یک‌کارواش اتوماتیک در فیلم‌های پلیسی است! از این دست کارواش‌ها، حتی در تهران هم کمیاب است، چه برسد به شهرهای دیگر؛

 شست‌وشوی اتومبیل‌ها در ایران بیشتر به‌شکل دستی با لُنگ و کارگران فصلی انجام می‌شود. کارواش فردوس، یکی از قدیمی‌های این کار در تهران است  که در ابتدای بلوار فردوس در غرب تهران به شهروندان و اتومبیل‌های‌شان پاکیزگی هدیه می‌کند.

جایی برای استحمام اتومبیل‌ها!

چند‌اتومبیل در انتظار خلوت شدن سالن شست‌وشو هستند و تعدادی هم در محوطه روباز کارواش فردوس، غبار خستگی را از بدنه پولادین خود می‌زدایند. برای وارد شدن به تونل شست‌وشو، اتومبیل‌ها باید رل خود را به دستگاه تمام اتوماتیک بدهند و توسط ریلی که در کف تونل قرار دارد، به‌سوی حمام بروند!

پیش از ورود، دوکارگر اتومبیل را غرق در کف می‌کنند؛ مثل این‌که این دستگاه چندان هم اتوماتیک نیست! مدیر کارواش درباره کف‌آلود کردن اتومبیل‌ها به روش سنتی می‌گوید: این دستگاه از حدود 40سال پیش فعال است و در این مدت برخی قسمت‌های آن از کار افتاده! 

 رحمت قیدر، دو‌سالی است کارواش فردوس را مدیریت می‌کند. او می‌گوید: این دستگاه به‌طور‌کامل و تمام‌اتوماتیک اتومبیل‌ها را می‌شست؛ از زیر اتومبیل گرفته تا کف‌‌آلود کردن و خشک کردن و واکس زدن، اما با گذشت زمان و در دسترس نبودن برخی قطعات باعث شد تا قسمت‌هایی از دستگاه با مشکل مواجه شود. الان زیرشویی، واکس زدن و کف‌آلود کردن توسط این دستگاه انجام نمی‌شود.

غول‌های 130میلیون تومانی

ماشین غول‌پیکر شست‌وشو در کارواش فردوس، نشان کارخانه «روهه» آلمان را بر خود دارد و از حدود 40سال پیش تاکنون یک‌سره در کار شست‌وشو است‌. مدیر کارواش فردوس در مورد به‌روز کردن دستگاه تمام‌اتوماتیک این مجموعه به همشهری‌مسافر می‌گوید:

دستگاه‌های آخرین مدل قیمت بالایی دارند و مدل‌های مختلف ساخت آلمان حدود 100 تا 130میلیون تومان و مدل‌های چینی با کیفیت و کارآیی کمتر، حدود 40میلیون تومان است.
 او فرضیه‌ای که شست‌وشو با دستگاه‌های اتوماتیک موجب ایجاد خط‌و‌خش روی اتومبیل‌ها می‌شود را رد می‌کند و می‌گوید:

برس‌های این دستگاه هیچ مشکلی برای اتومبیل‌ها ایجاد نمی‌کند و بر روی بدنه آن‌ها خط‌و‌خش نمی‌اندازد؛ این برس‌ها هر 3 یا 4سال یک‌بار تعویض می‌شوند و مشکلی به‌وجود نمی‌آورند.  قیدر ادامه می‌دهد: برخی، حساسیت‌هایی در این زمینه دارند و به‌همین‌دلیل ما قسمتی را برای شست‌وشوی دستی در کنار کارواش راه‌اندازی کرده‌ایم تا با هر سلیقه و نظری، کار شست‌وشو انجام شود.

250هزار لیتر آب برای شست‌وشو

مدیر کارواش فردوس درباره مشتریان این مجموعه و میزان استقبال برای شست‌وشوی اتومبیل‌های‌شان به همشهری‌مسافر می‌گوید: هرچند هنوز هم شستن و تمیز نگاه داشتن اتومبیل در ایران نسبت‌به برخی کشورها از حساسیت لازم برخوردار نیست، اما از زمانی که لزوم صرفه‌جویی در آب توسط رسانه‌ها مورد‌تاکید قرار گرفته، مراجعه‌ به کارواش‌ها هم بیشتر شده است.

قیدر ادامه‌داد: برخی به‌خاطر صرفه‌جویی و تعدادی هم به‌دلیل این‌که خود شان  فرصت شست‌وشوی اتومبیل‌شان را ندارند و برای انجام سریع کار شست‌وشو به کارواش ما مراجعه می‌کنند. مدیر کارواش فردوس در مورد دستگاه تمام‌اتوماتیک این مجموعه و مدت‌زمان شست‌وشو در آن می‌افزاید:

شست‌وشوی کامل  حدود 20‌دقیقه طول می‌کشد و دستگاه قادر به شست‌وشوی اتومبیل‌های سواری است، اما امکان شستن اتومبیل‌های شاسی‌بلند را ندارد. برس‌های شست‌وشو به صورت اتوماتیک و بنا بر ابعاد اتومبیل‌ها تنظیم می‌شود. وجود دینام‌های مختلف و دستگاه‌های شست‌وشو، جلوبرنده و خشک‌کننده باعث می‌شود این دستگاه برق زیادی مصرف‌ کند.

 قیدر در مورد مساله تامین آب شست‌وشو و میزان آن نیز می‌گوید: آب مورد‌نیاز ما در هر روز بین 200 تا 250هزار لیتر است که این مقدار آب خام  را از شهرداری تهران خریداری می‌کنیم. در شست‌و‌شو با دستگاه، مصرف آب کمتر از روش سنتی است.میانگین متغیر شست‌وشو بین 50 تا 300اتومبیلوی درباره تعداد اتومبیل‌هایی که هر روز در کارواش فردوس شسته می‌شوند، می‌گوید:

 شست‌و‌شوی اتومبیل‌ها تا حدود زیادی فصلی است و در پاییز به اوج خود می‌رسد.  مدیر این کارواش  ادامه می‌دهد: نمی‌توان به‌طور دقیق از میانگین روزانه شست‌و‌شوی اتومبیل‌ها در کارواش سخن گفت، چرا‌که بعضی روزها 50‌اتومبیل شسته می‌شود و روزهایی هم بوده که به حدود 300اتومبیل خدمات ارایه داده‌ایم.  قیدردر مورد بهای خدمات ارایه‌شده توسط این مجموعه هم می‌گوید:

 تمام کارواش‌ها موظف شده‌اند تا بر اساس نرخ مصوب، خدمات‌رسانی کنند.جدولی که در ورودی کارواش نصب‌شده، نرخ مصوب خدمات کارواش‌ها را نشان می‌دهد.

روشویی: اتومبیل‌های کوچک مثل پراید، ماتیز، رنو و پیکان 1500تومان.اتومبیل‌های با اتاق بزرگ‌تر مانند پژو، بنز، بی‌ام‌‌دبلیو، زانتیا و تویوتا 2000تومان.اتومبیل‌های شاسی‌بلند مانند پرادو، لندکروز و سانتافه 3500تومان. هم چنین  نرخ مصوب موتورشویی و نظافت داخل اتومبیل نیز به‌ترتیب و متناسب با قیمت روشویی و به همان میزان است.

همشهری مسافر

کد خبر 89824

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز