مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: خانه‌های « انرژی صفر» اصطلاحی است که برای نسل جدید ساختمان‌های سبز در نظر گرفته شده و علت آن این است که تمام انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها در خود ساختمان از طریق سیستم‌های تعبیه‌شده در آن‌که انرژی سبز تولید می‌کنند تامین می‌شود.

چون در این ساختمان‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود عاری از گازکربنیک بوده و دارای سیستم‌های جامعی برای افزایش راندمان انرژی، کاهش مصرف آب و به حداقل رسیدن ضایعات است.

طرح‌هایی برای ساخت نخستین خانه  انرژی صفر در شهر سانفرانسیسکو در جریان است و ساخت این خانه الگویی خواهد بود از یک طرح مؤثر سبز برای ساخت خانه‌های مشابه در جهان. چون این ساختمان در یک شهر باستانی ساخته می‌شود از معماری‌های کهن بی‌بهره نبوده ولی سبکی کاملاً جدید و منحصربه‌فرد خواهد بود. این ساختمان دارای فضای باز بیشتری است و راحتی و آسایش بیشتری را برای زندگی به همراه دارد.

اتاق‌ها و اتاق‌خواب‌ها در قسمت جلو ساختمان و نزدیک به کوچه و خیابان قرار دارند و نصب پنجره‌های رو به جنوب در آنها باعث جذب بیشتر گرما و نور طبیعی می‌شود. فضا‌های دیگر زندگی نظیر آشپزخانه و اتاق پذیرایی در قسمت عقب و سمت شمال قرار دارند و طراحی فضاهای عمومی به شکل باز باعث جذب گرما و نور بیشتر شده و فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

ساخت چنین خانه‌ای در شهر سنتی و قدیمی سانفرانسیسکو با ساختمان‌های متراکم و به هم فشرده به این علت است که خودکفایی آن نسبت به انرژی و عاری از کربن بودن آن را به مردم نشان دهد.

صاحب این خانه که در صنایع سولار(خورشیدی) به‌مدت 25سال کار کرده است در این مورد می‌گوید که تمام نیرویش را به کار برده تا از شر لوله‌ها و کنتور‌ها رها شود؛ خانه‌ای بدون کنتور گاز و برق و... که تلاش شده تا از راندمان بالایی برخوردار باشد.

این ساختمان دارای 3سیستم اصلی است که عملکرد آنها باعث به‌وجود آمدن خانه‌ای راحت، قابل تحمل و باور‌نکردنی است. این سه سیستم عبارتند از: سیستم چرخشی آب، سیستم رادیاتوری گرما و سیستم تولید برق مصرفی.

سیستم چرخشی آب

این نوع ساختمان کمترین مصرف آب را داراست چون آب در آن بهینه مصرف می‌شود. آب‌های مصرف‌شده در سینک‌های دستشویی و ظرفشویی، حمام و لوله‌ها که معمولاً به فاضلاب ختم می‌شوند، در اینجا در منبعی 1500گالونی که کف طبقه تحتانی نصب شده جمع‌آوری می‌شوند. این آب جهت آبیاری باغچه‌های حیاط و فضای سبز کوچه و خیابان به مصرف می‌رسد. همچنین آب بارانی که از طریق ناودان‌ها از پشت‌بام سرازیر می‌شود، در کوچه و خیابان هدر نمی‌رود بلکه در آب‌انبارهای زیرزمینی ذخیره شده و جهت آبیاری باغچه‌های پشت حیاط که معمولاً با همسایگان مشترک است به مصرف می‌رسد. در این باغچه‌ها انواع سبزیجات و مواد خوراکی کشت می‌شوند که نقش مهمی در تغذیه خانواده‌ها دارند.

سیستم تهویه

سیستم گرمایش در این ساختمان‌ها تقریباً شبیه شوفاژ‌های فعلی است. لوله‌های آب گرم به شکل مارپیچ،  کف تمام ساختمان وجود دارند تا گرمای مناسب و لازم را به تمام مکان‌ها منتقل کنند. یک دستگاه کلکتور خورشیدی که روی  پشت بام نصب شده وظیفه گرم کردن آب مورد نیاز را به‌عهده دارد و پمپ‌های برقی نصب شده در کنار دستگاه، عمل چرخش آب را در لوله‌ها انجام می‌دهند. پمپ دیگری نیز در زیرزمین نصب شده که وظیفه آن تامین آب گرم مورد مصرف خانوار است.

تولید برق

 این ساختمان از نظر تولید برق نیز خودکفاست بدین معنی که برق مورد نیاز به وسیله دستگاه فتوولتائیک(انرژی‌زای خورشیدی)که روی پشت بام نصب شده تولید می‌شود. این دستگاه 8 کیلوواتی قادر است الکتریسته مورد نیاز ساختمان را تامین کند. وسایل برقی خانگی کارآمد و لامپ‌های کم‌مصرف، برق مورد نیاز را به حداقل کاهش می‌دهد.
جهت ساختمان شمال - جنوب است و پنل‌های خورشیدی، زاویه‌دار ساخته شده‌اند تا در مواقع صبح و عصر نیز بتوانند از حداکثر اشعه خورشید جهت تولید انرژی پاک و عاری از کربن استفاده کنند.

ساینس

کد خبر 89789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز