گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: ضعف تحقیقات در آسیب‌های اجتماعی زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی نگاهی فراتحلیلی به مجموعه آنها بیندازیم.

در نشست علمی تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی به گزارشی از پژوهش فراتحلیلی در زمینه موضوعات وندالیسم، دختران فراری، تکدی گری و زنان سرپرست خانوار پرداخته شد.

عقیل دغاقله در مورد این پژوهش گفت: در این پژوهش علاوه بر مرور سیستماتیک، بر مبنای داده‌های آماری مستند و مصاحبه با صاحب‌نظران و کارشناسان موضوع تحلیلی از روند مسائل مورد بررسی طی 10 سال ( از سال 77 تا 86) ارائه شده است.

وی ابتدا به مروری بر یافته‌های پژوهش وندالیسم پرداخت و افزود: وندالیسم رفتاری معطوف به تخریب و خرابکاری اموال، تاسیسات و متعلقات عمومی است. در این زمینه آمار دقیق و با تحقیق مشخصی ارائه نشده است.

دغاقله در مورد ایرادات تحقیقات این حوزه گفت: ایرادات روشی و انتخاب روش‌های نامتناسب با موضوع، مشکلات مربوط به نمونه‌گیری و شیوه انتخاب نمونه، حجم اندک نمونه امکان تعمیم این یافته‌ها، نظرسنجی از خود پاسخگو و همچنین بررسی متغیرها در سطح فرد و نه کلان از جمله مشکلات این تحقیق‌ها در 10 سال مذکور است.

در این تحقیق علاوه بر توجه به ایرادات نحوه پژوهش به نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها در زمینه این آسیب اجتماعی و مسائل پیش روی تحقیقات آتی نیز پرداخته شده‌است.

در ادامه وی به یافته‌های پژوهش دختران فراری در 10 سال مذکور پرداخت و افزود: در مجموع در این پژوهش، 23 تحقیق انجام شده و مرتبط با موضوع، مورد بررسی قرار گرفتند که از سال 76 تا سال 82 تعداد پژوهش‌های انجام شده در زمینه دختران فراری افزایش یافته است. در سال 82، 30 درصد پژوهش‌ها در این زمینه انجام شده‌است.

عمده پژوهش‌ها با رویکرد شناخت عوامل مؤثر بر فرار انجام شده‌اند و حدود 70 درصد پژوهش‌ها، سعی داشتند تا عوامل مؤثر را شناسایی کنند. بخش قابل توجهی از این مطالعات نیز با هدف شناخت ویژگی‌های شخصیتی یا ویژگی‌های خانواده هستند.

تنها 2 پژوهش (معادل 7/8 درصد) به‌دنبال این بوده‌اند که راهکار و پیشنهادهایی درخصوص این مسئله ارائه دهند. 3/78 درصد این تحقیقات پایان‌نامه و 7/21 درصد پژوهش‌هایی بودند که توسط سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار موضوع، اجرا شده‌اند. 3/58 درصد پژوهش‌ها بیشتر رویکرد جامعه‌شناختی و 7/41 درصد بیشتر رویکرد روان‌شناختی را مورد استفاده قرار داده‌اند.

این استاد دانشگاه  در نقد این تحقیقات گفت: دانشجویی و آماتور بودن، غیر‌کاربردی بودن پژوهش‌ها، توصیفی بودنشان، نمونه محدود پژوهش‌ها، که تنها از یک مرکز گرفته شده‌است ایراد جدی دیگری است که به این تحقیق وارد است.

موقعیت زمانی و مکانی تکمیل پرسشنامه که همراه با استرس و فشار روحی روانی زیادی است و تکمیل پرسشنامه به‌صورت خود تکمیلی و بدون نظارت کافی از دیگر اشکالات این پژوهش‌هاست.

کد خبر 89749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز