همشهری آنلاین: دیدار شعرا، فرهیختگان و اهالی فرهنگ با رهبری همزمان با سالروز ولادت کریم اهل البیت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از شعرا، فرهیختگان و اهالی فرهنگ، هنر و ادب عصر روز شنبه در فضایی صمیمی با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از این گفتگوی صمیمانه حاضران نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه و روزه خود را همراه با ایشان افطار کردند.
در ادامه، تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت در حضور رهبر انقلاب اسلامی، سروده های خود را با مضامین حماسی، دینی، اخلاقی و اجتماعی قرائت کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم، با اشاره به ارتقاء سطح و رشد تحسین برانگیز شعر مجموعه شاعران انقلاب خاطرنشان کردند: لفظ، معنا، آهنگ، گزینش واژگان و گسترش تخیل، همه نشان دهنده رشد و بالندگی نهال شعر در کشور است.

ایشان شعر دوران انقلاب را یک حرکت مستمر، روبه جلو و دارای اوج ارزیابی و با اشاره به افزایش کیفی شعر شاعران پیشکسوت و رویش‌های شگفت انگیز نسل جوان کشور افزودند: شعر انقلاب تاکنون آزمون موفقی را پشت سر گذاشته است ضمن آنکه حرکت بالنده شعر انقلاب باید به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب استمرار یابد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اهداف و آرمان‌های انقلاب مجموعه‌ای از تاره‌های درخشان است که جهت پرواز را مشخص می‌کند افزودند: شعر انقلاب باید در خدمت مفاهیم و آرمان‌های رفیع انقلاب همچون عدالت، اخلاق، «استقلال حقیقی از جمله استقلال فرهنگی» و بازیابی هویت ایرانی و اسلامی قرار گیرد و ما در دوران دفاع مقدس دیدیم که ملت ایران می‌تواند به سمت آرمان‌های خود پر بگشاید و پرواز کند.

ایشان حوادث اخیر قبل و بعد از انتخابات در کشور را مانند یک رزمایش، موجب آشکار شدن نقاط ضعف و قوت و در مجموع یک نعمت بزرگ دانستند و با تشریح وظیفه سنگین اهالی فرهنگ و هنر در این قضایا خاطرنشان کردند: یک انسان هنری و فرهنگی وظیفه سنگین و خطیر بازگویی حقیقت و «تبیین و تبلیغ» را برعهده دارد و باید برای درک حقیقت تلاش و مجاهدت کند چرا که در حوادث فتنه گون، شناخت عرصه و اطراف آن و تشخیص «مهاجم و مدافع» و «دوست و دشمن» دشوار است.

ایشان بصیرت را لازمه تشخیص و شناخت عرصه و میدان دانستند و افزودند: اهل فرهنگ و ادب گوشه‌ای از حرکت عظیم و مستمر انقلاب اسلامی هستند که باید آنچه را به عنوان حقیقت می‌فهمند با فصاحت و بلاغت، بیان کنند چرا که با شیوه سیاستمداران نمی‌توان در عالم فرهنگ حرکت کرد بلکه باید با تبیین و رساندن حقایق، گره گشایی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی جنگ نرم را واقعیت امروز دانستند و با اشاره به تذکرات و سخنان بیست سال گذشته شان خاطرنشان کردند: وقتی انسان، تجهیز، صف آرایی، دهان‌های با حقد و غضب گشوده شده و دندان‌های با غیظ فشرده شده علیه انقلاب، امام خمینی و آرمان‌های نظام اسلامی را می‌بیند وجود این جنگ نرم را باور می‌کند هرچند ممکن است عده‌ای اینها را نبینند.

ایشان افزودند: در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان این دیدار به شعرا توصیه کردند: آثار قدما و اساتید را بخوانید و انس بگیرید، در انجمن‌ها و جلسات نقادی، عیوب شعر را برطرف کنید و هیچگاه متوقف نشوید. 

کد خبر 89665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز