جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه چهاردهمین روز از ماه مبارگ رمضان در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز اظهار کرد: در این چند روز مجلس، بررسی صلاحیت کاندیداهای هیات دولت را داشت که رئیس‌جمهور آن را پیشنهاد کرده بود و به اکثریت قاطع آن‌ها رای داد؛ ان شاء‌الله هیات دولت به مبارکی کارش را آغاز می‌کند.

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: کلمه وزیر از ماده وزر به معنای بار است، وزیر یعنی کسی که بار امیرش را به دوش می‌گیرد و ثقل بار را بر دوش دارد و کار را انجام می‌دهد. در روایتی از پیامبر آمده اگر خدا بخواهد به امیری لطف کند وزیری صالح به او می‌دهد. حالا این وزیر به کار امیر نگاه می‌کند، اگر کار وزیر درست است به او کمک می کند و اگر کار او درست نیست به او می‌گوید درست نیست و او را متوجه و متنبه می‌کند.

وی افزود: کار هیئت دولت هم همین است. این هیئت وزیران همه این مسئولیت را دارند، وقتی هم با هم مصوبه‌ای می‌خواهند تصویب کنند باید همه با هم مشورت کنند تا ببینند مشکلات و گرفتاری‌ها را چطور می‌شود حل کرد. هر کدام از شما وزیران مشاورانی دارید اگر مشاوران شما چیزی در بهبود اوضاع کشور به نظرش رسید باید اجازه دهید مطرح کنند هیئت دولت یعنی فکر پخته شده در 22 نفر ، رئیس جمهور و وزرا. بنابراین وزیر یک وظیفه تذکر و یک وظیفه اعانت و کمک دارد که باید کمک کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایاتی یادآور شد: وزیر بارش زیاد است اگر بخواهد بارش کم شود یک راه دارد و راهش این است که کار را به کاردان بسپرد و حق را به اهلش بسپارد. یعنی در قبال معاونان و مدیران مسئول است. در روایات دیگری هست کسانی که مسوولیت می‌پذیرند بدانند این ها دو روز دارند، روزی که شیر می خورند و روزی که از شیر خوردن باز می ایستند، زمانی که شیر می خورند باید بدانند این مال جامعه است، اگر آن را در راه جامعه قرار داد همه کارش ثواب و اجر خواهد بود ولی اگر نبود حسرتی و ندامتی خواهند داشت که روز قیامت بیشتر خواهد بود.امیدوارم شما وزیران هیات دولت و همه کسانی که دست اندرکارند با استمداد از خدا روز خوب را در پیشگاه خدا داشته باشید نه روز حسرت و ندامت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: طرح جامع علمی برای دانشگاه که مورد تاکید ایشان هم هست، مساله ای است که ما در مجمع تشخیص به عنوان چشم‌انداز 20 ساله مسایلی را تصویب کردیم که دانشگاه باید به این سمت حرکت کند. باید توجه بیشتری به علوم انسانی داشته باشیم. رهبر عزیز ما هم اهتمام زیادی به دانشگاه دارند، زیرا بزرگترین سرمایه کشور، دانشگاه، دانشجو و نسل جوان است که باید با هوشیاری خودشان و اساتید به بسیج دانشگاه‌ها، تحصیل و درس توجه داشته باشند و برنامه جامعی برای کمال نهایی وجود داشته باشد اما نه با شعار بلکه با علم و عمل چهره‌ای برجسته‌تر از امروز را در دنیا داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی(ع) و شب اکرام و اطعام تاکید کرد: ان شاء الله توجه به اطعام و رحمت به ایتام داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه نیز با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: حق در لغت به معنی مطابق واقع بودن و باطل به معنای مخالف واقع بودن است و حق و باطل میدان وسیعی دارد، اما امام حسن(ع) می‌فرماید حق آن چیزی است که می بینی و باطل آن چیزی است که می‌شنوی و بیشتر چیزهایی که می شنوی باطل است. این سخن احتمالا اشاره به فساد اجتماعی آن روز دارد؛ آن روز جامعه بیمار شده بود و این بیماری جامعه را تکه تکه می‌کرد و جامعه اسلامی از اتقان و استواری خود افتاده بود.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: طبق آیات قرآن جامعه و امت اسلامی باید در حد وسط و اعتدال باشد. این اعتدال مساله بسیار مهمی است که نقش امت اسلام را مشخص می‌کند. امام صادق هم در روایات فرموده که در هر عصری گروهی این چنین هستند و ما مرکز ثقل‌شان هستیم. امروز هم وجود اقدس حجت ابن الحسن (ع) نقطه اعتدال است پس باید همه به این سو حرکت کنند. درس حضرت مجتبی درسی مهم است و برای جامعه امروز ما ضروری است. اگر جامعه‌ای متوجه عقل بود و به جای یاس، امید جوانه می زد می‌بیند این انقلاب اسلامی الان باید همانطور که در دنیا خود را نشان داده بیش از پیش خود را نشان دهد و حرف‌های بی اساس مایوسش نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه یادآور شد: اگر مایوس شدی و گفتی این چه وضعی است این‌ها همه گفتار جهل است نباید از آن سو رفت. عقل می‌گوید این انقلاب اسلامی است دشمن هم زیاد دارد اما سرمایه عظیمی دارد که بهترین آن جوان‌های کشورند که درس خوانده و با کمال هستند. بنابراین باید توجه کرد که این جامعه مملکتی نیست که انسان در آن بگوید من چه کنم یا حرف‌ها در روحیه او اثر بگذارد.

وی اضافه کرد: ما امت وسط هستیم می‌خواهیم به دنیا هم بگوییم شما هم بیایید، حرف ما به دنیا این است، اگر بخواهیم در نوشته‌هایمان شروع به آبرو بردن کنیم، آنگاه دود می کند و چشم همه را می گیرد. بنابراین این بحث‌ها برای صدور انقلاب که الان وقتش هست ضرر دارد. نباید برخوردها، حرف‌ها و نوشته‌های ما جوری باشد که گروهی بخواهد گروهی را و گروه دیگر گروه دیگری را زمین بزند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امام مجتبی می گوید آنچه علم است و یقین دارید روی آن تکیه کنید نه آنچه می‌شنوید. این ها مسایل مهمی است که امروز دست به گریبان آن هستیم و این درس اخلاق امام حسن مجتبی (ع) است. در ماه مبارک رمضان باید خود را از ظلم، ناامیدی، قساوت، حرص، خیانت، غیبت و تهمت دور کنیم و خود را به لیله‌القدر نزدیک کنیم. ماه مبارک کم ماهی نیست، ماهی بزرگ است و باید آن را درک کنیم.

امامی کاشانی ادامه داد: مطلبی را می‌خواهم به جوانانی که خدای ناکرده به نماز، روزه، مسجد و ... علاقه ندارند بگویم خداوند می خواهد در ماه مبارک رمضان همه در مدار رحمتش بیایند بنابراین اگر مسجد هم نمی‌روید، این شب‌ها بروید، شب‌های قدر به مساجد بروید و اشک بریزید. تجلی خدا در شب قدر است و این ها لحظات بسیار خوبی هستند. بیایید در این شب‌ها واقعا جامعه با تقوا بشویم، این چنین خود را در این ماه پرورش بدهیم تا خود را برای ظهور امام عصر و حل مشکلات جامعه اسلامی آماده کنیم و برای همه این گرفتاری ها تنها راه راز و نیاز آن هم در شب‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است.

کد خبر 89478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز