مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: با بودجه‌ای بالغ‌ بر 90‌میلیارد ریال و در عرض 2‌سال پروژه تقاطع غیر‌همسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند چند‌روز قبل به‌‌بهره‌برداری رسید

 این پروژه که از مدت‌ها قبل و با هدف کاهش ترافیک و عادی شدن عبور‌و‌مرور در دستور‌ کار معاونت فنی‌وعمرانی شهرداری پایتخت قرار گرفته‌‌ ‌بود، هم‌اکنون فاز نخست خود را  در حال بهره برداری می بیند.  شرق پایتخت یکی از مناطقی است که به‌دلیل نوع ساخت‌و‌ساز خیابان‌ها و بزرگراه‌هایش، همیشه ترافیک سنگینی را متحمل می‌شود.

 به‌همین‌دلیل این محدوده یکی از مواردی است که همیشه در اولویت برنامه‌های معاونت فنی‌وعمرانی پایتخت قرار‌‌ داشته تا به‌نوعی سامان‌دهی شود. بزرگراه‌ شهیدباقری نیز یکی از نقاطی است که در این طرح قرار‌داشت و ساخت‌و‌سازهایی در این منطقه انجام‌شد تا این‌که چند روز قبل یکی از این پروژه‌ها که اتفاقاً پروژه‌ای بزرگ محسوب می‌شد، به بهره‌برداری رسید.

تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند،  پروژه مورد‌نظر این گزارش همشهری‌مسافر است که سه‌روز قبل گشایش یافت و به‌نوعی باعث دور خوردن ترافیک محدوده شرق تهران در این  مسیر شد. حتماً می‌دانید، یکی از مشخصات شهرهای مدرن و پیشرفته در شهر‌سازی جدید وجود تقاطع‌های غیرهمسطح است که به‌ روانی تردد در شهر کمک شایانی ‌می‌کند، بیشتر از همه  نیز به‌نفع ‌وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ‌مانند بی‌.آر‌.تی است و در کاهش ترافیک نقش به‌سزایی دارد.

 در‌حال‌حاضر احداث این‌ تقاطع غیرهمسطح نقش به‌سزایی در وضعیت تردد و حمل‌ونقل در محدوده شرق پایتخت داشته‌است. جزییات کامل  ساخت تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند را می‌خوانید.

 اهداف اصلی پروژهبا‌ توجه به این‌که قسمت شمالی بزرگراه شهید‌‌باقری حدفاصل بزرگراه شهید‌بابایی تا چهار‌راه استقلال و قسمت جنوبی این بزرگراه یعنی حد‌فاصل میدان آشتیانی تا بزرگراه اسب‌دوانی از سوی معاونت فنی‌وعمرانی شهرداری پایتخت اجرا‌شد، مهندسان شهر‌سازی به این نتیجه رسیدند که در این فاز، پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند و ارتباطات مربوطه و دسترسی‌های خیابان سعدی غربی و شرقی را احداث کنند، چرا‌که این محدوده به این تقاطع غیرهمسطح نیاز داشت. به‌این‌ترتیب تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌شهیدباقری در دست احداث قرار گرفت.

مشخصات کلی
احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند را باید یکی از پروژه‌‌های مهم در زمینه تجهیز بزرگراه‌‌های پایتخت دانست. کارفرمای این پروژه معاونت فنی‌و‌عمرانی شهرداری پایتخت و سازمان مهندسی‌  وعمران شهر تهران نیز مجری این طرح است. شرکت مهندسین مشاور هراز‌راه مشاور این پروژه مهم بود و شرکت البرز‌کومه نیز پیمانکار این پروژه.  پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری در محل تلاقی بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند در چهار‌راه خاقانی احداث شده  است.

اهداف پروژه
مهندسان این‌ پروژه معتقدند، راه‌اندازی کامل و بازگشایی بزرگراه ‌شهیدباقری و این تقاطع غیرهمسطح اهداف بسیار کارشناسی‌شده‌ای داشته که از مهم‌ترین اهداف این پروژه می‌توان به روان‌سازی ترافیک شمال به جنوب بزرگراه شهید‌باقری در تقاطع چهار‌راه خاقانی، عدم‌توقف اتوبوس‌های بی.آر.تی در چهار‌راه خاقانی، امکان ارتباط خیابان دماوند و بزرگراه شهید‌باقری و بالعکس، امکان ارتباط بزرگراه شهید‌باقری با خیابان شهیدخا‌قانی و بالعکس و هم‌چنین روان‌سازی خیابان دماوند در مسیر شرق به غرب و بالعکس اشاره کرد.

احداث کانال مسیل تهرانپارس
تمام بخش‌های این پروژه تنها به مسایل ترافیکی مربوط نمی‌شود و آن‌طور که از شواهد پیداست، به تسهیل دیگر مسایل شهری نیز کمک می‌کند. یکی از بخش‌های این پروژه حساس را باید به راه‌اندازی و احداث کانال مسیل تهرانپارس مربوط دانست که 430‌متر طول دارد.

مسیر اصلی این کانال شامل رمپ شمالی و عرشه پل و رمپ جنوبی، در مجموع 746‌متر طول دارد. سایر بخش‌های این پروژه نیز مربوط به کنار‌گذرهای پل، رینگ شقایق، ارتباطات غربی و شرقی خیابان سعدی است که در کل مساحت این پروژه‌ها ‌مجموعاً 3377‌متر است.

مشخصات فنی پروژه
کل مسیر اصلی پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌شهیدباقری 1132‌متر و عرض تابلیه بیست‌و‌شش‌و‌شش‌دهم متر است که ‌36‌ستون بتونی در 6‌ردیف به قطر یک‌و‌دو‌دهم‌متر و ارتفاع 10‌متر‌ در 2‌کوله شمالی و جنوبی دارد. رمپ‌های شمالی و جنوبی در طرفین مسیر اصلی پل این تقاطع غیرهمسطح نیز مجموعاً 450‌متر است.‌تابلیه فلزی به‌طول 261‌متر در سه‌باند رفت و سه‌باند برگشت و تعداد تیرهای فلزی سه‌جزیی تابلیه وجود دارد که 84عدد به‌‌ وزن تقریبی 1900تن است.

حجم عملیات ساخت‌و‌ساز
برای احداث تقاطع غیرهمسطح شهید‌باقری و هم‌چنین بازسازی این بزرگراه‌ 86‌هزار مترمکعب عملیات خاک‌برداری، یک‌هزار‌و‌چهارصد‌تن آرماتوربندی، 21‌هزار‌و‌‌200مترمربع قالب‌بندی، ‌11‌هزار متر‌مکعب بتون‌ریزی، 1905‌تن کارهای فولادی سنگین، ‌160‌تن کارهای فولادی سبک و 150هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است. مهندسان مجری این پروژه می‌گویند، برای چنین پروژه‌ای استفاده از این حجم مواد و مصالح در نوع خود بسیار مناسب است که البته نشان از استحکام آن دارد. این پروژه از‌ تاریخ یازدهم آبان ماه 86 شروع شد و در تاریخ هفتم شهریور ماه امسال به پایان رسید.

معارضان پروژه
همیشه برای هر نوع ساخت‌وسازی حتماً معارضینی نیز وجود دارند که در جریان ساخت‌و‌ساز مجریان طرح را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌شهیدباقری نیز 119مورد معارض ملکی پیش‌روی مجریان طرح و معاونت فنی‌وعمرانی شهرداری پایتخت قرار داد

که در این مدت برطرف شد. هم‌چنین 20‌مورد معارض تاسیساتی شامل لوله‌های گاز، لوله‌های انتقال و انشعاب آب، کابل‌های kv20و کابل‌های مخابراتی، ترانس‌های هوایی و زمینی برق، تیرهای چراغ برق، کانال مسیل تهرانپارس، تاسیسات اتوبوس برقی و ترافیک محدوده ساخت‌و‌ساز پروژه که به‌نوعی مشکل بزرگ تمام ساخت‌و‌سازهای خیابانی است،در راه ساخت این تقاطع وجود داشت.

تاثیرات ترافیکی
بزرگراه شهید‌باقری به‌جهت تقاطع با خیابان 35‌متری استقلال و خیابان شهیدوفادار در شمال، در طول مسیر با خیابان‌های 196‌غربی و فرجام، بزرگراه رسالت، گلبرگ و خیابان دماوند در جنوب و مسیر شرق به غرب خیابان دماوند در جمع‌آوری و هدایت ترافیک روان در مسیر شرق به غرب و جنوب به شمال در محدوده شرق تهران سهم به‌سزایی دارد. به‌نوعی می‌توان گفت، با افتتاح این پروژه ترافیک شرق تهران و محدوده تهرانپارس تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و تردد کاملاً عادی می‌شود.

تمام هزینه‌های احداث پروژه
برای احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح و تجهیز بزرگراه‌شهیدباقری‌ بالغ‌بر 90‌میلیارد ریال هزینه شده است که در این بین 3میلیارد و 265‌میلیون ریال برای رفع معارض تاسیساتی  و 335میلیارد ریال نیز برای  رفع معارضین ملکی بودجه صرف شد.این پروژه در زمان تعیین‌شده به مرحله بهره‌برداری رسید و مجریان طرح نیز معتقدند با توجه به این بودجه در‌نظر‌گرفته‌شده ‌برای پروژه و هم‌چنین بودجه‌ای که برای رفع معارضان آن تخصیص داده‌شد ، این پروژه در زمان مقرر آماده بهره‌برداری گشت.

بخش‌های قابل‌بهره‌‌برداری
پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید‌باقری با خیابان دماوند طی مراسمی ‌افتتاح شد و هم‌اکنون کانال مسیل تهرانپارس، مسیر اصلی پروژه‌(رمپ شمالی‌– جنوبی و تابلیه)، کنارگذرها‌( به جز رمپ‌B‌)، رینگ شقایق و ارتباطات غربی و شرقی خیابان سعدی، قسمت‌های بزرگ و بخش‌های  اصلی این پروژه هستند که بهره‌برداری شده‌اند و شهروندان پایتخت‌ می‌توانند از آن استفاده کنند. این پروژه ساعت 10‌صبح روز هفتم شهریور‌ماه با حضور شهردارقالیباف،  به‌بهره‌برداری ‌رسید.

همشهری مسافر

کد خبر 89304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز