مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: سینما بهاران یکی از قدیمی‌ترین سینماهای شهر تهران است که به‌تازگی از سوی شهرداری این منطقه در حال بازسازی است.

 این سینما بعد از افتتاح مجدد، به یکی از بهترین مراکز فرهنگی‌–‌تفریحی جنوب پایتخت تبدیل می‌شود.

 در این گزارش آخرین تغییرات انجام‌شده در این مرکز را بررسی کرده‌ایم. اتصال خیابان پیروزی به خیابان دماوند، خبر خوشی است برای ساکنان شرقی منطقه‌13 به‌خصوص شهروندان محله خیابان پیروزی تا خیابان دماوند. آن‌هایی که ساکن خیابان پیروزی هستند یا ناچارند برای رفتن به منطقه افسریه و نقاط  جنوب‌شرقی ‌از این خیابان بگذرند،

 بخوبی به ترافیک خسته‌‌کننده آن آگاهند. یکی از نقاط‌ضعف این خیابان نبود راه‌های مواصلاتی کمکی به قسمت شمال آن از جمله خیابان دماوند است که همین امر باعث ترافیک بیشتر این خیابان و مسیر‌های فرعی آن می‌شود. به‌‌هر‌حال همین امر مسئولان شهری منطقه را بر آن داشت تا پس از بررسی‌های لازم بیش از گذشته به احداث مسیری برای اتصال خیابان پیروزی به دماوند اقدام کرده تا در نخستین گام ضمن اصلاح  بلوار پنجم نیروی هوایی به‌سمت پادگان نیروهای هوایی به فکر امتداد آن تا خیابان دماوند بیفتند.

 به‌نظر می‌رسد این طرح پس از تایید اولیه و  توافق مقدماتی با مسئولین پادگان نیروی هوایی می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک شکل اجرایی و نهایی به‌خود بگیرد. در صورت فراهم شدن شرایط تحقق این امر تا قبل از پایان سال، ساکنان خیابان پیروزی از بن‌بست همیشگی خارج شده و از این پس رانندگان وسایل نقلیه شخصی و عمومی با استفاده از مسیر تازه و کوتاه‌تری خود را به خیابان دماوند می‌رسانند. اهمیت این طرح در اتصال دو‌خیابان شرقی تهران ما را بر آن داشت تا در خصوص کم‌و‌کیف آن گفت‌وگویی با خلیل راحتی، شهردار منطقه‌13 ‌تهران داشته‌باشیم.

مقدمات کار فراهم شده

خلیل راحتی، شهردار منطقه‌13 شهرداری تهران در خصوص  طرح  اتصال خیابان پیروزی به خیابان دماوندبه همشهری‌مسافر می‌گوید: پس از دیدارهای مردمی دکتر قالیباف و درخواست ساکنان محل برای احداث مسیر جدید بین خیابان پیروزی و دماوند، بعد از کار کارشناسی انجام‌شده تصمیم گرفته شد برای تحقق این امر و روان‌سازی ترافیک منطقه از ‌فلکه اول تا انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی به‌ شکل بلوار درآید.

وی ادامه داد: البته برای اجرای این طرح باید نامه‌نگاری‌ها‌یی با مسئولان نیروی هوایی انجام می‌دادیم تا بتوانیم از فضای موجود در پادگان برای رسیدن به خیابان دماوند استفاده کنیم. ضمن این‌که باید تلمک زمین‌های اطراف را در دستور‌کار قرار می‌دادیم.

کسب موافقت اولیه پادگان نیروی هوایی

«‌مسئولان نیروهای هوایی با توجه به اهمیت این طرح و اثرات مثبت آن برای ساکنان‌ محل و دیگر شهروندان همکاری لازم را با ما داشته و مخالفتی در این زمینه نداشتند که جا دارد از آن‌ها تشکر کنیم، چرا‌که برای اتصال خیابان پیروزی به دماوند باید نیمی از این مسیر از داخل این پادگان عبور کند. این درحالی است که با توجه به قرار داشتن باند فرود اضطراری در این پادگان برای اجرایی کردن طرح باید این باند را دور می‌زدیم».

راحتی با بیان این مطلب افزود: با توجه به این‌که هنوز مراحل ابتدایی  این طرح پس از فراهم شدن مقدمات اولیه آن در حال اجراست، نمی‌توان در خصوص هزینه نهایی یا طول و عرض آن نظر قطعی داد، ولی مطمئن باشید اثرات آن فراتر از یک منطقه یا محله است.

تا پایان سال کار را تمام می‌کنیم

«با توجه به این‌که اتصال خیابان پیروزی به دماوند اثرات مثبت ترافیکی در این منطقه خواهد داشت و ساکنان این محل را پس از سالیان طولانی از حالت بن‌بست خارج می‌کند، درصورت در اختیار گرفتن مسیر مورد‌نظر از سوی پادگان نیروی هوایی شاید تا پایان سال کار را با مهیا شدن شرایط تمام کنیم».

راحتی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا  این مسیر معارض مسکونی هم دارد که زمانبر باشد، به همشهری‌مسافر گفت: قسمتی از مسیر بلوار بوده که برای اجرای آن 40‌میلیون تومان در‌نظر گرفته شده، ولی بقیه مسیر در پادگان واقع‌شده ‌است که همین موضوع، ما را در اجرای هر‌چه سریع‌تر طرح کمک می‌کند‌.

کاهش بار ترافیکی منطقه و مصرف سوخت

شهردار منطقه‌13 در خصوص مزایای اتمام طرح اتصال خیابان پیروزی به دماوند گفت: در گذشته شهروندانی که می‌خواستند به خیابان پیروزی بروند، یا باید وارد بزرگراه امام‌علی‌(ع) می‌شدند یا از مسیر 30‌متری به این خیابان دسترسی پیدا می‌کردند و یا این‌که مسیر طولانی بزرگراه شهید‌دوران را دور می‌زدند، اما با اجرای این طرح، آن‌ها به‌طور مستقیم به خیابان دماوند دسترسی می‌یابند.

وی ادامه داد: جدای از فضای سبز حاشیه خیابان، کاهش مسیر این دو‌خیابان باعث کاهش مصرف بنزین و آلایندگی هوا و استهلاک خودروها خواهد‌شد. در واقع هر شهروندی که در خیابان پیروزی است، خیلی راحت به خیابان دماوند دسترسی پیدا کرده و دیگر مجبور نمی‌شود مسیر طولانی را دور بزند.

ورودی معلوم است، اما خروجی بستگی دارد

شهردار منطقه‌13 هم‌چنین در پاسخ به این سوال که ورودی این خیابان معلوم است، اما خروجی این مسیر به خیابان دماوند به کجا منتهی خواهد‌شد، به همشهری‌مسافر گفت: همان‌طور که اشاره شد، ورودی آن خیابان پنجم نیروی هوایی است، اما خروجی آن بستگی به این دارد که مسئولان نیروی هوایی چه مسیری را برای ادامه بلوار به ما پیشنهاد می‌کنند.

 البته اگر خروجی این خیابان 27‌‌متری اشراق باشد، خیلی‌خوب است، ولی همه‌چیز بستگی به این دارد که پادگان چه مسیری را برای ما در‌نظر بگیرد.وی در پایان تصریح کرد: به‌هر‌حال اگر زمین از سوی پادگان در اختیار قرار بگیرد، اتصال این دوخیابان تا پایان سال حتمی است تا این محله از بن‌بست همیشگی خارج شده و نیازی به دور زدن مسیری طولانی برای رسیدن به خیابان دماوند و یا پیروزی نباشد.

همشهری مسافر

کد خبر 89299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز