مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

بنیره بهتری: بازسازی و بهسازی پیاده‌روهای شهر‌تهران، طرحی است که از یکی، دوسال گذشته سنگفرش مسیر عبور عابران پیاده را به زیباترین شکل نقش کرده‌است.

 یکی از این پیاده‌روها در بزرگراه محمدعلی جناح سنگفرش شده است. تا 2‌ماه آینده هر دو ضلع غربی و شرقی این بزرگراه به طرحی جدید منقش خواهد‌شد.پیاده‌رو‌ها مکمل خیابان‌ها‌ و بزرگراه‌ها‌ی جدید و راه‌هایی هستند که هر روز از هزاران وسیله نقلیه میزبانی می‌کنند. ‌همان‌قدر که راه‌های حمل‌و‌نقل اتومبیل‌ها‌ مهم هستند، راه‌هایی که قرار است انسان‌ها بر روی آن قدم بگذارند‌ هم قطعا از اهمیت بالا و چه‌بسا بیشتر از این وسیله‌ها‌ی آهنی برخوردارند.

 ‌بنابراین وقتی قرار می‌شود بزرگراهی احداث شود، خیابانی ساخته شود و یا راهی جدید به روی اتومبیل‌ها‌ باز شود، به‌تبع آن باید فکری به حال راه رفت‌و‌آمد  شهروندان هم صورت بگیرد. ‌یکی از بزرگراه‌ها‌یی که موقعیت جدیدی را برای کاهش حجم ترافیک کلان‌شهر تهران پیدا کرده است،

 بزرگراه محمدعلی جناح بود که با احداث تقاطع این بزرگراه و شیخ‌فضل‌ا... نوری که طراحی آن تمام شده، ترافیک عظیمی‌ از بزرگراه‌ها‌ی اطراف به این نقطه منتقل شده‌ و از سویی افتتاح بخشی از رینگ خارجی تهران به طول 4‌و‌نیم‌کیلومتر در ادامه کمربندی آزادگان حد‌فاصل بزرگراه تهران‌-‌کرج تا بزرگراه شهید باکری حجم زیادی از تردد در آزادراه
تهران‌-‌کرج و تقاطع شیخ فضل‌ا‌... نوری و محمد‌علی جناح را تسهیل کرد.

‌این طرح موجب روانی بار ترافیک در بزرگراه شیخ فضل‌ا‌... نوری و امتداد آزادراه تهران‌-‌کرج و تقاطع آن با پل اکباتان، محمد‌علی جناح و ستارخان ‌شد. ‌از طرف دیگر بزرگراه محمدعلی جناح به‌عنوان نقطه اتصال بین میدان صادقیه و آزادی با حجم سنگینی از تردد مواجه است که همه این راه‌ها ختم به تدبیر مدیران شهری منطقه‌5 برای بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌رو‌ 2‌و‌نیم‌کیلومتری بزرگراه محمدعلی جناح شد. ‌

 پیاده رویی 2ونیم کیلومتری
پیاده‌رو‌ی بزرگراه محمد‌علی جناح با طول 2‌و‌نیم‌کیلومتر و عرض 3‌متر یکی از بلندترین و پرترددترین پیاده‌رو‌های سطح شهر تهران محسوب می‌شود. ‌مهندس مسعود‌رضا رییس‌دانا، معاون فنی‌وعمرانی منطقه‌5 شهرداری تهران در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «پیاده‌رو‌ها در اصلاح فضاهای پیرامونی و تسهیل در تردد عابران تاثیر زیادی دارند و به‌همین‌خاطر باید توجه زیادی به این مقوله صورت بگیرد».

 ‌او با اشاره به بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روی‌ بزرگراه جناح ادامه می‌دهد: «بزرگراه محمد‌علی جناح به‌عنوان نقطه اتصال بین میادین صادقیه وآزادی،‌ با حجم سنگینی از تردد مواجه است. براین اساس خدمات گسترده‌ای را برای بهسازی ومناسب سازی نیاز دارد». ‌مهندس رییس‌دانا در ادامه می‌گوید‌:

 «به منظور بهسازی و ارتقای کیفی معابر و تامین رفاه شهروندان، عملیات پیاده‌رو‌‌سازی ضلع شرقی بزرگراه محمد‌علی جناح به طول ‌دو‌ونیم‌کیلومتر در دوضلع شرقی و غربی در قالب پروژه‌ها‌ی عمرانی  طراحی شد. ‌ پیاده‌رو‌سازی ضلع غربی بزرگراه  محمد‌علی جناح در سال گذشته تکمیل و ضلع شرقی بزرگراه نیز در حال ساخت است». ‌معاون فنی‌وعمرانی منطقه‌5 هم‌چنین به تکمیل پیاده‌رو‌سازی میدان صادقیه اشاره کرده و می‌‌افزاید: «احداث و پیاده‌رو‌سازی 7کیلومتر از معابر از جمله میدان صادقیه و بزرگراه جناح در سال گذشته اجرا شد». 

 رفع 90درصد موانع
پیاده‌رو‌ی ضلع شرقی بزرگراه محمد‌علی جناح با پیشرفت 85‌درصدی تا 2‌ماه دیگر میزبان قدم‌های شهروندان تهرانی و به‌خصوص ساکنان منطقه 5‌شهر تهران است. ‌مهندس جعفری، ناظر پروژه پیاده‌روی‌ بزرگراه محمدعلی جناح با اشاره به اتمام عملیات بهسازی ضلع غربی این بزرگراه در ابتدای سال به همشهری‌مسافر می‌گوید:

 «پروژه پیاده‌رو‌سازی بزرگراه جناح در 2‌قرار‌داد 300‌میلیون تومانی منعقد شد که ضلع غربی آن از فروردین ماه آغاز  و در فاصله زمانی 45‌روز اجرا شد. ‌ضلع شرقی نیز که بخش دوم قرار‌داد است، آغاز شده و تا ‌2ماه دیگر به اتمام می‌رسد».

‌به گفته مهندس جعفری، عملیات بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌رو‌ی بزرگراه جناح با دستورالعمل سازمان زیباسازی و با در‌نظر گرفتن رمپ معلولین و نابینایان، عرض 3‌متر، رفع موانع و کفپوش استاندارد انجام شد. ‌ این پیاده‌رو، موانع زیادی را در خود جای داده بود که به گفته مهندس جعفری، بیش از 90‌درصد این موانع از جمله درخت‌ها‌، باجه‌ها‌ی تلفن، چراغ‌ها‌ی روشنایی و از همه مهم‌تر پله‌ها‌ی متعدد در‌حال‌حاضر رفع شده‌اند و هم‌اکنون تنها یک‌پله در تمام طول این پیاده‌رو‌ وجود دارد. به این ترتیب افراد سالمند، بیمار و معلولین به راحتی می‌توانند در  این مسیر تردد کنند. ‌

مجبور بودیم

برای این‌که نظر شهروندان را در خصوص تغییرات پیاده‌رو‌ی بزرگراه جناح جویا شویم، به این بزرگراه رفتیم. ‌اولین شهروندی که با او گفت‌وگو کردیم،آقای وحید حیدری است. ‌او می‌گوید: «قبل از این‌که پیاده‌رو‌ی این بزرگراه بازسازی شود، هر وقت باران می‌بارید، به قدری آب در چاله‌ها‌ی مسیر  جمع می‌شد که مردم مجبور بودند  در حاشیه بزرگراه حرکت کنند.

 ‌از طرفی، چاله‌چوله‌ها‌ و پله‌ها‌ی زیاد این پیاده‌رو‌ برای افراد مسن و بیمار ایجاد مشکل می‌کرد و شخصاً زمین خوردن افراد کهنسال را دیده‌بودم، اما پس از بازسازی پیاده‌روی این بزرگراه تمام این مشکلات برطرف شده و شهروندان با هر سن و سالی به راحتی می‌توانند در این مسیر تردد ‌کنند». ‌به گفته این شهروند، پیاده‌رو‌ی جدید بزرگراه جناح باعث شده تا مردم میل و رغبت بیشتری برای استفاده از مسیر اختصاصی عبور پیاده‌ها‌ پیدا کنند.

یک‌دست و یکپارچه

 شهروند  دیگری  که  با همشهری‌مسافر گفت‌وگو کرد، عریض شدن پیاده‌رو‌ را یکی از محاسن و ویژگی‌های این مسیر عنوان کرد.آقای  کیومرث قاسم‌پور می‌گوید: «پیش از این پیاده‌رو‌ها عرض بسیار کمی‌ داشتند و بیشتر از یکی، دو نفر آن‌هم به سختی امکان تردد در یک مسیر را نداشتند، اما در این پیاده‌رو‌ عرض مسیر آن‌قدر زیاد شده که هر چه‌  قدر عابر پیاده در مسیر وجود داشته باشد، بازهم مشکلی ایجاد نمی‌شود».

‌این شهروند که از یک‌دست شدن پیاده‌روی بزرگراه محمدعلی جناح ‌ رضایت زیادی داشت، افزود: «مسیر طولانی این بزرگراه با  کفپوش یک‌دست و یکپارچه، بازسازی شده تا اگر فردی قصد پیاده‌رو‌ی در هر  فاصله ای از مسیر را هم داشت، به سادگی بتواند قدم‌زنان به مقصدش برسد».

نقش پیاده‌روها

روح‌ا... احمدیه، یکی دیگر از شهروندانی بود که بر روی سنگفرش بازسازی‌شده بزرگراه جناح قدم می‌زد. او که مدت زیادی است در این مسیر تردد می‌کند‌، وضعیت فعلی این پیاده‌رو را بسیار متفاوت و غیر‌قابل‌مقایسه با گذشته می‌داند و می‌گوید: «سال‌هاست که  در این پیاده‌رو تردد می‌کنم‌، اما سطح ناصاف و پر از چاله آن تردد را برای عابران غیر‌ممکن کرده‌بود. از زمانی که پیاده‌رو بازسازی‌شده تمام سطح آن یک‌دست و مسطح شده و  ظاهر خیابان هم به‌شکل قابل‌توجهی تغییر کرده است».

 به اعتقاد این شهروند، پیاده‌روها نقش مهمی در پیاده‌روی شهروندان دارند‌، زیرا در صورتی که شهر از پیاده‌روهای مسطح و سنگفرش شده برخوردار باشد،‌ مردم می‌توانند بخشی از مسیر رفت‌و‌آمد خود را پیاده‌‌روی کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 89294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز