سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارمنستان و ترکیه با برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرزهای خود بر اساس طرح خاتمه به یک قرن تخاصم موافقت کردند.

به گزارش الجزیره، این دو کشور همسایه اعلام کرده‌اند که پیش از بر قراری مجدد روابط در داخل کشور‌‌های خود این مساله را به مشورت خواهند گذاشت.

وزرای امور خارجه ترکیه و ارمنستان و سوئیس به عنوان کشور میانجی در بیانیه‌ مشترکی اعلام کرده‌اند که مشاوره‌های سیاسی به منظور برقراری روابط دیپلماتیک میان این دو کشور طی 6 هفته به طور کامل به انجام خواهد رسید و متعاقب آن دو پروتکل به امضا خواهد رسید که جهت تصویب به پارلمان دو کشور ارائه خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف تلاش دارند این دو پروتکل در زمان مشخص به تصویب برسد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که بر اساس آنچه درکپی پروتکل‌ها نوشته شده است، مرز دو کشور دو ماه پس از تصویب این پروتکل‌ها بازگشایی خواهد شد.

ترکیه در سال 1993 در یک اقدام سیاسی به منظور حمایت از جمهوری آذربایجان که در آن زمان در حال نبرد با جدایی طلبان مورد حمایت دولت ایروان بود، مرز خود را با جمهوری ارمنستان بست.

طرح عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان در ماه آوریل سال جاری اعلام شد.

در این ماه عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه برای تماشای مسابقه فوتبالی که میان ارمنستان و ترکیه در چارچوب مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار شد، در ایروان پایتخت ارمنستان حضور یافت.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز قرار است، در مسابقه‌ای که میان ترکیه و ارمنستان در ماه اکتبر سال جاری در استانبول برگزار می‌شود، حضور یابد.

البته سرژ سرکیسیان سفر خود به ترکیه را مشروط به حل مسائل مرزی کرده است.

مناقشه با ارمنستان یکی از موانع ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود. این مساله حتی بر روابط میان ترکیه و آمریکا تاثیر منفی بر جای گذاشته است.

انتظار می‌رود بر قراری روابط میان دولت‌های آنکارا و ایروان رمینه ساز نفوذ ترکیه در قفقاز و از سوی دیگر موجب دسترسی ارمنستان به بازار‌های ترکیه و اروپا شود.

ریشه اختلافات ترکیه و ارمنستان به سال 1915 و کشتار ارامنه بازمی‌گردد. بر اساس ادعای ارامنه، در حدود 1.5 میلیون ارمنی در سال‌های پایانی حاکمیت امپراطوری عثمانی  بر ترکیه، توسط ترکان عثمانی کشته شده‌اند.

کد خبر 89270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز