سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمبود آگاهی زیست‌محیطی در بسیاری کشورها به شکلی تهدیدآمیز مبارزه با پیامدهای گرمایش زمین را دشوار کرده است.

سومین "همایش تغییرات اقلیمی" در ژنو از جمله برای حل این کمبود طبق ارزیابی سازمان جهانی هواشناسی (WMO)  آغاز شد.

براساس گزارش‌های وزارت محیط زیست، ترابری، انرژی و ارتباطات سوئیس (UVEK)، هدف از این همایش، که از روز ۳۱ اوت (۹ شهریور) تا ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) در ژنو ادامه خواهد داشت، آگاهی‌رسانی به سیاستمداران درباره‌ جدیدترین یافته‌های علم اقلیم‌شناسی در وضعیت کنونی است. پیش‌تر در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۰ نیز دو همایش مشابه برای افزایش آگاهی درباره‌ مشکل جهانی گرمایش زمین برگزار شده بود. اما همایش سال ۲۰۰۹ برای بهینه‌سازی وضع دانش و گسترش اطلاعات اقلیم‌شناختی و زیست‌محیطی در کشورهای گوناگون برگزار می‌شود. یافتن تعریف‌های تازه‌ای برای سازگاری جامعه با یافته‌های علمی به منظور کند کردن روند تحولات اقلیمی، گرمایش زمین و پذیرش عام یافته‌های دانش اقلیم‌شناسی در عرصه‌ همگانی و کاربردهای آن در زمینه‌های مشخصی چون کشاورزی ضروری به نظر می‌رسد. 

 گذشته از این، در همایش جهانی تغییرات اقلیمی، زمینه‌ مذاکره‌های آینده در ماه دسامبر سال جاری میلادی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک نیز فراهم خواهد شد. در همایش آتی کپنهاگ قرار است برنامه‌ای برای حفظ محیط زیست براساس "پیمان کیوتو"  تصویب شود. در سازماندهی همایش ژنو، وزارت کشور و امور خارجه‌ سوئیس نیز همکاری می‌کنند. نزدیک به ۱۰۰۰ سیاستمدار، دانشمند و مدیر برجسته از سراسر جهان در این همایش شرکت می‌کنند.

همایش‌های جهانی تغییرات اقلیمی، سنگ بنای پژوهش‌های اقلیمی بین‌المللی هستند که در سال ۱۹۸۸ زمینه‌ شکل‌گیری "هیئت بین‌دولتی دگرگونی‌های اقلیمی"(IPCC) را فراهم کردند.

به گزارش دویچه‌وله، این گروه که مقر آن در ژنو قرار دارد، در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه‌ صلح نوبل شد.

از دیگر دستاوردهای این همایش‌ها، تصویب "موافقت‌نامه‌ دگرگونی‌های اقلیمی سازمان ملل" (UNFCCC) در سال ۱۹۹۰ و همچنین تشکیل "نظام دیده‌بانی اقلیم جهانی" (GCOS) بوده است.

کمبود
کد خبر 89247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز