سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک پژوهشگر آمریکایی با ارائه تئوری جدیدی نشان داد که به دلیل مغز پیشرفته‌ای که کودکان دارند آنها حتی می‌توانند فیلسوف باشند.

به گزارش مهر، تاکنون تصور می‌شد که کودکان بسیار کم سن نا آگاه هستند اما اکنون یک دانشمند دانشگاه برکلی در کالیفرنیا به نام آلیسون گاپنیک کشف کرد که کودکان قادرند عملیات‌های منطقی را انجام دهند، دنیا را به خوبی درک کنند، خلاق و حتی فیلسوف باشند.

این محقق با طرح فرضیه‌ای نشان داد که کودکان بسیار بیشتر از آنچه که به چشم بزرگسالان می‌آید آگاه هستند. در واقع کودکان بین صفر تا چهار سال همانند خمیری نیستند که نیاز به قالب داده شدن داشته باشند.

تکنیک‌های تحقیقاتی جدید کشف کرده‌اند که تعداد نورون‌های مغزی کودکان بسیار کم سن بیشتر از نورون‌های بزرگسالان است و برخی از بخشهای کورتکس مغزی آنها بهتر از مناطق کورتکس بزرگسالان با هم ارتباط دارند.

این بدان معنی است که در نخستین سال‌های کودکی، کودک قادر است به راحتی میزان زیادی اطلاعات را بیاموزد.

هرچند میزان اثر بخشی مغز بزرگسالان بیشتر از اثر بخشی مغز کودکان است اما توانایی یادگیری بزرگسالان کمتر از کودکان است.

مغز کودکان بازتر و انعطاف پذیرتر است و انتقال دهنده‌های عصبی بازدارنده کمتری دارد. این انتقال دهنده‌های عصبی بازدارنده موادی شیمیایی هستند که مانع فعالیت نورونها می‌شوند.

این محقق اظهار داشت: زمانی که برای کودکان یکسری از روابط پیچده را تعریف کرده و از آنها بخواهیم که یک دستگاه را حرکت دهند و یا متوقف کنند کودکان این کار را به درستی انجام می‌دهند. حتی اگر به صورت آگاهانه ندانند که دستگاه چگونه عمل می‌کند به صورت ناخودآگاه از این اطلاعات دریافت کرده برای انجام عملکرد درست استفاده می‌کنند.

براساس گزارش تایم، به گفته این پژوهشگر در بزرگسالان توجه همانند یک نورافکن عمل می‌کند و همانند پرتو جهت یافته‌ای است که تنها یک جنبه خاص از واقعیت را روشن می‌کند. اما در کودکان کم سن، توجه شبیه به یک چراغ روشنایی خانگی است که نور را به روی هر چیزی که اطرافش باشد پخش می‌کند.

کد خبر 89223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز