سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افراد سالمی که دوز روزانه آسپیرین مصرف می‌کنند تا حملات قلبی پیشگیری کنند، ‌ممکن است به خودشان بیشتر ضرر برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران انگلیسی دریافتند که خطرات خونریزی ناشی از مصرف آسپیرین در حالتی که فرد بی‌‌علامت است، "قابل حمایت کردن نیست- گرچه آنها مصرف این دارو در بیمارن مبتلا به سابقه مشکلات عروقی را منع نمی‌کنند.

 نتایج این بررسی با نام "آسپیرین برای مبتلایان بی‌علامت به تصلب‌‌شرایین" (AAA) به مباحثه درازمدتی در این مورد اضافه می‌شود که آیا خطرات بالقوه آسپیرین بیش از منافع آن آن در جلوگیری از لخته‌شدن هست یا نه.

پروفسور پیتر ویسبرگ،‌ مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا که هزینه این تحقیق را فراهم کرده است، گفت:‌ "ما می‌دانیم که بیماران دچار علائم بیماری شریانی، مانند آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی‌ می‌توانند خطر مشکلات بیشتر را مصرف روزانه دوز کم آسپیرین کاهش دهند."

 "یافته‌ها در این بررسی با توصیه اخیر موافقت دارند که افرادی که علامت‌دار نیستند یا تنها تشخیص بیماری شریانی یا قلبی در آنها داده شده است، نباید آسپیرین مصرف کنند، زیرا خطرات خونریزی ناشی از دارو از منافع آن بیشتر است."

نتایج این بررسی را که پروفسور گری فوکس از واحد ولفسون در مرکز پیشگیری‌ بیماری عروق محیطی در ادینبوروی  اسکاتلند انجام داده است،‌ در کنگره جامعه قلبی اروپا در بارسلونا روز یکشنبه 30 آگوست (8 شهریور) منتشر شد.

این بررسی بر روی 3350 مرد و وزن 50 تا 70 ساله انجام شد که آزمایش‌ها نشاند‌هنده ابتلای شریان‌های پا آنها به بیماری بود، اما نشانه‌ای بیماری قلبی یا سابقه حمله قلبی نداشتند.

به این افراد یا 100 میلی‌گرم دوز رووزانه آسپیرین یا دارونما داده می‌شود و در طول هشت سال تحت نظر قرار گرفتند.

با این که تفاوتی از لحاظ شمار حملات قلبی، سکته مغزی و سایر حوادق قلبی- عروقی در این افراد وجود نداشت،  خونریزی‌های عمده در گروه آسپیرین در 2 درصد موارد رخ داد،‌ در حالیکه در گروه دارونما این مقدار 1.2 درصد بود.

کد خبر 89216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز