دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق از مخالفت بشار اسد با درخواست مالکی مبنی بر تحویل دادن مظنونان حزب بعث منحل شده عراق به بغداد خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن السنید، عضو کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه کویتی السیاسه، هر گونه میانجیگری بین عراق و سوریه را برای حل و فصل تنش‌های به وجود آمده بی‌فایده دانست.

وی گفت: دلیل این امر موضع‌گیری سیاسی منفی سوریه است و مذاکره با دمشق بی‌فایده خواهد بود.

السنید خاطر نشان کرد: طرف‌های منطقه‌‌ای زیادی درصدد هستند تا اختلافات به وجود آمده بین عراق و سوریه را حل‌وفصل کنند اما ما در دولت عراق نسبت به این مساله قانع شده‌ایم که روابط با دمشق شاهد رکود بیشتری خواهد بود زیرا سوری‌ها هم چنان درک درستی نسبت به درخواست‌های عراق ندارند.

وی در این خصوص به عدم پاسخگویی سوریه به درخواست دولت عراق مبنی بر تحویل اعضای مظنون حزب بعث منحل شده‌ عراق که در خشونت‌های این کشور دست داشتند و عدم اتخاذ تدابیر نظامی در مرزهای بین سوریه و عراق اشاره کرد.

این عضو کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار 18 اوت با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از وی خواست تا مظنونان حزب بعث را به عراق تحویل دهد اما اسد به این درخواست پاسخ نداده و جواب‌های قانع کننده‌ای در این خصوص ارایه نکرد.

وی گفت: بغداد پرونده‌ کاملی را از اسناد مربوط به این موضوع تهیه کرده است که آن را به شورای امنیت ارایه خواهد داد و طی مراحل آینده ما شاهد رایزنی‌های دیپلماتیک بیشتر جهت ترغیب جامعه بین‌المللی به صدور قطعنامه‌هایی با هدف پایبند نمودن سوریه به تحویل دادن مظنونان تروریستی مقیم این کشور به دولت بغداد خواهیم بود.

السنید در خصوص دخالت برخی از طرف‌های سیاسی عراق در هماهنگی با مظنونان بعث در دمشق گفت: تماس‌های برخی از احزاب سیاسی با این افراد در حدی نیست که بتوان آن را به منزله دست داشتن در خشونت‌ها و حمایت از آن دانست بلکه این ارتباطات تنها تماس‌هایی عادی است.

کد خبر 89172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز