یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش میانمار ظاهرا مقاومت شبه‌نظامیان گروهی از اقلیت را در مرز با چین در هم شکسته است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، رسانه‌های رسمی چین خبر دادند، نبردها به شکلی گسترده به حال تعلیق در آمده‌اند.

خبرگزاری شینهوا خبر داد، بسیاری از بیش از 10 هزار آواره که در روزهای گذشته خود را به مرزها رسانده بودند، در راه بازگشت هستند.

به گفته جبهه آمریکایی "برای میانمار"، حدود 700 مبارز از اقلیت کوکانگ (Kokang) و رهبر آنها، پنگ جیاشنگ (Peng Jiasheng) به سوی مرزها گریخته و تسلیحات خود را در چین بر زمین گذاشته‌اند.

آئونگ دین (Aung Din)، رییس این سازمان گفت، نظامیان میانمار با بیش از 7000 نیرو و تانک به مقابله با شبه‌نظامیان پرداختند. خوئنسای جایین (Khuensai Jaiyen)، رییس آژانس شان هرالد، دستگاه اطلاع‌رسانی مقاومت نیز گفت: "بخش بزرگی از نبردها سپری شده است." گویا این درگیری‌ها تلفات نیز داشته است.

مقاومت شبه‌نظامیان در برابر خلع سلاح

چین برای هزاران نفری که به خاطر درگیری‌ها آواره شده بودند، در منطقه مرزی استان یونان (Yunnan) اردوگاه تاسیس کرده بود. اوضاع تنش‌آلود بود. به گفته طرف چینی، در این اردوگاه انفجاری رخ داد که یک چینی را کشت و تعداد بسیاری را مجروح کرد. چین روز جمعه از متحد خود، میانمار، درخواست کرد مراقب ثبات در این کشور باشد و امنیت تاجران چینی را در میانمار تامین کند. شینهوا گزارش داد، نظامیان میانمار به خاطر این حوادث از دولت چین عذرخواهی و به خاطر کمک به آوارگان قدردانی کردند.

کوکانگ‌ها، اسلاف مهاجران چینی در میانمار، از دستور بر زمین گذاشتن تسلیحات‌شان و پیوستن به نیروهای مرزی سرپیچی کرده‌اند. نظامیان میانمار قصد دارند با این طرح منطقه را پیش از موعد برگزاری انتخابات در سال آینده میلادی به طور کامل تحت کنترل در آورند. کوکانگ‌ها که گمان می‌رود در منطقه مرزی کنترل قاچاق مواد مخدر را در دست داشته باشند، از استقلال خود بیمناکند. آنها سال‌ها پیش توافقنامه صلحی را امضا کردند که خودمختاری آنها را به رسمیت می‌شناسد. سلاح‌های آنها باید تا ماه اکتبر بر زمین گذاشته شود. دیگر شبه‌نظامیان نیز تاکنون با این طرح نظامیان میانمار مخالفت کرده‌اند.

کد خبر 89063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز